Biltemas hjul

Tjena

Biltema säljer 36ekrade hjul med dubbelvägg för bara 229:-. Förutom att det är biltema, finns det nån anledning till att dessa inte skulle vara funktionsdugliga? Kommer användas till långfärd, cykeln jag har nu har ett par slitna 32 ekrade enkelväggade fälgar som cykelhandlarn rådde mig att byta mot just dubbelväggade 36ekrade inför cykelcemestern med packning osv.

Har ju lx nav i hjulen nu och den är snabb, köper jag biltemas får jag väl enklast nav möjliga. Kommer detta slöa ner cykeln avsevärt?

Fråga två, vilken sadel med hål i mitten kan ni rekomendera? Runt 5-600 får man väl ge har jag kommit fram till (främst vill jag åt funktionen att avlasta skrevet)

Tack på förhand

Chrill
 
Risken med biltema hjulen är att dom håller samma kvalitet som deras hjul som sitter på cyklarna, då står du snart med skeva hjul och trasiga ekrar. Inget jag skulle rekomensdera till en cykelsemester.
 
Precis, de har ju fördelen av att kunna köpa in enorma volymer och då blir det billigt men då går man bet på att det är skräp ibland.

Finns det rekomenderade hjul ens i närheten av samma prisklass me de kriterier jag behöver eller ska kanske jag bara provar med de 32 ekrade och ser vad som händer?
 
Biltemas hjul kommer säkert att fungera bra,
men för det krävs det en hel del handpåläggning.

Men detta skiljer sig å andra sidan inte från andra färdigbyggda hjul,
den enda skillnaden är väl att duktiga cykelhandlare gör det,
medan med biltemahjulen är det köparen själv som får göra det.

OBS
Detta är inte svårt på ngt som helst sätt.
Det enda verktyg som krävs är en ekernyckel.
Sedan kan man följa ngn hjulbyggarebeskrivning på nätet,
men hoppa över de inledande stegen förstås.
Här är en bra
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#tensioning

Jag köpte ett framhjul från Biltema till hustruns pendlarcykel för flera år sedan,
jag gicke igenom hjulet enl länken ovan och hon har inte haft några som helst problem med det.
Det användas året runt, och hon som använder det är en van och krävande cyklist med flera VR och flera års aktivt cykeltävlande.
 
Fråga två, vilken sadel med hål i mitten kan ni rekomendera? Runt 5-600 får man väl ge har jag kommit fram till (främst vill jag åt funktionen att avlasta skrevet)

Jag kan rekommendera Rido R2. Efter en heldag i sadeln har jag inte märkt några obehag under sittbenen, där sadeln har kontakt. Den är "hård", nästan som en lädersadel, och har en ganska speciell form. Eftersom den funkat så bra utan nämnvärd inkörningsperiod misstänker jag att den kommer kännas bra även i fortsättningen. Jag är så nöjd att jag tänker köpa en till och sätta på min pendlarcykel. Förut kunde man köpa via deras hemsida, men nu har de visst problem att tillverka i takt med efterfrågan. Antagligen är det därför man inte hittar den hos återförsäljaren (sjscycles.co.uk) just nu. Vill minnas att den kostade under 500 kr med frakt.

http://www.rido-cyclesaddles.com/sensational-new-r2-c100064.html

Det är nog ganska individuellt vilken sadel som passar, men jag hade definitivt inte satsat på någon mjuk gel-historia. Många talar varmt om lädersadlar, men då får man leva med priset och risken att de färgar av sig. Gilles Berthouds nya lädersadel sägs dock vara väl värd att vänta på.
 
Några fler hjullänkar

Biltemas hjul kommer säkert att fungera bra,
men för det krävs det en hel del handpåläggning.

Men detta skiljer sig å andra sidan inte från andra färdigbyggda hjul,
den enda skillnaden är väl att duktiga cykelhandlare gör det,
medan med biltemahjulen är det köparen själv som får göra det.

Instämmer till fullo!

OBS
Detta är inte svårt på ngt som helst sätt.
Det enda verktyg som krävs är en ekernyckel.

Mja det underlättar med ett bra riktställ, centrerverktyg och en ekertensiometer också, även om det till nöds funkar att ha hjulet monterat på cykeln under själva uppspännings och riktningsarbetet - förutsatt att du har fälgbromsar.

Jag rekommenderar starkt att införskaffa en ekertensiometer om du ska pyssla om dina hjul. Speciellt nybörjaren/hemmamekanikern har extra stor nytta av en ekertensiometer då nybörjaren/hemmamekanikern sällan har kalibrerat sin känsla för att kunna bedöma om ekerspänningen är t.ex. 500 N eller 1000 N. (Hjulen håller vanligtvis bra mycket längre när ekrarnas spänning är 1000 N än 500 N). Som den gode Sheldon Brown (se nedan) själv skriver om att kontrollera hjulets ekerspänning "The third, and best way is with a spoke tensiometer".

Sedan kan man följa ngn hjulbyggarebeskrivning på nätet,
men hoppa över de inledande stegen förstås.
Här är en bra
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#tensioning

Det är en bra länk. Några andra bra länkar:
Allmän teori om hjul http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
Rikta ett hjul: http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html
Ekertensiometer http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html
/Niklas
 
Tack för alla bra svar! Har läst igenom hjulbyggarsidorna och tror att jag köper ett biltema hjul och en ekeråtdragare. Det där med hjulriktning osv kändes väldigt svårt men cykeln ska ändå in på service när jag är klar med den så då kan man ju be en cykelaffär titta över. Men som jag förstått det så är det viktigaste att hjulet är rakt, ekrarna sitter hårt (det uppnår man genom att dra åt de väldigt lite i taget och gå runt runt runt för att alla ha samma tryck = runt hjul).

Om det misslyckas har erfarenheten inte kostat mig många hundra iallafall!

Den sadeln såg riktigt skum ut men den har inte fått nån dålig kritik vad jag kan se nånstans. Det vore super super om du ville rapportera om den igen lite längre fram särskilt när du provat den på lite längre turer. Helt klart intressant.
 
Det där med hjulriktning osv kändes väldigt svårt men cykeln ska ändå in på service när jag är klar med den så då kan man ju be en cykelaffär titta över.

När du får hjulen är dom både raka och ordentligt åtdragna men ekrana hos biltema har hållt för dålig kvalitet och tappa ekerspänningen efter ett tag, bakhjulet tar mest stryk särskilt när cykeln går med last också. Att lämna in och få riktat kostar dig ett par hundra var gång så det kan blir rätt mycket dyrare än att köpa ett bättre hjul från början.
 
När du får hjulen är dom både raka och ordentligt åtdragna men ekrana hos biltema har hållt för dålig kvalitet och tappa ekerspänningen efter ett tagQUOTE]

Stämmer inte för det Biltema-framhjul som jag skriver om i inlägget ovan.

Så länge det är stål i ekrarna, och ekrarna har normala dimensioner, i Biltemahjulen så har de samma egenskaper som alla andra stål-ekrar.
Det gäller bara att behandla dem rätt.

Att lämna in hjulet och låta ngn annan gå igenom det borde vara ett no-no speciellt för en långfärdscyklist.
Hjul är inget voodo-mysterium, de är enkla mekaniska konstruktioner.
Lämnar du även in din cykel när du får punka?
 
Biltema

är lite av ett lotteri. Men jag har faktiskt en del positiva erfarenheter. Den cykel jag köpte till sonen för ett par år sedan fungerar fortfarande bra. Den mtbn med aluminiumram har Alexfälgar. Jag har också köpt ett framhjul med navdynamo med Alexfälg och har ännu så länge inget att anmärka på det hjulet men det har inte gått så långt ännu.

På Biltemas hemsida står det inte specificerat vad det är för nav i de fram och bakhjul som kostar drygt 200 styck.

Nån som vet vad det är för nav?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petmeu Fixa Biltemas cykelväska Långcykling 32
Ralph Biltemas racer "Tioga" en bra nybörjar racer? Långcykling 4
petterpuder biltemas cykelväska = trång Långcykling 7
ala Biltemas cykelväska Långcykling 0
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
ViPER^- Vettiga hjul för touring/långfärd? Långcykling 8
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Skipper_ BOB YAK på 28" hjul Långcykling 6
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
Bulgakov bakfälg/hjul Långcykling 7
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
Daniel XY Ekra om hjul Långcykling 4
avsl0912 11 juni föråkare Vätternrundan på 1 hjul under 24 tim. Långcykling 6
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
Banankontakt Mässan På Två Hjul Långcykling 8
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
på två hjul/ sthlm Långcykling 0
swejaan Hjul storlek med packning? Långcykling 4
barend Fråga om hjul Långcykling 4
abielk Långfärd - Hjul Långcykling 10
Kristoffersson Hjul? Långcykling 1
BosseBaron Fixa ett skevt hjul Långcykling 3
jd Fälgar/hjul Långcykling 2
Shockstone snabba fälgar/hjul till cykel (Shimano/Rolf/Mavic) Långcykling 1
lejon på 2 hjul längs USA´s västkust Långcykling 2
Bertil Spänna ekrar på skevt hjul ? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.