Långcykling på racer?

Jag har alltid envetet genomfört mina cykelsemestrar på en gammal käringcykel utan växlar, och det har, tro det eller ej, faktiskt gått alldeles utmärkt. Förra hösten råkade jag dock komma över ett gammalt skrälle till racercykel, och upptäckte att de två milen fram och tillbaka till jobbet blev mycket behagligare med växlar, och nu funderar jag på om det kanske vore något för cykelsemestern också. Även om de tekniska missöden jag tidigare råkat på blivit stoff till högklassig middagsunderhållning vill jag helst inte att hojen ska paja nu när jag äntligen har tid att vara ute 6-7 veckor i sträck.

Min fråga lyder alltså - går det att långcykla på racer? Nu talar vi inte direkt lättpackningstouring, utan tält, stormkök och sovsäck ska med. Och mat. Och regnkläder. Och bra-att-ha-grejer.. När jag har pratat med mer cykeltekniskt intresserade vänner har de påstått att den skulle bli för vek och ostadig, och den ser ju onekligen inte så slagtålig ut. Men vad skulle hända? Skulle ramen gå av eller ekrarna och däcken paja? Kan man inte sätta på tjockare däck i så fall?

Jag har funderat lite på en cyclocross, men eftersom jag dessutom vill ha cykeln att motionera på under resten av året skulle jag föredra något mindre iögonfallande och klumpigt. Är det någon som har länktips till nån sida med så kallade "klassiska touringcyklar"? Och vad utmärker en sådan jämfört med en cross eller racer? Jag är inget prylfreak utan vill ha en allsidig och pålitlig cykel som kan hänga med ner i Europa på sommarhalvåret, köra de 2 milen fram och tillbaka till jobbet utan att ta livet av mig, och vara en god vän på landsvägen när jag tränar. Helst ska den väl vara enkel att meka lite med själv också, om man nu skulle bli stående mitt ute i ingenstans utan mottagning på mobilen..

Jag vet inte om jag borde klämma in en fråga som egentligen handlar om nåt helt annat, men jag gör det i alla fall.

Vad ska man främst titta på om man köper en begagnad cykel? Då jag är en fattig student så tar det emot lite att lägga 15 000 på en cykel - tänk vad mycket matpengar trots allt.. Var slits den mest, och vilka eventuella skavanker är lättare än andra att fixa till? Dessutom - de flesta racer/crossar är ju av herrmodell, och det har jag egentligen ingenting emot, men jag vill inte att ramen ska vara alldeles för stor. Hur vet man hur stor cykeln ska vara för att passa perfekt? Jag är 169 cm, har kort överkropp, långa ben och breda axlar. Den racer jag har just nu passar inte så värst bra, så köper jag en ny cykel ska den åtminstone inte vara för stor..
 
Hej!

Jag letar nog ungefär efter samma cykel som du. Är dessutom lika lång, dock med en ganska lång överkropp.

Jag hade tänkt köpa en ny cykel, pris helst under 8000 kr. I övrigt vill jag kunna ha den varje dag till jobbet, på cykelsemestrern och ev kunna börja träna landsvägscykling med. Dessutom vill jag gärna ha en horisontell ram, men vet inte om det är ett absolut måste.

Storleken är ett problem helt klart. De flesta cykelhandlare har cyklar i en medium storlek, dvs för folk som är ca 175-185. Jag tycker att dessa cyklar är lite för stora.

Just nu tror jag att det är en Nishiki Pro SL som ligger högst på min önskelista. Annars tror jag att Specilized Sirius Sport kan vara en bra cykel (men jag vet inte vart jag kan provcykla den, nån som har nåt tips i Göteborgstrakten).

//Hanna
 
Det går säkert bra att åka på cykelsemester på en racer, dom tål ofta lite mer än dom ser ut att göra.
Men jag slår hellre ett slag för liggcykel som långfärdscykel, ett väldigt bekvämt allternativ på lång resan. Såg att det var en beg. Optima Condor med väskor till salu just nu. http://www.liggister.org/buyandsell.html
En rätt vanlig liggcykel på långfärd är HPV Street Machine http://www.hpvelotechnik.com/produkte/sm/gte/index_e.html men det finns fler tillvekare med bra liggcyklar tex. http://toxy.de eller http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlntcms/system/pages/PPage.php
 
Jag hade också en gjutjärnscykel i många år innan jag fattade hur skönt det var att cykla på en lättare cykel med växlar :).

Om inte ramen är väldigt tanig så borde det väl funka bra att lasta på cykelväskor på den? Jag väntar på cykelväskor fram och bak till min nishiki, så det ska bli spännande att testa hur vingligt det blir. Kan rapportera, men det finns nog många här som testat. När jag varit ute och cyklat har jag haft med mig extra innerslang och lite verktyg för att byta, och hoppats att inget annat ska gå sönder..
 
Min fråga lyder alltså - går det att långcykla på racer? Nu talar vi inte direkt lättpackningstouring, utan tält, stormkök och sovsäck ska med. Och mat. Och regnkläder. Och bra-att-ha-grejer..

Om du söker lite här på Utsidam kommer du att hitta info om ramstorlekar, mekning av cykel osv.

Det enkla svaret på din första fråga är ja, det går att långcykla på en racer. Eller att det beror på vad det är för racer. Men vad är det för racer du har? Har den pakethållare och stänkskydd? Har den fästen för pakethållare?
 
Min fråga lyder alltså - går det att långcykla på racer?
Det går utmärkt. Tar ett tag att vänja sig vid förändringen i balans och styrförmåga, men det går bra. En racer gjord enkom för tävlingar kan vara jobbig, dels för att den kommer att kännas vinglig, men också för att den kan ha en aggressiv sittställning som inte ger den variation du vill ha på långtur. På sådana hittar du å andra sidan knappast fästen för pakethållare fram+bak, vilket du vill ha.
Jag har funderat lite på en cyclocross, men eftersom jag dessutom vill ha cykeln att motionera på under resten av året skulle jag föredra något mindre iögonfallande och klumpigt.
Det finns gott om crosshojar som är rena i linjerna och nästan lika lättrullade som rena fullblodsracers. Det är förstås subjektivt. För mig, där gränsen sätts av benen och inte cykeln, finns det egentligen ingen anledning att ha nåt annat än en cross, och det är också det jag har. Grova däck för crosscykling, släta för väg, pakethållare+väskor för turer och jobbpendling, plockas av vid ren vägcykling (om man orkar). Se till att undvika kolfiber i både gaffel och ram, enligt uppgift klarar de inte last (åtminstone inte vid lite stötig körning).
Är det någon som har länktips till nån sida med så kallade "klassiska touringcyklar"? Och vad utmärker en sådan jämfört med en cross eller racer? Jag är inget prylfreak utan vill ha en allsidig och pålitlig cykel som kan hänga med ner i Europa på sommarhalvåret, köra de 2 milen fram och tillbaka till jobbet utan att ta livet av mig, och vara en god vän på landsvägen när jag tränar. Helst ska den väl vara enkel att meka lite med själv också..
Såväl cross som racer och touring kommer att åstadkomma det, om du hittar en modell du trivs med och "cyklar in den".

Att meka är ju något man lär sig genom att göra det, oavsett modell. Tror inte det skiljer så mycket i det avseendet mellan racer, cross, och touring. Jag undviker överlag inbyggda komponenter (växlar och dynamon i nav), för det gör service svårare.
Vad ska man främst titta på om man köper en begagnad cykel?
Försök se att där inte är några sprickor i ramen. Provcykla är ett måste, för att känna att den passar och att inget glappar eller knakar på ett oroväckande sätt. Slitdelar byts relativt lätt och billigt (kassetten i bak, vevparti/klingor i fram, kedja, vajrar, höljen, bromsbelägg, däck). Resten ska helst kännas helt och välfungerande.
Hur vet man hur stor cykeln ska vara för att passa perfekt?
Där måste man prova. Förutom att olika cyklar har olika geometrier, så har olika cyklister också olika smak.

Lycka till!

/Erik
 
Ett problem kan väl vara belastningen om man monterar väskor och packar upp dem. Fälgarna på en racer tål nog inte vad som helst. En cyclocross bör det går att ha grövre hjul på i o m andra bromsar. (Men jag är inte säker, detta är mest funderingar, jag touringcyklar inte själv.)
 
Ett par tankar

Alla cyklar bör vara i rätt storlek för den som cyklar, inte bara ramhöjd utan minst så viktigt är avståndet till styret från sadeln, vevarna bör vara anpassade till cyklistens räckvidd. Mät dig med hjälp av en kamrat, gärna i en riktig racercykelaffär, de brukar ha en inställningsapparat där allt är flyttbart. Dessutom kan de ge tips på cykelklubbarna i omgivningen, om ni visste hur många äldre racercyklar det står och samlar damm.
Racercyklar är minst lika starka som gjutjärnsstycken. De som prövat samma sugande uppförsbacke med en racer vill aldrig byta tillbaka....
Saknas gängade hål för skärmar och bagagebärare kan en riktig hårdlödare fästa muttrar på bakram och gaffel. Visst behöver det målas lite efteråt men det är ingen herrgård. Äldre motions och hurtbullecyklar brukar ha skruvhålen med sig sedan barnsben.
Det trevligaste sättet att långcykla med en racer är det itialienska, Jacka, ben och armförlängare samt kreditkort, cykeln utrustas med ett par vattenflaskor till och en eller två reservslangar medförs, det är det hele!
Skall man medföra campingjox och ombyte gäller det precis som vanligt att ha så låg och lätt tyngdpukt som möjligt. Varför inte packa på en vagn så beter sig cykeln nästan helt normalt.
Semestercykling är häftigt och man kommer ända fram....
 
Jag tror en racer skulle funka utmärkt och vara rolig att cykla på, men det kan som sagt bli knepigt med pakethållare och stänkskärmar.

Cyclocross-cyklar har samma typ av hjul som racer-cyklar, men andra däck. De har oftast inte
heller fästen för skärmar och pakethållare, dyrare cx-cyklar inte heller fästen för flaskställ.

Jag tror det mest lämpade för dig vore en riktig touring-cykel. Det är i princip en racercykel med mer avslappnad geometri, fästen för skärmar och pakethållare, lite lättare utväxling och ofta lite stabilare (och tyngre) hjul.

Ett förslag är denna: http://www.blocket.se/vi/20343502.htm?ca=10_s , vet inget specifikt om just den, men det är rätt princip.

Annars kan du säkert hitta en gammal stål-touring-cykel lite billigare som är minst lika bra. De har ofta växelreglage på ramen eller i styrändarna, vilket är en fördel när man mekar, men lite obekvämare.

Det är förmodligen lite tråkigare att träna landsväg på en touring-cykel, så testa först och se om du tror att du tycker det känns bra.
 
Cyclocross-cyklar har samma typ av hjul som racer-cyklar, men andra däck. De har oftast inte
heller fästen för skärmar och pakethållare, dyrare cx-cyklar inte heller fästen för flaskställ.

Fast bromssystemet på en cyclocross tillåter väl bredare fälgar? Det var så jag tänkte. En racerbroms lämnar inte så stora marginaler att justera ut.
 
tack så mycket för alla tips!

Är en trekcykel alltså detsamma som en tourcykel..? Trek för mig låter mer MTB-aktigt.. Jag skulle också tro att en kraftig racer borde hålla för packning och påfrestning. Det är trots allt asfalt i 80% av fallen, och inte stigar jag brukar ge mig ut på. Nåt annat jag tänkte på, som ni tog upp här, är ju pakethållare och stänkskärmar. Jag tror inte att det går att montera på cykeln jag har, men om jag nu ändå är ute efter nåt nytt spelar det inte så stor roll.

Mormorscykeln modell dam är måhända stryktålig, men den är också rätt vinglig och svår att styra (och stanna..) med packning kan jag tala om...
 
Om du tänker på den länkade annonsen ovan så är Trek en cykeltillverkare som gör alla sorters cyklar. Sedan finns det något som heter trekkingcyklar. Dessa brukar ha rakt styre och många växlar samt ha pakethållare och skärmar. Helt ok att cykla långfärd på mao. Ovan länkad Trekcykel är en klassisk långfärdscykel. Inte alls dum, tycker jag. Passformen är vansklig för en tjej. Det viktiga är att hitta en med ram som är tillräckligt kort så att man inte behöver sträcka sig efter styret. Ofta går det att göra sadel till styravståndet några centimeter kortare med en kortare styrtapp.

Angående bromsar på racercyklar. En normal racerbroms kan max, om ramen tillåter det, ta 23 mm däck med riktiga skärmar. En vanlig djup racerbroms kan max ta 28 mm däck med skärmar. Sedan finns det några extra djupa racerbromsar, Tektro bl a, som kan ta lite grövre däck.

Mange
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
Hinas Tält för långcykling Långcykling 189
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7
avslutatmedlemskap0601 sko o pedal för långcykling... en gång för alla! =) Långcykling 11
avslutatmedlemskap0601 skönt styre för långcykling? Långcykling 33
Paddy_boy långcykling till egypten med start i estland Långcykling 10
avslutatmedlemskap0601 Fundering: köpa sko+pedal för långcykling? Långcykling 22
Albertsson deltagare till långcykling ? Långcykling 6
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
jd Däck för långcykling Långcykling 11
Kläder för långcykling Långcykling 11
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.