SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB?

Det är ju en väldigt stor skillnad mellan både skor och pedaler till racer och MTB.

Jag har hört talas om spurtklossar, används de i moderna recerskor, tillsammans med racersko och -pedal?

Jag har hört att man inte kan gå i skorna avsedda för racer, varför använder inte alla mtb-skons bekväma utformning som även är tänkta att gå i?
 
argento; sa:
Jag har hört talas om spurtklossar, används de i moderna recerskor, tillsammans med racersko och -pedal?

Nja, är nog så att "klossen" som klickar i pedalen ibland benäms som spurtkloss. Sen är ju tex looks kloss ganska lik de gamla spurtklossarna.

Jag har hört att man inte kan gå i skorna avsedda för racer, varför använder inte alla mtb-skons bekväma utformning som även är tänkta att gå i?

MTB-skorna är en kompromiss just för att man ska kunna springa i dom.
Landsvägsskorna är gjorda för att trampa och endast det.
Om jag sen skulle gå så långt som att säga att MTB-skor är så mycket bekvämare vet jag inte.... ;-)
 
argento; sa:
Jag har hört talas om spurtklossar, används de i moderna recerskor, tillsammans med racersko och -pedal?
Spurtklossar användes förr tillsammans med clips och remmar och var helt enkelt en kloss som skruvades under sulan för att sedan passas in inuti pedalens metallram. Med remmen som höll skon på plats nedåt så förhindrade sen klossen skon från att kunna glida ut bakåt om man inte lättade på remmen först. Nuförtiden så ser man ibland någon enstaka velodromcyklist som kör med spurtkloss och remmar, annars är det bara SPD och dess kusiner som gäller. Mycket mer lättanvända och för den absoluta majoriteteten mer än tillräckligt bra grepp.

Jag har hört att man inte kan gå i skorna avsedda för racer, varför använder inte alla mtb-skons bekväma utformning som även är tänkta att gå i?

Därför att om du vet att du "BARA" skall cykla från och med att du tagit på dig skorna tills dess att du cyklat färdigt och kan ta av skorna igen så utgör en uppbyggd promenadsula bara onödig vikt och luftmotstånd, och vem vill ha det ;-)

Om man inte är så noga med att ha den "optimala" cykellösningen så går det naturligtvis bra att använda MTB-skor till en racer. Det finns förresten väldigt olika MTB-skor också. Vissa är mera som mjuka promenadskor med ett spd-klossfäste, andra är som en riktigt styv racersko med en pålimmad gåsula. De sistnämnda brukar vara rätt måttligt bekväma att gå i...
 
Stöd

Racerskorna ger bättre stöd under foten och svajar obetydligt både vid frånskjut och drag. I och med att själva metallklossen som hakar i pedalen är längre så sitter det även stadigare i pedalen och är lite trögare att komma ur. Ensidig mekanism sparar vikt medan man på mtb/touring har nytta av att snabbt komma i och ur och därför föredrar de flesta dubbelsidg mekanism för dessa ändamål.

Men det är rätt många som fördrar mtb-typen även i motionslandsvägssammanhang.

Thure
 
racerskor för mtb clips går att gå i

Har sh-r214 dvs en racermodell som kan användas med mtb clips de går faktiskt att gå med dem även om det inte är bekvämt, sätter man på en hemmabyggd mjuk "grej runt framdelen när man behöver gå så blir det ganska komfortabelt. En riktigt hård racersko är extremt mycket roligare och skönare än en så kallad bekväm mtb sko, den som testat förstår varför. Den skonar foten genom att belastningen fördelas mer jämt över hela foten. Hade bursit på hälsenan som försvann när jag bytte till racer, tog då bort överdelen vid hälen på skon, utan nedsatt funktion vilket varit omöjligt på mjuk mtb sko.

Mikael
 
Re: Stöd

thureb; sa:
Men det är rätt många som fördrar mtb-typen även i motionslandsvägssammanhang.

Ja, vi har 959or på både racer och mountainbike. Det är utmärkta pedaler, och det förenklar om man kan använda samma skor. Till saken hör att vi gärna hojar på väg särskilt denna årstid men vi tävlar aldrig någonsin. Jagar man tider hamnar saken i en helt annan dager.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.