SPD pedaler hur träna ??

Har nu fått cykelskor + pedaler å en ny racer,skall cykla vättern å det vill man ju göra i full fart,Har förut bara cyklat med vanlig cykel/pedaler,

E det något spec att tänka på ?
hur mycket skall man dra upp pedalen? % om ni vet.
Klipset under skon går att sätta på olika ställen e det bara prova sig fram eller ?
Finns det nån bra övning för att få igång drag tekniken??

Ps jag fattar att det e mil i sadeln som räknas ds

Ha det bättre /// Tacksam amatör
 
rundtramp

När du monterar klossen under skon, försök då få axeln på pedalen mitt under tåleden, inte under tårna eller under hålfoten (ok, den går inte montera mitt under hålfoten men du fattar vad jag menar...).

Sen är det bara ut och köra! Testa att koppla loss ena foten och bara använda ena benet att trampa med för att hitta känslan. Testa med ett ben i taget och försök sedan behålla rundtrampet när du klickat i andra foten också. Lätt! ;o)
Tänk på tekniken några gånger varje pass så kommer det naturligt.

Du kommer inte göra några högfartsvurpor pga SPD, men säkert några stiliga fall från stillastående (till åskådarnas stora nöje...).

Kör hårt!
 
Lägg märke till att det finns olika ideer om var klossen ska sitta. Själv tycker jag det funkar utmärkt att sätta den så långt bak det går på ett par normala skor. Jag har lätt för att få kramp i vaderna och tycker att klossen långt bak minskar risken.
Det finns de som sätter klossen ännu längre bak. Susanne Ljungskog t.ex. har specialbyggda skor där klossen sitter just i hålfoten, och hon lyckas ju köra ganska fort.
 
Njae, inte dra så mycket uppåt utan bakåt, som hundskit på skon, och snett framåt/uppåt. Det bästa är nog att titta i en cykelbok och cykellopp på tv(förutom att träna..)

/Fredrik
 
Fixade första vurpan idag fick till en jyste stoppie på kungsgatan ,sen vart det rast vila mitt i gatan kunde inte annat än att skratta då alla varnat mig att det kommer å det gjorde den.....

Kör för publiken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.