Finns det franskgängade SPD-pedaler?

Jag har en äldre fransk touringcykel som jag är mycket förtjust i (Motobecane CT3) som har traditionella franskgängade pedaler, dvs 14 mm x 1.25 och inte 9/16" x 20 som det normalt är på pedaler i övriga världen.

Just nu använder jag klassiska Maillard 700 clipspedaler (vilka i och för sig är bra, det går knappast att få tag på några bättre av den typen) men jag skulle gärna vilja prova med SPD-pedaler på denna cykel. Är det någon som känner till om det går att få tag på SPD-pedaler med denna gänga? Jag har letat länge och ännu inte lyckats hitta några. Det verkar som om 14 mm x 1.25 inte längre används på nytillverkade franska cyklar.

/Ulf
 
Byta vevarmar?

Hittar du ingen pedal som passar så är det kanske ide att leta efter nya vevarmar?

Då kommer ju "ofranska" pedaler att passa :)

/Mattias
 
Tack för era förslag men ..

Gänga om vevar - nej tack. Byta vevar - nej tack.

Kruxet är att jag använder cykeln som en kombinerad långfärds- och motionscykel. På långturer vill jag ha clips-pedaler och kan inte tänka mig att skiljas från mina Maillard 700. När jag inte ska ut på touring på ett tag så brukar jag strippa cykeln (ta bort pakethållare, skärmar etc.) och använda den för motionsturer på landsväg. Den är himla skön för det också eftersom den som många touringcyklar har rätt lång hjulbas. Det är alltså för motionscyklingen som jag gärna skulle vilja byta till SPD-pedaler (när jag ändå håller på och skruvar). Om jag inte får tag på några så funderar jag på prova gänga om några lämpliga Shimano-pedaler till 14 mm x 1.25. Jag måste dock säga att jag tvekar eftersom jag vet att man måste dra fast pedaler hårt i lättmetallvevar och det är lätt att skada vevgängorna om inte pedalgängorna är perfekta.

/Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
PontusLundh Vart finns alla återförsäljare? Långcykling 8
Kal-P-Dal Finns kunskap om gammaldags fotbroms? Långcykling 3
Gohan Finns det cykelaffärer i Uppsala/Stockholm som säljer långfärdscyklar? Långcykling 7
Erik_B Navväxel OCH skivbroms? finns det? Långcykling 12
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
argento Finns cykelväskhållare för fjädrad framgaffel? Långcykling 6
Mezzner Finns det olika diametrar på 27-tumsdäck?? Långcykling 13
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
Brune Elektrisk ringklocka, finns det ? Långcykling 14
erik r. finns min cykel??????????? Långcykling 11
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
igs Finns det cykelvägar längs Rhen ? Långcykling 3
ThomasRaden Här finns en liten resguide till Nordsjörutten Långcykling 0
bikeforfuture SPD alternativt Vanliga trampor? Långcykling 14
thureb SPD-skor till hundcykeln Långcykling 8
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
ekis Ställa in spd-klotsar? Långcykling 3
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
Rickard L SPD pedaler hur träna ?? Långcykling 7
tbasco gänga om vevarmar för SPD? Långcykling 9
a_gilljam SPD vs Clips Långcykling 23
thureb Vintercykling SPD-underhåll Långcykling 5
bergochcykel SPD-pedaler och MTB fšr nybšrjare Långcykling 2
viggen936 Varma cykelfötter med SPD-pedaler Långcykling 7
ala SPD på touringcykeln? Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.