Elektrisk ringklocka, finns det ?

Funderar på en elektrisk ringklocka (signalhorn) till cykeln. Önskvärda egenskaper är vattentät (regnsäker), lätt att lossa och ta med in (någon form av snabbkoppling för annars är det någon som stjäl den). Liten och lätt, ingen mopedtuta. Signal som hörs tillräckligt, utan att skrämma livet ur folk. Tror att ett överfallslarm eller en brandvarnare låter för mycket.

Finns det någon ringklocka / tuta som uppfyller mina önskemål, eller måste man börja tillverka något själv ?.

/Per Brune
 
Min svåger har en touringhoj vars tuta drivs med kolsyrepatron (?). Patronen passar i ett normalt flaskställ. Till detta har han kopplat ett tjuvlarm.
Hittills har han inte fått cykeln, eller delar av den stulna... med en sån tuta skulle man alltså kunna tänka sig att lämna tutan monterad på cykeln (den är ju skrymmande), tyvärr så skrämmer man lätt livet ur kvinnfolk, barn och andra med svaga nerver.

/Håkan
 
Minns att jag som liten hade en electrisk siren på cykelstyret. Den var inte speciellt stor, och man kunde välja mellan amerikansk polissiren och en mer europeisk variant. Kanske kan va nåt?

Tycker det mest låter bökigt. Varför fungerar inte en vanlig ringklocka? Om du köper en bra en så låter de rätt högt.
 
Håller med, en schysst "kinesringklocka" hörs t ex bra. Annars kanske du kan sätta fast ett spelkort så att det smattrar mot ekrarna? :)

/Håkan
 
Kanske kan du gå in på närmaste clas olsson affär eller rusta och köpa en liten överfalls larm.
Då lär du höras defenitivt var så säker!
Nackdelen är väl att det är lite jobbit att fippla med utlösningshaken jämt å ständigt och den höga ljud nivån. Men en tekiskt lagd människa borde kunna fixa till det både utlösningsmekanismen och om det är möjligt, sänka ljudnivån lite. Du kanske t o m kan fixa nån snubbel lina som du kopplar till larmet när du går och lägger dig i tältet så du hör ifall nån försöker stjäla cykeln, ungerfär som ett inbrottslarm.
Kan inte vara så svårt, eller???

MVH

Tjacke

Ber om ursäkt, såg inte att du hade avböjt överfallslarmet.
 
Gummitutan lever än, vi hade en sådan på vår senastecykling i danmark. Den fungerar inte bara bra i trafiken, den är jättebra att ha när man ser på fotboll i Köpenhamn och vill skapa lite stämning.
 
Kolla senaste globetrotter katalogen. Där har dom ett pneumatiskt signalhorn som man tydligen skall kunna skrämma upp i 120 db (om jag minns rätt)

Vad gäller elektriska horn... Varför?

Dom enda jag sett har varit leksaker (ungarna har siren med inbyggd mikrofon på sina) och av tveksam kvalitet.

/Mattias
 
Trångt på styret

mlindstrom; sa:
Kolla senaste globetrotter katalogen. Där har dom ett pneumatiskt signalhorn som man tydligen skall kunna skrämma upp i 120 db (om jag minns rätt)

Vad gäller elektriska horn... Varför?

Dom enda jag sett har varit leksaker (ungarna har siren med inbyggd mikrofon på sina) och av tveksam kvalitet.

/Mattias

Anledningen är att det på min nya cykel är trångt på styret. Handtagen och broms/växel reglagen tar upp en stor del av styret. Sedan tillkommer litet lyse (LED). Dessutom vill jag gärna ha min nya fina Garmin 60C :) och pulsklockan på styret.

Tanken var att ha bara en liten strömbrytare på något av broms/växel reglagen och resten av den elektriska ringklockan någon annanstans.

/Per Brune
 
Re: Trångt på styret

Brune; sa:
Anledningen är att det på min nya cykel är trångt på styret. Handtagen och broms/växel reglagen tar upp en stor del av styret. Sedan tillkommer litet lyse (LED). Dessutom vill jag gärna ha min nya fina Garmin 60C :) och pulsklockan på styret.
Klarar du av att cykla, när du samtidigt ska holla koll på så mycket prylar? :)

/Håkan
 
Jag anser att man ska ha en ringklocka som låter som en ringklocka, dvs det ska inte råda nåt tvivel om att de e en cykel som kommer. Andra varianter skapar enbart förvirring
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.