Navväxel OCH skivbroms? finns det?

Hej, Tänkte ge mig på att köpa en ny cykel såhär framåt vår/sommar. Har tidigare haft en 7 växlad nexus navväxel som jag varit väldigt nöjd med men den cykel den sitter på börjar sjunga på sista versen och jag skulle behöva köpa en ny som sagt. Detta kanske inte är rätt forum men då den kommer användas till flertalet mil per vecka så borde det väl räknas som långfärdscykling =)

Och så till min fråga...Finns det cyklar att köpa som har både navväxel (för minskat underhållsbehov, speciellt om vintern) OCH skivbromsar?

Om inte, hur dyrt och svårt är det att ordna i efterhand?

Hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa mig =)

/Erik B
 
Ser alldeles utmärkt ut. Finns det någon svensk återförsäljare som har en cykel med sådan (eller möjligtvis någon annan bra navväxel) och skivbromsar i sitt sortiment? Jag skulle helst köpa en komplett cykel då jag själv har ganska dålig koll på cyckel meckande.
 
Jo, jag är helt övertygad om att rohloff gör toppklassiga produkter...Är dock lite tveksam att lägga 7-8k på ett nav när jag hade tänkt mig få en hel cykel för en 8-10k och ändå få riktigt bra grejer. Alfine växeln verkar dock vara mer eller mindre precis det jag är ute efter. Tack så hemskt mycket för hjälpen...nu gäller det bara att hitta rätt modell. Men nu har jag i alla fall någonting jag kan titta efter som passar mina behov =)
 
Tittade på den och den ser fin ut förutom att den har mekaniska bromsar. Känns som om jag ska köpa en rejäl cykel kan man lika gärna slå på stort och skaffa hydraliska.

Har dock titat runt lite och hittat den här:
http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=1284

Egentligen lite för mycket sporthoj än jag tänkt mig men den har både bra navväxel (alfine) och hydraliska skivbromsar. Dock så får jag ringa och höra om den verkligen finns i XL ramstorlek (är 2m lång så behöver nog det =) för andra källor påstår att den bara finns i s,m, l.
 

Kan nog vara en bra hoj. Men jag är lite tveksam till kedjespännaren.

Vill man ha en relativt underhållsfri cykel så vore det smart att ha ett heltäckande kedjeskydd och kedjespänningen borde man kunna lösa med ett specialarrangemang vid baknavet liknande det som man har på tyska Rohloffcyklar.

Den här danska cykeln har liknande lösning

http://www.urania.dk/product_info.php?products_id=1088 (finns med 63 cm ram vilket borde kunna vara något för dig).

och även den jag länkade till ovan http://www.urania.dk/product_info.php?products_id=922 som är lite billigare.

Thure
 

Bilagor

  • bc8d_s.jpg
    bc8d_s.jpg
    42.1 KB · Visningar: 2,340
Är det mycket pyssel med kedjespännare? Har bara haft med dom att göra på cyklar med utanpåliggande växlar och då var det mycket annat som strulade, men aldrig kedjespännaren.

Sen känns det alltid lite osäkert att beställa från utlandet (lite fånigt kanske...men känns alltid säkrare med svenska säljare). Är det någon som har erfarenhet av den danska butiken som länkarna ovan går till? har sett fler som länkat till den.
 
Kedjespännaren

i sig är det knappast problem med under sommarförhållanden annat att den försvårar användningen av ett heltäckande kedjeskydd.

På en vintercykel som skall klara saltmodd i -8 grader etc vill man ha allt så enkelt och servicefritt som möjligt.

En sak som är lite bökig på Nexusnaven är vajerkopplingen när man tar av hjulet vid t ex punka. Rohloff har bättre lösning och det lär även SRAM ha.

Se http://hubstripping.wordpress.com/i-motion-9-sram/ och http://www.hubstripping.com/sram-imotion9/snn10_en.pdf som faktiskt är ytterligare ett alternativ för skivbroms och navväxel.

Thure
 
Kan kanske vara matnyttigt att kolla på www.happymtb.org och deras test av skivbromsat Nexus-nav på en MTB.

Bygga hjul är inte svårt. Kostnaden har jag dock inte en susning om vad det gäller typ Nexus-nav.

Hjälp med val av ekerlängder om du behöver det hittar du här: www.dtswiss.com

Lycka till!

/Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mickael83 Fett till navväxel Långcykling 4
mördarsnigel utanpåliggande växel vs. navväxel Långcykling 17
vegar Pakethållare skivbroms Långcykling 8
scolopender Bockstyre+skivbroms=cyclocross? Långcykling 3
PZON_390 bromsbelägg till PROMAX skivbroms ?? Långcykling 1
160270 Paketbehållare över skivbroms Långcykling 23
mothesta Stålram m. skivbroms Långcykling 3
BOBen skrikande skivbroms Långcykling 1
avslutad131104 Navgenerator med skivbroms? Långcykling 0
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
PontusLundh Vart finns alla återförsäljare? Långcykling 8
Kal-P-Dal Finns kunskap om gammaldags fotbroms? Långcykling 3
Gohan Finns det cykelaffärer i Uppsala/Stockholm som säljer långfärdscyklar? Långcykling 7
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
argento Finns cykelväskhållare för fjädrad framgaffel? Långcykling 6
Mezzner Finns det olika diametrar på 27-tumsdäck?? Långcykling 13
skiman Sverige-leden var finns hemsida med karta? Långcykling 2
Brune Elektrisk ringklocka, finns det ? Långcykling 14
erik r. finns min cykel??????????? Långcykling 11
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
littlebigohrn Var finns logi på vägen mellan Strömsund -Stekenjokk Långcykling 11
ulfbn Finns det franskgängade SPD-pedaler? Långcykling 3
igs Finns det cykelvägar längs Rhen ? Långcykling 3
ThomasRaden Här finns en liten resguide till Nordsjörutten Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.