Racer??????????

Hej!
Frågan är ju ställd här tidigare men inte ur min synvinkel.

Tänker köpa ny racer men har fastnat i "djungeln"... vad ska jag köpa för märke?

Påverkad av reklamen runt vätternrundan har jag tittat lite på "Merida road 904", verkar som man får ganska mycket cykel för pengarna (om man räknar bort anmälningsavgiften för vätternrundan) men är den något för mig?
193cm lång
ca 90kg

Är det någon som har erfarenhet/synpunkt så tar jag tacksamt emot dessa!

Johan
 
Komponentvalet ser ju OK ut (www.merida.com ). Shimano 105 är väl lagom om man ska satsa på en "seriösare motionärskarriär". Vet inget om ramens åkegenskaper, har bara kört en polares Merida-mtb, och den gillade jag inte (med det ju inte riktigt samma sak).

Se till att prova cykeln med nån som kan! Har du hjälp av nån som kan kombinera cykelgeometri och kroppsformer så ökar chansen att få tag i en cykel som passar dig.

/Håkan
 
Shimano 105 = ++++

Jag har själv Shimano 105 grupp 3-delad för att täcka upp alla sorters terräng och trötthetssymtom. Efter 3 års kontinuerlig användning måste jag säga att den har fungerat oklanderligt. Jag har cyklat mellan 700 och 900 mil/ år och endast behövt justera växlarna, vilket i och för sig inte är det lättaste med 3-delat. Men du kan ha rak utväxling på kasetten d.v.s en 11-21 eller 12-23 tänder eftersom du kan använda "fjolldrevet" där fram om det börjar gå tungt. Ska du dessutom åka riktigt långt med lite packning så kommer du att älska 3-delat fram. Visst kan man slänga ut 14.000 på Dura-ace men smakar det så kostar det. Jämför man med Campagnolos billigare grupper så är 105:an bättre iaf till Chorusgruppen.
 
Märket spelar inte så stor roll...

jbm; sa:
Tänker köpa ny racer men har fastnat i "djungeln"... vad ska jag köpa för märke?
Om jag vore i dina kläder så skulle jag gå till någon affär som är riktigt duktig på racercyklar, t.ex. Cykelcity eller Visom. Eftersom du verkar bo i Stockholmsområdet så ska jag ge dig hemlistipset att även kika förbi Cyklig i Solna. De importerar och säljer Orbea(1) (spanskt märke) och priserna är klart trevliga. De har dels en modell (E-3 Prestige) för 11995:- och en annan modell (Volata) för 12495:- (?). Det finns även billigare varianter men min poäng är att du nog får mer cykel för pengarna om du köper en Columbus på Cykelcity, en Visom hos Visom eller en Orbea hos Cyklig än om du köper en Merida. Därmed inte sagt att Meridacyklar är dåliga men jag tycker att de och många andra, framförallt amerikanska, märken prismässigt står sig dåligt i konkurrensen när man jämför med en (ofta europeisk) racercykel som man plockar ihop hos en mer racerinriktad cykelaffär.

(1) Ett antal framgångsrika spanska proffsstall, t.ex. Euskaltel kör med Orbea och av vad jag sett så är cyklarna mycket fina. Jag tänker köpa mig en Orbea nästa vår men jag kommer att åka ner till Spanien och köpa min så att jag kan tjuvstarta säsongen också... ;)

[Ändrat av haskell 2003-06-22 kl 10:38]
 
Slå till snarast

Mitt råd till dig är att snarast köpa en Bianchi racer 9316. En underbar maskin som kommer att ta dig runt Vättern under tio timmar. Och nästa år kanske jag kan gå fram och dra lite....

Vänliga hälsningar från låtsassvågern i Linköping
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.