Racer-råd till nybörjare

Jag har börjat fundera på att skaffa mig en cykel, modell sportigare. Har nog kommit fram till att jag tänkte börja med en racer av billigare typ (runt tusenlappen), mest för att känna på konceptet. Har hittat en gammal racer med Shimano 600EX genomgående, vilket verkar vara vettiga komponenter efter vad jag förstått.

Det som gör mig lite tveksam är att den är utrustad med tubdäck, vilket i min värld känns lite knepigt. Undrar nu om det är vettigt med tubdäck för någon som helst inte vill lägga ner sin själ i att lära sig en massa komplicerat meckande. Jag är självklart beredd på att det kan bli en del jobb, men jag vill ha en cykel som inte krånglar alltför mycket och inte får punka varje halvmil.

Så vad tror ni, är detta något för mig? Om punkteringar är att räkna med, vad kostar det då att byta däck med normala intervall?

/Harald
 
låter bli den där cykel,du kan hittar bättre för samma pris....och om du nu ska köpa den i alla fall är det nog bäst att du satsar på nya hjul...annars kann man hittar tubdäck för mellan 150 och 500 vanligvis och så´finns det en massa olik klister och till och med dubbel häftande tape som är nog det bästa och enklaste för din del...med klister bli det oftast bara klettig och med vissa måste man väntar upp till en vecka tills man borde cyklar(fast de tar man bara för velodromen)...ett enkel däck(typ trainingsdäck)är nog det bästa i ditt fall då de inte är så tunn som alla tävlingsdäck(speciell de för velodromen är super lättbyggd men klarar inte den minstar sten)...det bästar däcket som jag skulle rekomandera för det är från continental heter giro och kostar typ 150 spänn...den klar rätt säkert en säsong...

men glöm ej att lämnar ut luften ifall du inte cyklar en längre period-de brukar gärna deformera sig
 
Så, det är bäst att hitta nåt annat? Tycker inte jag hittar nåt vettigt i den prisklassen, men det kanske är en fråga om att leta.

Jag tyckte att den cykel jag hittat såg seriös ut, även om den har ganska många år på nacken. Om inte annat tyckte jag att den var ruskigt snygg...

Om man skulle byta hjul, går inte det på åtminstone samma summor som hela cykeln?

/Harald
 
Jag tycker inte tubdäck är nåt större problem, även om det ÄR lite kladdigt nån gång per säsong. Om cykeln avänds till träning och bara hålls välpumpad ska det till lite otur för punka.

Tror dock att det går att hitta racercyklar för runt tusenlappen även med kanttrådsdäck. Det har ju funnits i mer än 20 år även på racercyklar!

Gör en sökning på http://www.annonsguiden.nu

(Hade själv en Nishiki Road Master med 600EX och kanttrådsdäck ca 1982. Jättebra cykel.)
 
Meckande hör till

Racercyklar behöver en hel del underhåll om man cyklar regelbundet på dem det kan du knappast komma ifrån. Tubdäck blir lite dyrare i längden men är OK om man cyklar på justa vägar.

Om cykeln passar dina kroppsmått och drivlinan är fräsch kanske det kan var OK att lägga en tusenlapp på den men frågan är om du inte skall se dig om efter en cykel med SPD-pedaler eller liknande och växling i bromshandtagen.

Med en modernare cykel blir det betydligt lättare att hitta slitdelar.

Thure
 
Undvik tubdäck

Hej!

Om jag var dig skulle jag undvika att köpa en racer med tubdäck. Enligt min erfarenhet så får man punka 5-10 ggr per säsong (kanske har jag haft ovanligt otur??).

Förrutom att det är betydligt krångligare att byta tar extra tubdäck betydligt mer plats på cykelturen än en extra slang, plus att det mycket dyrare!

Har själv tubdäck och går precis i tankarna att skaffa kanttrådsdäck, vilket inte är särskilt billigt. Känns inte så kul att lägga en massa pengar på hjul, när cykeln ändå är så pass gammal...

Marcus
 
Tubdäck rullar mycket lätt och är inget större problem tycker jag.
Om du sedan får blodad tand och vill ha en bättre racer kan du behålla den gamla och bygga en fin SS.
Här kan du läsa lite om mitt bygge:
Numera har jag nya hjul (Jag vill inte slita på träfälgarna). Jag har byggt ett solekrat framhjul på DT RR-fälg. Bakhjulet är fyrkors på drivsidan och solekrat på bromssidan på samma fälg.
http://www.soptunna.se/Gammal sida/index.htm
/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
AndreasLud Sverigeleden på racer? Långcykling 6
Albin_25 På lång tur med racer Långcykling 6
dholmdahl Pakethållare på racer Långcykling 11
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
drw Racer eller något liknande? Långcykling 3
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
vid racer,(hybrid) förberedd för pakethållare finns det? Långcykling 4
thureb Skärmar på Racer Långcykling 27
thureb Lagom randonneurpackning på racer? Långcykling 10
thureb Dämpning av styret på racer? Långcykling 7
Harald Nyberg "Krånglande" baknav på racer Långcykling 1
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
fredl Köpa beg racer Långcykling 0
rolle77 Yosemite Tioga eller begagnad racer Långcykling 6
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
jbm Racer?????????? Långcykling 4
patriklantto Stänkskärm till racer Långcykling 19
A.S. Duglig racer? Långcykling 8
holmis_bigfoot.com Biltema Racer? Långcykling 3
Ralph Biltemas racer "Tioga" en bra nybörjar racer? Långcykling 4
pstridh Köpa Racer Långcykling 12
Don Piero Racer Långcykling 1
Gammal racer/ ny teknik Långcykling 2
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
avslutad160118 Råd om cykelköp Långcykling 36
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
Glittersprej Goda råd (och gärna sällskap) sökes! Långcykling 3
jellyfish tips och råd att undvika stöld! Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
negothian Råd för ny cykel Långcykling 4
kenny_lex Söker rump råd av experter. Långcykling 36
boija Tränings råd...??? Långcykling 4
heinzehlers Ny i mekartagen och behöver råd... Långcykling 1
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
pergit Expert råd önskas av två amatörer! Långcykling 35
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 28
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.