tips och råd att undvika stöld!

Hej jag skulle vilja ha tips och råd att undvika stöld för ensamcyklare. Man är ju så sårbar som ensam cyklist ska man gå på muggen, handla m.m. så måste man lämna cykeln där med all packning, speciellt i otrygga länder. Om man cyklar flera kan en bara vakta allt men ensam?

Tacksam för svar!
 
Jag köpte, men testade tyvärr aldrig ett sånt där metalnät som ska gå att spänna runt ryggsäckar till min semester i sommar. Kan vara en idé att testa detta. Men då jag cyklade i Sverige och litar på folk lämnade jag bara cykeln som den var med packning och allt när jag var utan den (låste cykeln gjorde jag iofs). Nån gång tog jag av tält och sovsäck som var det enda riktigt värdefulla i packningen.
 
Även jag litade på folk på min cykling i sverige, hade mobil, kamera och plånbok och liknade i ena framväskan som jag tog med mig när jag lämnade cyklen utanför affär, resturang mm. Enda gång jag låste cyklen var på natten när den stod utanför tältet och första gången jag lämnade den utanför en Max resturang, fast då såg jag den när jag satt och åt.... kändes lite onödigt i efterhand kan jag säga.
 
Man kanske ska se till att cykel och utrustning ser så "skabbigt" ut som möjligt, även om det är fin utrustning under ytan. Ta bort dekaler etc , lorta ner den lite lagom.. :) Riktigt säkra lås väger ju flera kilon och såna är inte så kul att släpa på kanske. En liten ryggsäck eller väska för saker man absolut inte har råd att bli av med (pass, pengar, kamera, mobil etc) som aldrig lämnas vid cykeln är väl bra. Det är nog tur att "folk" generellt inte förstår hur dyr cykelutrustning kan vara , flera genomsnittliga månadslöner eller t.o.m årslöner i fattiga länder. Har inte gjort några längre turer själv än upp till en vecka men brukar vara lite nojjig.
 
Se till att alla remmar etc är riktigt bökiga, clip fästen är lika trevliga för dig som för tjuven. Jag har själv byggt ett enkelt larm som väger lite men väsnas desto mer om någon rör cykeln väsentligt. Larmet är enkelt och vet man att det finns är det inga prob att plocka bort det, men larmade cyklar är ju inte så vanliga.


Baserade på detta larm http://www.kjell.com/?item=50255&path=455000000,458000000,460500000,461000000

Flyttas magneten från larmet tjuter det (högt!)

4 larm för 129kr inkl. batterier är inte så fasligt dyrt.
 
Laemna inte cykeln obevakad... Se alltid till att det aer naagon som kan vakta den till dig. Aer du en stad saa kan du troligtvis hitta naagon som kan vakta den i naagra minuter. Foersoek att hitta naagon som ser snaell ut och som har en anledning att stanna paa platsen daer du laemnar cykeln. Bra staelle att laemna cykeln aer vid foersaeljare som har en fast plats att saelja paa. Ex fruktfoersaeljare, kiosker, vid bord vid marknader. Se till att du staeller cykeln paa ett saadant saett att den aer enkel att se foer foersaeljaren och samtidgt svaar att naa foer kunderna. Baest om man kan staella cykeln vid en vaegg bakom foersaeljaren om han har ett bord.
Ta aeven med en vaeska daer du kan ha pass, kamera och pengar som du baer med dig.

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Har också tänkt lite på det här, måste ju ändå bli några situationer där man nästan inte har något val än att lämna den obevakad ett tag....hm kanske går att göra någon lösning så man kan låsa fast sina väskor i pakethållare med hänglås
Är det någon här som blivit bestulen på cykelväskor eller dyl under sin cykelresa?
 
....hm kanske går att göra någon lösning så man kan låsa fast sina väskor i pakethållare med hänglås

Jag gick till järnaffären och köpte en lång, ganska tunn, plastöverdragen vajer och två vajerlås. Sen gjorde jag en liten öggla i var ända med vajerlåsen. (Tänk på att "vika in" änden på vajern in i vajerlåset igen annars kan det gå att dra ur vajern med ett rejält ryck.) När jag dragit åt vajerlåsen sågade jag av "bulten" och klappade till med en stor mejsel så att gängorna deformerades och muttern inte går att skuva av igen (lätt i alla fall).
Då har jag en lätt vajer som jag kan dra igenom lämpliga väskhandtag, ramar, stolpar, etc, och lås.
Den är ungefär 3m lång och väger ungefär 100g.
Den duger givetvis inte för riktigt stöldskydd, men det går i alla fall inte att bara lyfta av väskorna och gå därifrån utan stöldverktyg. Jag hoppas på detta sätt i alla fall hejda tillfällighetstjuven en liten stund. Då kanske jag hinner tillbaka till cykeln.
Jag kommer inte i håg vad kalaset kostade, men jag har för mig att det var ganska klart under en hundring.
Det finns liknande låsvajrar att köpa, men de är inte tillräckligt långa och de väger betydligt mer (tjockare vajer), men ger givetvis bättre stöldskydd. (och blir dyrare:)
 
Det besvärliga, tycker jag, är att ordna med en bra lösning som låser fast bakdäcket och ramen runt en stolpe, samtidigt som man låser fast framdäcket i ramen (har snabblås nämligen). Skall ju helst gå lite smidigt och fort att göra också.

Har för närvarande två lås, ett D-lås (U-lås om man vill) samt ett inplastat vajerlås som är bra att dra runt stolpar etc. Dock så litar jag inte alls på det vajerlåset, känns som att jag själv skulle kunna få upp det med ett karateslag ;)


Fick en ca 2m lång vajer med öglor i ändorna av min brorsa som jag tänkte köra på istället och fästa ihop med D-låset.
Drar vajern genom framdäck, runt stolpe och låser båda öglorna med D-låset som låser bakhjul med ram :)

Ska köra på Stellans råd om att fråga vänligt sinnade affärsinnehavare om de kan passa väskorna på den låsta cykeln om jag måste lämna dom ett tag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Skeletor Malaga - Helsingborg.. Tips!!! Långcykling 0
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn TIPS: Trafikverkets info om vägtyper etc Långcykling 12
wistrom !Tips! Polska Cykelvaskor! Långcykling 2
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
chicole Cykla i länder som Georgien, Ryssland, Armenien, Azerbajdzjan & Kazakstan. Tips tack! Långcykling 8
luktafotogen Tips om bra vägar i Telemark? Långcykling 0
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Bulgakov Tips cykelrutter lilongwe-zambia-botswana-namibia-sydafrika +klattring+oken Långcykling 0
Singulariteten Behövs en lång planeringstid + tips? Långcykling 3
Bjelka Sista minuten-tips Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.