Råd inför cykelköp

Hej,

jag är på väg att köpa en MTB, men jag vet inte så mycket om komponenter så att jag kan bedöma om det är ett bra köp för mig. Kanske ni kan hjälpa mig ?

Jag vill ha en allroundcykel som jag kan använda för

50% asfalt (ner på stan etc, inte långträning)
40% elljusspår
5% småstigar i skogen
3% bergsstigar (typ kungsleden)
2% touring (1 vecka på Gotland ?)

stadscykling vill jag kunna ägna mig åt även på vintern. Jag har blivit föreslagen en cykel av märket Nakamura (Norska Intersportkedjans "husmärke"):

* Aluminiumram
* Shimano Deoreväxel bak
* Shimano Alivioväxel fram
* Inte shimanobromsar
* Justerbara Framdämpare, tror det var RST nånting ?

Pris 4000 NOK ~ 4800 SEK (tror den är nedsatt nån tusenlapp)

Det verkar vara ett hopplock av lite allmänna budgetdetaljer, men Deore-växeln hävdade försäljaren skulle vara en "bra grej för vinterkörning" eftersom enklare växlar lättare påverkas av snö och slask. Jag ska inte tävla, och vill inte ha för dyra komponenter när de går sönder. Lite meckande gör mig inte så mycket, men jag vill inte heller köpa något som går sönder av lite påfrestning från till exempel en stenig bergstur då och då.

Har ni erfarenhet av Nakamura ?
Jag har haft dålig erfarenhet av "husmärken" tidigare, ex Everest (kläder/ryggsäckar), så jag är lite skeptisk till hur välgjorda detaljerna är av just den anledningen.

Vad tror ni ? Borde jag lägga på 2000 för att få en Scott med Deoresystemet både fram och bak ?

Niklas
 
Jag skulle nog satsa lite mer pengar för att få en juste ram. Är allergisk mot alla dessa "husmärken" vad gäller cyklar!
Den kan man ju alltid bygga vidare på...
Vad gäller Deore så är den nog helt ok till det du ska använda den till!
 
hmm...

det är en svår fråga att besvara när det gäller sådan cykling tycker jag... men en lite dyrare cykel med rätt komponenter håller fler år än en billigare.. det kan jag säga på rak arm. jag har dålig erfarenhet av "husmärken" så som du.. och jag anser att du borde satsa isåfall på scott-cyklen. fast optimalt sett.. om du vill ha komponenter som håller SKA du ha en cykel utrustad med SRAM växlar istället för shimano. om du beger dig till cykelcity's hemsida så kan du skräddarsy din nya cykel.. samt även få råd.. för dom är kunniga.. och väldigt billiga... vill du ha något annat råd så fråga... jag kan även säga att "dämparmärket" RST är KASST....

/tobbe
 
Provcykla

Viktigt är att cykeln passar din kroppstorlek avseende ben och rygglängd etc.

Ramvikt och totalvikt borde du kunna få reda på.

Angående vintertålighet beror det mycket på var du cyklar. Om man cyklar bland bilar i slasket i t ex Stockholmstrafiken så slits drivlinan oerhört hårt. Cyklar man å andra sidan mest på cykelbanor är det inte alls lika farligt. Med rengöring och uppsmörjning av drev kedja och kransar ofta så minskar förstås slitaget.

Navväxel klarar vinter bättre än kedjeväxlar menar jag. Rullbroms är nästa underhållsfri jämfört med fälgbromsar där smuts vintertid snabbt sliter ner bromsbelägg och fälgar.

Jag skulle råda dig att köpa en vintercykel med navväxel t ex Shimanos 7 växlade Nexave med rullbroms och en lite finare vår-sommar-höstcykel.

Thure
 
Att kompromissa är aldrig något alternativ. Men sen är det där med ekonomin...
Av egna erfarenheter så rekommenderar jag att du lägger pengarna på bakväxel, kedja, fram/bak nav och bromsar. Efter som det är dessa delar som behöver mest underhåll. Även dyra delar behöver servas lika ofta som billiga men det är betydligt lättare att plocka isär och serva och så slits dom inte lika snabbt.
Behöver du dämpare...? Tänk på att en dämpare stjäl energi och ger ingen märkbar komfort ökning, mest förbättrad förmåga att hålla greppet i terräng. En dämpare kräver också mycket underhåll för att bevara dess egenskaper.
Scott eller inte... Scott är ett stort märke och dom gör bra ramar. Men du betalar för märket också. Frågan är om det inte är bättre att köpa en billigare ram och lägga pengarna på komponenterna...
 
köp inte Nakamura

Akta dig för Nakamura!!
Jag köpte en i våras och är otroligt missnöjd och less på den cykeln. Efter två veckor sprack bakkransen, efter tre veckor med packning i ju för sig men ändå, så hade fälgen skavt hål på däcken!! Dessutom är den tung och har dåligt med fästen - det blev en hel del meckande för att montera low-riders fram - och växlarna är svåra att justera och använda!!

Min förra cykel var en begagnad kona som var jättelätt och jättebra - mitt tips är att köpa en begagnad bra cykel istället!!!

Mia
 
Dumma mig,
varför skulle jag nödvändigtvis fråga er och få en massa betänkligheter ?

(Tack för inputen hittills ;))

Dämpare:

Inbillar mig att dämpningen gör det roligare/enklare att köra i terräng. Men kanske är det meningslöst att köpa en billig dämpare om den ändå inte fungerar.

Vilken prisnivå ska man upp i för att få en dämpare som inte behöver vara speciell på nåt sätt men ändå gör sitt jobb ? (dvs inte tappar sin funktion _oåterkalleligt_ efter en säsong/vinteranv/smutsbruk, dvs den bör ju vara meck-bar)

Cykelcity:

Jag blir mörkrädd av priserna. Men verkligheten är väl tyvärr sån.

Provcykling:

Jag har provcyklat Nakamuran. Och den kändes väl ok, svårt att bedöma när man inte har erfarenhet. Prövade två storlekar och satt bättre på den större.

Ramvikt:

"Två, tre hundra gram mer än Scottmodellen", Vilket känns acceptabelt, om det nu stämmer.

Mia:

Det låter ju inte bra det där..bekräftar ju mina farhågor med "husmärken". Körde du väldigt hårt med den när bakkransen sprack ? Växeljusteringen har väl mer med växelsystemet att göra än med själva Nakamuran ? Eller har jag fel där ?

Det jag inte vill göra är att köpa en cykel med "helhetsproblem" och uppleva Mias erfarenheter efter en kort tid. Frågan är om en två tusen kronor dyrare Scott, eller annan märkescykel, också har sådana sjukdomar (även om nu ramen råkar vara si och så mycket lättare)? Räcker det med två tusen extra? Om jag måste upp i 10-12 tusen så känns det inte värt det för mig.

Var finns begagnatmarknaden ?
Var läser jag om vilka märken som håller sån kvalitet att de är vettiga att köpa begagnade ?
Finns det nån tidning ni rekommenderar ?


Niklas
 
Lite mer svar

Läs förresten även diskussionen i mountainbikeforumet om Dyr Vs Billig cykel.

Ramen är det viktigaste och det som du inte kommer byta i första laget. Se till att du får tag på en som passar dig och som inte känns för liten eller för stor eller så.

Dessutom, i den prisklassen så är det en hel del kompromisser för att hålla priset nere. Troligen så har man använt billigare material i ram samt billigare komponenter (plastdelar). Personligen skulle jag rekommendera dig att gå upp ca 2000 kr då du då hamnar över de billigaste cyklarna. För ca 6000 sek kan du nu (med lite tur och ihärdighet) hitta en cykel som tidigare kostat runt 10000 kr, då de flesta handlare rear ut årets och fjolåretsmodeller.

Envisas du :) att ligga kvar på runt 4000 kr så skulle jag titta mer på helheten så att du får komponenter där ingen är extra bra (för den är dyrare och då kommer något annat att vara mindre bra) utan att alla ligger på ungefär samma nivå.

Dämpad eller odämpad spelar inte så himla stor roll i den prisklassen. När du blir "biten" så kommer du vilja byta i alla fall. När du sedan byter så kommer du hitta alla möjliga, från ca 2500 och uppåt.
Dessutom är prestandan på de billigare gafflarna sådan att det egentligen inte spelar någon roll om du har stel eller dämpad gaffel. Har gaffeln elastomerer (vilket den troligen har i den prisklassen) som dämpelement har du dessutom en gaffel som kommer vara hårdare då det är kalt ute och mjukare då det är riktigt varmt. Gummit ändrar nämligen dämpprestande efter temperatur så att ju kallare det blir, desto hårdare blir dom och vice versa. Det finns iofs högkvalitativa elastomerer men dom är så dyra att dom inte sitter i en billig gaffel.

Frågan är om du kan hitta en cykel med stel framgaffel hos någon cykelhandlare. Är det årets eller fjolårets som dom rear ut så skall du ta en rejäl titt på prislappen. Är det överkomligt och alla komponenterna är ungefär lika bra, då skulle jag slå till.

Annars så är rean på de dyrare cyklarna något att titta på med. Där kan du i vissa fall göra kap.

Lycka till.

/Mattias

PS. Snälla, bespara dig massa problem och undvik billighets och husmärken som vissa butiker och kedjor har. Det är inte värt det. Det är min åsikt som områdets "cykelmekaniker" och som någon som faktiskt har cyklat på billiga cyklar i skogen och på vägen.

PSS. Begagnatmarknaden:
http://www.funsportmountainbike.com (klicka på Köp&Sälj)
http://www.blocket.se
http://www.gulatidningen.se

PSSS
Var läser jag om vilka märken som håller sån kvalitet att de är vettiga att köpa begagnade ?
Här är en bra början. http://www.mtbr.com kan vara en ide.

PSSSS
Finns det nån tidning ni rekommenderar ?
Velo Magazine (svensk tidning)
Mountain Bike Action (amerikansk tidning)
Mountain Bike Rider (engelsk tidning)
MBUK (engelsk tidning)
Mountain Bike (amerikansk tidning)
Bike (tysk tidning)
[Ändrat av mlindstrom 2002-10-01 kl 16:02]
 
dämpare.mm.

jag tycker som så att du skall satsa på en begagnad cykel istället.. om du köper cykeln på funsports hemsida som finns länkad till i ett annat inlägg... en dämpare om det är bara det du är ute efter finns det på köp och sälj delen... en SID dämpare 98 års modell.. för 1400kr det är skit billigt, och jag anser att man kan lita på personerna som sätter in anonser iom att dom lämnar så månbga personliga fakta för att få möjligheten. men men.. det finns fula fiskar... jag säger köp begagnat det lönar sig...
 
Re: dämpare.mm.

tobbebjork; sa:
jag tycker som så att du skall satsa på en begagnad cykel istället.. om du köper cykeln på funsports hemsida som finns länkad till i ett annat inlägg... en dämpare om det är bara det du är ute efter finns det på köp och sälj delen... en SID dämpare 98 års modell.. för 1400kr det är skit billigt, och jag anser att man kan lita på personerna som sätter in anonser iom att dom lämnar så månbga personliga fakta för att få möjligheten. men men.. det finns fula fiskar... jag säger köp begagnat det lönar sig...

Köpa begagnat kräver kunskap, annars blir det dyrt.
Känner du att du vet hur man, till exempel, kollar en gaffel om den är sliten och behöver servas, då tycker jag definitivt att du skall kolla begagnatmarknaden.

Däremot så bör man vara försiktigt, för vad är orsaken till att man säljer någon? Jo, man vill bli av med den. Det var någon som sa "att köpa begagnat är att köpa någon annans problem" och jag tycker det ligger en hel del i det. Alla begagnat affärer är inte dåliga dock, i vissa fall gör man riktiga kap. Personligen köper jag hellre nytt i England/Tyskland än köper begagnat, för då får jag nya varor med garanti till nästan samma pris som det kostar begagnat i Sverige.

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
avslutad160118 Råd om cykelköp Långcykling 36
millediablo Stockholm - Haparanda etapper, goda råd Långcykling 0
GrabbenGrs Nybörjare behöver ett råd Långcykling 2
Glittersprej Goda råd (och gärna sällskap) sökes! Långcykling 3
jellyfish tips och råd att undvika stöld! Långcykling 10
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Harald Nyberg Racer-råd till nybörjare Långcykling 6
negothian Råd för ny cykel Långcykling 4
kenny_lex Söker rump råd av experter. Långcykling 36
boija Tränings råd...??? Långcykling 4
heinzehlers Ny i mekartagen och behöver råd... Långcykling 1
pergit Expert råd önskas av två amatörer! Långcykling 35
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Linyah Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa! Långcykling 28
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2
Matlådan Cykelköp för Europa trip Långcykling 13
emptyrings Cykelköp - igen.. Långcykling 7
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
kent pensionär Eviga frågan. Bra cykelköp Långcykling 6
piklas87 Cykelköp i Holland? Långcykling 10
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Cykelköp Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.