tips inför vätternrundan?

hej! ska åka vätternrundan för första gången! Lite frågor:

1. Serveras det någon mat längs vägen eller lär man fixa det själv?

2. Hur ser det ut med vätskekontroller?

3.tips på energigivande proviant man kan ha med sig.

MvH Hannes
 
Har du inte fått senaste numret av Cykla tillsammans med startlista och startbevis? Startbeviset lär du behöva... :)

Om något gått fel så ska du nog kontakta Vätternrundan. Se t.ex:

http://www.cyklavaettern.com/

1. Ja
2. Massvis, ca var 4:e mil
3. Viktigt att testa innan ifall magen protesterar
 
Vräk i dig!

Något att tänka på är att ladda upp något överjävligt med mat innan rundan också.
Detta var en miss jag gjorde...hade hört talas om att man skulle äta mycket men fattade inte HUR mycket.

Tryck i dig så mycket du orkar. Vänta en liten stund och käka igen. Upprepa proceduren så många gånger som möjligt dagen innan rundan.

Lycka till!
 
Re: Vräk i dig!

KARLHOLM; sa:
Något att tänka på är att ladda upp något överjävligt med mat innan rundan också.
Detta var en miss jag gjorde...hade hört talas om att man skulle äta mycket men fattade inte HUR mycket.

Tryck i dig så mycket du orkar. Vänta en liten stund och käka igen. Upprepa proceduren så många gånger som möjligt dagen innan rundan.

Lycka till!
Japp, men man laddar de 3 sista dagar innan loppet för bästa resultat. Kolhydrater, dvs havregrynsgröt, pasta och ris, i mycket stora mängder. Fett, protein äts i normala mängder. Drick mycket vätska, var försiktig med urindrivande (kaffe, öl et c).

/Håkan
 
Var lite försiktig..

Att göra en extrem kolhydratladdning är lite vanskligt..visst,ät och drick lite mer dagarna innan,men inte så mycket att du mår dåligt av det...

Mitt tips blir: Börja äta och dricka tidigt i loppet!

Lycka till!
 
genväg(?)

Inför Vasaloppet gjorde precis som ni andra beskriver, proppade mig full med mat hela tiden dagarna innan (efter att ha kört ett tvåtimmarspass 4 dagar innan, för att tömma kroppen).

Jag använde även ett pulver från Maxim. Utspätt med 1 liter vatten (och lite saft, det smakar inget vidare), motsvarar det 2 portioner pasta. Vitargo heter ett annat kolhydratpulver. Finns i välsorterade sportbutiker.

Detta kan vara ett bra alternativ/komplement till hetsätningen, särskilt om man har svårt att hinna/orka laga mat varannan timme dygnet runt i 3 dagar :)
 
Tveksam

Jag är tveksam till hur mycket en kolhydratladdning hjälper. Kolhydraterna tar ändå slut efter några timmar, och man måste fylla på. Fast OK, ett bra förråd från början skadar väl aldrig?

Kolla diskussionen på:
http://www.cyklavaettern.com/forum/messages/759/661.html

Skall du cykla på natten kan det vara gott att ha lite att snaska på i mörkret så att man inte somnar. Jag käkade mig igenom natten i fjor, och det kändes bra.

Peter
 
Re: Re: Vräk i dig!

Håkan K; sa:
Drick mycket vätska, var försiktig med urindrivande (kaffe, öl et c).

Fast om du är som jag var inte för försiktig med kaffet. Jag undvek det under hela dagen innan starten. Resultat: Rejäl huvudvärk kvällen/natten innan starten. Med andra ord - lider man av kaffeabstinens så försök inte gå igenom avvänjningen just då.

För övrigt såg jag en hel del danskar som laddade med öl. Men det kanske inte är att rekommendera...
 
Re: Tveksam

Pask; sa:
Jag är tveksam till hur mycket en kolhydratladdning hjälper. Kolhydraterna tar ändå slut efter några timmar, och man måste fylla på. Fast OK, ett bra förråd från början skadar väl aldrig?

Skall du cykla på natten kan det vara gott att ha lite att snaska på i mörkret så att man inte somnar. Jag käkade mig igenom natten i fjor, och det kändes bra.

Peter
Genom att ha välfyllda depåer från start så ökar man tiden man kan idrotta något, utan energitillförsel. Men ett stort förråd är enklare att underhålla än ett litet.

Man kan inte lagra tillräckligt med kolhydrater för en Vätternrunda, men det är svårt att ta upp tillräcklig mängd energi under loppet. Man bör därför ladda innan med så mycket kolhydrater som möjligt.

Sen är det naturligtvis frågan hur pass stor andel kolhydrater och andel fett man förbrukar. Det går ju att "ställa om" kroppen till att använda fett som bränsle, man äter mat med lågt kolhydratinnehåll och mycket fett (förespråkare finns bl a i triathlon- och ultralöpasammanhang). En sån omställning hinner man dock inte med fram till Vättern...

Läs gärna Tim Noakes, Lore of Running, ed. 4 (Oxford University Press).

Och ladda med kolhydrater, ät och drick kontinuerligt under loppet.

/Håkan
 
Re: Re: Re: Vräk i dig!

niclasd; sa:
Fast om du är som jag var inte för försiktig med kaffet. Jag undvek det under hela dagen innan starten. Resultat: Rejäl huvudvärk kvällen/natten innan starten. Med andra ord - lider man av kaffeabstinens så försök inte gå igenom avvänjningen just då.
Jo precis, lagom är bäst.

/Håkan
 
Re: Re: Tveksam

Håkan K; sa:
Det går ju att "ställa om" kroppen till att använda fett som bränsle, man äter mat med lågt kolhydratinnehåll och mycket fett (förespråkare finns bl a i triathlon- och ultralöpasammanhang). En sån omställning hinner man dock inte med fram till Vättern...

Enligt min erfarenhet kan man träna upp sin förmåga att bränna fett, helt enkelt genom att träna långa pass. Det där med att ställa om m h a fet kost har jag inte provat, men faktum är ju att man blir uthålligare av att träna långpass. Själv har jag gått "i väggen" några gånger när jag inte varit så tränad, men aldrig när jag varit tränad för långlopp (typ VL eller VR). Jag tror att kroppen har svårare att gå över till effektiv fettförbränning när man är dåligt tränad jämfört med när man är långloppstränad.

Peter
 
Re: Re: Re: Tveksam

Pask; sa:
Enligt min erfarenhet kan man träna upp sin förmåga att bränna fett, helt enkelt genom att träna långa pass.
Stämmer, långa pass med låg intensitet.

Pask; sa:
Det där med att ställa om m h a fet kost har jag inte provat, men faktum är ju att man blir uthålligare av att träna långpass.
Det handlar egentligen inte om att äta mer fet mat, snarare att byta livsstil. Tänk dig allt du äter, det må vara bredda mackor, yoghurt med låg fetthalt, pasta, ris osv, det är mat med hög kolhydrathalt. Det ska minskas radikalt, till förmån för fet mat med lågt kolhydratinnehåll. Det är inte lätt. Fördelen är att man kan alltid lagra in fett (alla kanske inte ser det som en fördel :) ) så det räcker hela loppet, men det svårigheten är att omvandla fett till energi.

Pask; sa:
Jag tror att kroppen har svårare att gå över till effektiv fettförbränning när man är dåligt tränad jämfört med när man är långloppstränad.
Japp!

/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Skeletor Malaga - Helsingborg.. Tips!!! Långcykling 0
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn TIPS: Trafikverkets info om vägtyper etc Långcykling 12
wistrom !Tips! Polska Cykelvaskor! Långcykling 2
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
chicole Cykla i länder som Georgien, Ryssland, Armenien, Azerbajdzjan & Kazakstan. Tips tack! Långcykling 8
luktafotogen Tips om bra vägar i Telemark? Långcykling 0
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.