tips inför vätternrundan?

jag hade med mig russin och nötter. Det gav bra med energi. Hade även med mig någon chokladkaka och någon "energy-bar", men det var mest lyx...
 
ät ordentligt

Mina erfarenheter är följande:

1) Slarva med ätandet i förväg (alltså, ät som vanligt och glömma något mål mat)
-> måste tugga konstant genom hela loppet för att inte falla ihop och går i mål med stort hål inombords som bara kan fyllas med pommes frittes

2) Käka som vanligt men ät 1/2 portion extra och kom ihåg alla mellanmål samt peta i sig en påse vitargo/maxim kvällen innan
-> man klarar sig med maten som serveras utefter loppet men för att pigga upp hjärnan kan man alltid lägga till lite av varje utefter loppet (köttbullar till den äckliga saltgurkan), salta pinnar, energikakor eller vad man nu brukar ha med sig på långa träningspass. Försöker äta kontinuerligt och inte så mycket åt gången utefter resans gång.

3) Har någon gång provat att äta ännu mer i förväg men märkte ingen större effekt av det jämfört med alternativ två ovan. Ettan rekommenderas dock inte!!
 
Energidrycker och annat

Hej!

För att ta sig runt Vättern bör du förse dig med energidrycker och energikakor. Den mat som bjuds utmed banan omvandlas för långsamt till energi.

Första gången jag körde Vättern åt jag för många bananer under loppet, ca 10 stycken, med resultat att min mage var som en ballong när det var 5 mil kvar.

Testa även drycker och mat innan loppet så att du vet att din mage tål det. Inte skoj att få gaser i magen under loppet.

En tugga av en energikaka var 15:e minut + energidryck gör att kroppen får energi. Drick ej enbart energidryck utan varva med vatten.

Ha minst 100 mil i benen innan loppet där en sträcka minst bör vara 15 mil. Ju bättre förberedd desto trevligare lopp. De 5 sista milen är tunga. Jag har satt in energi-gel där då det har känts tungt och har sedan farit iväg med förnyad energi.
 
Re: ät ordentligt

utflyktsintresserad; sa:
3) Har någon gång provat att äta ännu mer i förväg men märkte ingen större effekt av det jämfört med alternativ två ovan. Ettan rekommenderas dock inte!!

Nä, jag har samma erfarenhet som du, märker ingen skillnad. Bara jag stoppar i mej ordentligt under loppet så har orken varit god hela vägen
 
självklart ska man ladda upp med massor av kolhydrater!! Ja och många i min omgivning tränar styrketräning, känner några bodybuilders och det viktigaste är KOSTEN! Det är en evighets ämne som diskuteras väldigt bla på http://www.kolozzeum.com

Kroppen kan totalt behålla 500g kolhydrater (det är mkt..) 600g i extrema fall. Kolhydraterna måste komma ifrån pasta rix ex som nämdes eftersom de innehåller långsamma kolhydrater med ett lågt glykemiskt index. Inga vita mackor alltså..
Nötter är ingen bra att ha med sig som någon sa. De innehåller mkt fett.. däremot tas russin upp fort vilket är bra under loppet.
Med fördel ska man inte ha mat i magen när man väl är igång. Inte för mkt iaf. eftersom det är blodet som syretätter musklerna osv.

Men alla har sina sätt har man ett som brukar funka bra exprementera inte såhär nära inpå. skulle inte ja göra!
 
Hur gick det?

Hej Rolf (och övriga) Hur gick det runt Vättern? Själv tog jag mig runt på 17 timmar på mountainbike... Vad skall jag säga... någon kanske vill köpa en juste cykel oerhört billigt? ;) Vilken oanad rumpsmärta...

Nåväl, nu är 390km avklarade... bara 33 kvar :)

Mvh
Niklas
 
Jag körde min kolhydratuppladdning, kombinerat med Maxim Carboloader och Enervits Vättern-paket under själva rundan och allt gick bra. Hade siktat på under 12 timmar och det blev 10.50 på min första runda, så jag är nöjd! :)

Jag glömde dock att ta min sista "Enervit Liquid" i Hammarsundet, trodde jag hade tagit den sista redan(tecken på trötthet va???), så jag vart rätt trött sista 4 milen, men lyckades ändå hålla farten.

Min snabbaste etapp var mellan Karlsborg och Boviken, drygt 32km/h, trots (eller tack vare?) en mysig hagelskur.
 
Det gick bra

Jag åkte runt på 14 timmar och 11 minuter av den tiden satt jag på cykeln i 12 timmar och 31 minuter.

Cykeln är en långfärdshoj Batavus M'Prove med SPD-pedaler och Brookssadel.

Innan Vätternrundan hade jag cyklat 187,5 mil sedan slutet av mars.

Veckan innan vilade jag från cykel och åt som jag brukar.

Under rundan stannade jag i alla depåer utom den sista, i Jönköping åt jag korv och mos samt blåbärssoppa, i Hjo åt jag lasagne och blåbärssoppa. I de övriga åt jag en bulle, två skivor saltgurka, en mugg mineralvatten och en mugg blåbärssoppa. Samt fyllde cykelflaskan med honungsvatten ur vilken jag drack ett par klunkar var femtonde minut. Dessutom strechade jag vid varje stopp.

Jag hade inga stjärtsmärtor och kände mig väldigt fräsch hela vägen även om motluten blev märkbart segare de sista fyra milen. Mellan 15 och 18 mil ömmade höger knä men det släppte.

På det hela taget en skön cykeltur kommer att göra den nästa år också, har förövrigt cyklat alla dagar efter rundan också. Men till helgen skall jag vila från hojen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Skeletor Malaga - Helsingborg.. Tips!!! Långcykling 0
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn TIPS: Trafikverkets info om vägtyper etc Långcykling 12
wistrom !Tips! Polska Cykelvaskor! Långcykling 2
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
chicole Cykla i länder som Georgien, Ryssland, Armenien, Azerbajdzjan & Kazakstan. Tips tack! Långcykling 8
luktafotogen Tips om bra vägar i Telemark? Långcykling 0
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.