Det är numera enkelt att slippa de dyra, skrymmande, inte särskilt vikteffektiva och IMHO sällan goda frystorkade påsarna, utan att fixa & dona själv. Man hittar många torra komponenter i mattaffären, som går att använda direkt.
Här en lista på sådant, och
här bara några
exempel på sådant som går att fixa med färdigköpta ingredienser. Flera tips på roliga, praktiska, färdigtorkade råvaror finns i
denna tråd.
Tips på bra proteinkällor på vandring finns i
denna tråd; de flesta på listan kräver inget eller minimalt hemmafixande.
Till slut ett par enkla
middagsrecept helt utan hemmatorkade ingredienser, som i a f jag kan tänka mig at växla om med länge utan att tröttna.
När jag var ute med små barn var diverse fylld pasta (tortellini, ravioli) poppis, men de slösar ju med bränsle (längre koktid, man slänger det heta kokvattnet) och är alltför kolhydratrika för att vara vikteffektiva (räknat i kcal/100 g torrvikt). Men är man ute en kortare tid och/eller behöver sin kolhydratkick (jag gör det inte), så är det ju enkelt och billigt.
Jag har skrivit massor om hemtorkning och utemat bara för att jag själv tycker det är kul, men det är ju inget självändamål och jag tar ofta(st) lata genvägar själv.
Någon gång hann jag bara riva med mig en påse bulgur, en påse soltorkade tomater, en burk jordnötssmör, fullfet torrmjölk, kraftig musli med mycket solrosfrön och min vanliga nötblandning, för jag kom iväg på timmars varsel och det var vad jag råkade ha hemma. Var ute i tio dagar och det gick hur bra som helst det också.
Hade jag hunnit gå till mataffären hade jag kunnat få mer omväxling med t ex kokosmjölkpulver, bönpasta, vanligt smör, potatismospulver, några goda torra korvar, en bit parmesan- eler granaost, och ett antal färdigtorkade grönsakspåsar från ICA (eller billigare och roligare: från någon sydasiatisk mataffär!).