Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag?

Jag har tittat runt en del på cyklar. Jag kan själv dock emerllertid väldigt lite om cyklar. Hur vet man om en cykel är rätt om man köper på nätet egentligen och inte kan provcykla dem?

De cyklar som det handlar om är:

Marin Muirwood 29" 6500
Steppenwolf Tiago 7800
Scott Sub 20 - 6600

Någon som kan avråda eller rekommendera någon av dem av erfarenhet?

Wilhelm

Både jag och min fru har varsin Marin Bear Valley 26. Dessa motsvarar dagens Muirwoods 26. Tyvärr kan jag inte se att dessa finns att få tag på längre. Ska man köpa cyklar på nätet gäller det att veta själv vilken storlek som passar. Det kan ju vara svårt om man inte har har cyklat mycket tidigare och vet vad som gör en bra sittposition för just dig.
/Mange

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja, många säger ju att Marin Muirwood 26 är riktigt bra och folk är nöjda med dem. Men det är svårt att veta om 29", provcyklat på 28 (ej marin) och det fungerar ju. Det finns inga generella bedömningar man kan göra?

Att cykeln passar dig, sitthöjd, framläge, avstånd till styre, vevlängd etc kan verka lätt för den oinsatte, men faktum är att en uppmätning av en som vet vad den gör är guld värd, följer man sen vad som framkommit höjs cyklandet till en ny nivå. Som tur var hade jag en mentor som tog cyklandet på lagom allvar och han lotsade mig rätt i början. Därav att det fortfarande är roligt.
Ha inte för brottom!
En opassande cykel leder till framtida skador i många fall.....
Att stå i valet och kvalet är både roande och oroande. Börja med rätt mått, då blir framtida justeringar enklare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips