Behövs en lång planeringstid + tips?

Hej!

Jag kom nu precis hem ifrån 4 månaders backpacking i Afrika och känner mig inspirerad till att göra någonting nytt. Eftersom att jag stötte på två cyklister som finns här på Utsidan i Kenya av en slump (och jag redan haft tankarna i bakhuvudet sen innan) så tänkte jag kanske att det nu är dags för en cykel tur.

Nu finns det ju lite problem dock. Till hösten så har jag tänkt börja studera på universitet och dett börjar i slutet av augusti/början av september. Då har jag ca 4 ½ månad på mig från och med nu att planera/ köpa in prylar+ genomförandet av resan.

Jag skulle vilja ha lite cykeltips. Jag tittade och funderade på en Marin Muirwood 26 tum då många har rekommenderat den sen innan men iår så kommer inga sånna cyklar in, däremot finns 29 tum.

Faktum är att jag inte kan någonting alls om cyklar överhuvudtaget och har ingen precis rutt planerad men samtidigt får jag känslan av att det är såna saker som är olika viktiga för olika personer. Rutten som skulle göras skulle inte på något vis behöva vara exakt, och att behöva ta buss skulle inte vara någonting som jag skulle skämmas över, men trots detta kanske det låter orimligt?

Jag förstår ju att 26 tummaren är mindre än den med 29, men kan det vara andra skillnader? Vad ska man tänka på när man köper cykeln? Storlek, hur man får bäst kraft? Cykeln ska vara allaround lite, så ingen landsvägscykel (eller däck). Är det vissa saker som man oundvikligen måste ha god planering för och lägga ned extra tid på utöver vaccin och visum när man cyklar?

Vart är det vackert och störst upplevelse att cykla? Det är naturligtvis viktigt men också olika från person till person men ni som har cyklat får gärna lägga fram er åsikt. Det som jag har i förtanke är att cykla österut från Finland, dock så vet jag inte om det skulle vara rakt österut eller om det skulle vara lättare att cykla sydöst, vad tror/tycker ni?

Tack på förhand

Wilhelm
 
Att cykla är enkelt, låt det vara det så kommer du njuta mer av resan.

Gå till en bra butik och be om råd, test cykla ett par modeller och läs därefter på lite om dem samt kanske posta lite frågor för att se om någon att något att råda eller avråda.

26vs28 är ganska väl debatterat och det finns för och nackdelar med båda. Själv föredrar jag 28 då jag upplever de mer lättrullade och jämnare men det finns säkert de som upplever det tvärtom.

En fördel med 26 är att det på vissa platser är lättare med reservdelar eller utbyte mot nytt.

Om det är din första resa skulle jag nog välja att utgå från Sverige, då har du några dagar på dig då det är super enkelt att fixa det mesta om något krånglar och du blir ordentligt inkörd innan det blir knepigare. Alternativt så kan man köra en kort rutt i Sverige i några dagar för att sedan flyga sin kos till avresemålet.

Har själv cyklat Norrköping Prag tidigare och det var en kanon sträcka som jag i år kommer fortsätta på genom att utgå från Prag och cykla till Svarta havet.

Östra Europa är att föredra med skral ekonomi vilket jag oftast har :) och det jag hittills sett har vart underbart. Kan rekommendera Ryan Air när det gäller att flyga med cykel, billigt och cykeln kommer fram hel och fin. Man får inte ett dugg mer än man betalar för och om man tittar på ett glas vatten kostar det troligtvis mer men fram kommer man och billigt är det. Ett tips är att kolla runt vart ifrån olika bolag flyger ifrån redan innan man planerar rutten.
 
Om du bor nära Stockholm så är det absolut närmaste sättet att komma bort från Sverige och hitta intressanta cykelvägar att ta färjan över till Estland. Baltländerna är vackra och fulla av historia; dessutom trevliga människor, god mat och billigt. Fortsätt sedan söderut genom Polen, Slovankien, Ungern, Rumänien - det sistnämnda med vackra berg och återigen trevliga människor. Bulgarien har jag upplevt som mindre kul - men jag har hört att andra gillat det. Sedan kommer Turkiet och då är det bara att fortsätta (mat, kultur, natur, människor - allt är på topp!) - österut mot Iran eller söderut mot Egypten. Du flyger hem billigt från t.ex. Tehran eller Kairo. Eller om du hinner ta dig ända till Addis Abeba så flyger du hem billigt därifrån också.

Lycka till!

Fast... kom just att tänka på att söderut blir osedvanligt varmt över sommaren - kanske är en tur längst Norges kust och fortsättning längs norra Ryssland ett alternativ (såvida du inte råkar fascineras av svett och värme vill säga).
 
Hur är det att cykla själv då? Jag har inte hittat någon att cykla med hitills. Det jag tänkte göra som det ser ut nu är att ta färjan till Polen för att sen åka runt svarta havet och bort mot Kaspiska havet.

Jag vet att det är många som cyklar själv, men i mitt huvud så har jag en bild av att det är mycket svårt. Trots att jag som sagt backpackat själv utan att se en europee på en månad nästan så är jag rädd för att det skulle kännas ensamt, någon som kan av erfarenhet säga hur det är att cykla själv?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.