For strackan Barnaul - Ulan Bator galler foljande:
Ryssland: Barnaul - Biysk - Shebalino - Onguday - Inya - Ak Boom - Aktash - Kosh Agash - Tashanta. Gransen till Mongoliet ar 30 km Ingemansland med start i Tashanta. Du far inte cykla har utan maste lifta med nagon.
Mongoliet: Efter ett par timmar kommer Du till Tsagannuur dar Du kan valja den norra eller den sodra vagen. Den sodra gar till Olgii och ar delvis asfalterad (sommaren 2010). Du kan aven svanga av mot norr i Olgii. Vi cyklade den sodra vagen och da passerar Du foljande byar och stader: Olgii - Khovd - Darvi - Altai - Bayankhongor - Arvaikheer - Ulan Bator. Det ar 20-40 mil mellan orterna. Mellan Olgii och Arvaikheer var det 140 mil sand, sten och grusvag. Fran Arvaikheer fanns det asfalt sista 40 milen till UB.
Strackan Altai - Bayankhongor gar i norra delen av Gobioknen och det var ont om vatten. Se till att ta med mer an Du tror kommer att ga at. Vagarna ar inte helt bilfria sa hamnar Du i problem kan Du alltid flagga ner nagot ekipage. Annars ar val storsta faran att bli rammad av nagon idiot i staderna. Ar mongolerna for fulla for att ga sa tar de bilen.
Norra vagen kan jag inte sa har pa rak arm. Inte heller vilka vagar men bor valja mellan Kashgar och Chengdu. Men det handlar inte om Chang Tang utan det ska finnas vagar och troligen ar de asfalterade. Det finns andra som kan detta omrade battre an mig.
Har inte sa bra koll pa Chile mer an att jag ar saker pa att det finns valdigt bra cykling dar. USA-turen, var det inte den som den forlorade mannen skulle ta?
//Magnus H.