Tips på cykling i sommar

Hej,

Jag skulle gärna vilja ha lite tips om vackra och intressanta cykelturer på ca 1,5-2,5 mån var som helst i världen (utanför Europa) som lämpar sig att cykla nångång mellan jun-aug.

/Johan

Bra cykling...

I Asien har jag foljande uppfattning om riktigt bra cykling:

- Hogplataerna i Pamiromradet. Geografiskt mestadels Tadzjiikistan.
- Xinjiang och Qinghaiprovinserna i Kina nu nar det ar svart med tillstand till Tibet. Forslag Kashgar - Chengdu.
- Mongoliet. Forslag Barnaul - Ulan Bator.

Av dessa har jag bara cyklat i Mongoliet. Ovriga tva forslag ligger pa min wish-list. Notera att det kan bli aningen varmt i vissa delar av Xinjiang i jun-aug.

Mongoliet hinner Du korsa pa 2 manader. Visum gar att fa pa 30+30 dagar. Du kan aven starta i Barnaul i Ryssland och pa sa satt tacka in den ryska delen av Altaibergen. I Mongoliet ska den norra vagen till Ulan Bator vara den basta. Jag cyklade den sodra och den ar fin den med.

//Magnus H.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för tipsen. Mongoliet och Kina har jag själv haft i åtanke. Tycker speciellt sträckan Kashgar till Chengdu verkar intressant. För att få ett hum om rutten, kan du nämna platser mellan dessa två städer ska man cykla via? Gärna för Barnaul - Ulan Bator om du orkar.

Borde kanske nämna att jag inte är en extremäventyrare så jag är inte så intresserad av Chang Tang eller liknande. Dock har jag inget emot grus- eller skogsliknande vägar så länge det är nån form av "väg" :)

Har även funderat på sydamerika, typ Chile eller så. Har du varit där? Ett annat alternativ jag sneglat lite på är att cykla delar av Great Divide Route i USA.

Mvh
/Johan

For strackan Barnaul - Ulan Bator galler foljande:

Ryssland: Barnaul - Biysk - Shebalino - Onguday - Inya - Ak Boom - Aktash - Kosh Agash - Tashanta. Gransen till Mongoliet ar 30 km Ingemansland med start i Tashanta. Du far inte cykla har utan maste lifta med nagon.

Mongoliet: Efter ett par timmar kommer Du till Tsagannuur dar Du kan valja den norra eller den sodra vagen. Den sodra gar till Olgii och ar delvis asfalterad (sommaren 2010). Du kan aven svanga av mot norr i Olgii. Vi cyklade den sodra vagen och da passerar Du foljande byar och stader: Olgii - Khovd - Darvi - Altai - Bayankhongor - Arvaikheer - Ulan Bator. Det ar 20-40 mil mellan orterna. Mellan Olgii och Arvaikheer var det 140 mil sand, sten och grusvag. Fran Arvaikheer fanns det asfalt sista 40 milen till UB.

Strackan Altai - Bayankhongor gar i norra delen av Gobioknen och det var ont om vatten. Se till att ta med mer an Du tror kommer att ga at. Vagarna ar inte helt bilfria sa hamnar Du i problem kan Du alltid flagga ner nagot ekipage. Annars ar val storsta faran att bli rammad av nagon idiot i staderna. Ar mongolerna for fulla for att ga sa tar de bilen.

Norra vagen kan jag inte sa har pa rak arm. Inte heller vilka vagar men bor valja mellan Kashgar och Chengdu. Men det handlar inte om Chang Tang utan det ska finnas vagar och troligen ar de asfalterade. Det finns andra som kan detta omrade battre an mig.

Har inte sa bra koll pa Chile mer an att jag ar saker pa att det finns valdigt bra cykling dar. USA-turen, var det inte den som den forlorade mannen skulle ta?

//Magnus H.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips