Träning inför lopp

Hej Allesammans!
Äntligen har snön börjat smälta o cuyklen har åkt ut har cyklat 3,5 mil lör-sön.skall köra ett lopp i laholm på 3,5mil den 6/5 inte mycket men man skall ju börja nånstans.hur mycket tror ni man behöver träna innan,har inte cyklat nånting i vinter pga snön men går o simmar en del så har väl lite kondis..
hur mycket brukar ni träna o hur långa lopp kör ni,,körde ett i fjol för första gången på 4 mil,fick blodad tand tänkte ta detta i laholm ringsjön runt på 6,5mil sen bjäre runt på 4 samma som i fjol kanske 8..
men är ju snart maj o börjar bli sressad..
 
kragan; sa:
Hej Allesammans!
Äntligen har snön börjat smälta o cuyklen har åkt ut har cyklat 3,5 mil lör-sön.skall köra ett lopp i laholm på 3,5mil den 6/5 inte mycket men man skall ju börja nånstans.hur mycket tror ni man behöver träna innan,har inte cyklat nånting i vinter pga snön men går o simmar en del så har väl lite kondis..
hur mycket brukar ni träna o hur långa lopp kör ni,,körde ett i fjol för första gången på 4 mil,fick blodad tand tänkte ta detta i laholm ringsjön runt på 6,5mil sen bjäre runt på 4 samma som i fjol kanske 8..
men är ju snart maj o börjar bli sressad..
Det generella svaret är att alla träningsmil är bra mil. :) Nu när det börjar ljusna på kvällarna går det att köra korta turer i veckan och längre på helgerna. En tumregel jag har att träna (totalt) 3-5 gånger längre än sträckan för att ta mig runt behagligt. Övriga mil är bonusmil som gör att jag kan hänga på en klunga, så jag har någon att snacka och fika med under/efteråt. :)
Det är 5 veckor kvar till 6/5, kör du 5mil/vecka (= en tur på helgen) får du ihop 25 mil. Kör du 10 mil/vecka (= 1-2 korta turer i veckan och en på helgen).
Du verkar bo i Skåne/Halland, kontakta en cykelklubb där. Många har träning för glada motionärer.
Lästips:
http://www.hisingensck.se/traning/traningsformer.php
http://www.ckantilopen.com/default.asp?CategoryID=4262
 
Över en månad kvar och 3,5 mil är inte så farligt långt. Skulle satsa på kort, hårt och ofta hellre än långt, långsamt och sällan. Kan med fördel kompletteras med något kort, hårt löppass emellanåt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
SeekOut Träning för långcyklande Långcykling 14
pagren Träning på enhjuling Långcykling 2
Multi S. Träning Långcykling 4
millediablo Längre träning Långcykling 0
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Linyah Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa! Långcykling 28
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.