Cykelköp (tankar inför..)

Jag har i säkert ett par säsonger gått och funderat
på att köpa ny cykel men jag kan liksom inte bestämma mig. Ena stunden är jag helt övertygad om att det är en citybike jag skall ha, nästa stund en mountainbike och i tredje stund en trekkinghoj.

Till 90 % kommer jag att använda cykeln som bruksfordon till och från jobbet d.v.s stadskörning men också lite till fritid; mestadels snäll cykling.
Jag hade dock hoppats att också kunna använda cykeln
för att förverkliga drömmen om att ge mig ut på en längre cykelsemester i Sverige; Ni vet med packväskor fram och bak och kanske till och med en kärra på släp.

Nu tycker jag att jag till allt detta funnit den ultimata lösningen, en hybridcykel...... men mitt
problem är att jag fått för mig att en hybrid kan bli lite för vek som packåsna för den drömda semester-
trippen.

Jag är medveten om att en hybrid är ingenting av något
(eller något av allting om Ni så vill) och därför en:
Ja just det.... hybrid.

Vad säger Ni, tror Ni att en hybrid kan vara svaret
på mitt behov eller tror Ni att det stupar på att den blir för vek som packåsna ????

Tacksam för tankar och andras erfarenheter av hybrider.
Jag tar gärna också emot Era erfarenheter och tankar om olika märken. Min tänkta cykel ligger i prisklass r på ca SEK 5000 + extrautrustning.

Anders
 
Hm

Med kärra behöver du ju inte packa ned cykeln så fasligt så jag tycker att en sån som jag har är rätt optimal (dvs jag har samma behov och är jätte nöjd).
Jag har en Scott Sportster P3 som är himla trevlig och rätt sportig fast ingen racer, jag kör till o från jobbet samt med barnsadel och styrväska, den fungerar fint med barends och lite "snabbare" däck.
Priset är ca 7000 + skärmar osv men det är rätt humant för en skaplig cykel som inte känns "lågbudget".
 
Hybrid

Kör själv en lite dyrare hybrid, Trek 7500 FX, och har hittills kört den som längst två veckor med enbart bakpackning och styrväska. Trots dess glesekrade hjul har det fungerat förträffligt. I år har jag tänkt testa den på en kortare tur med väskor både fram och bak. Ska man köra en längre fullpackad tur kanske man borde byta hjul, men det är inte aktuellt i nuläget.

Har en kompis som har en lite enklare Trek 7300 FX och är helnöjd med den. Tror dock inte han har kört med packväskor på den.

En annan kompis har dock kört riktigt långt (typ 3 månader runt i Europa) på en Cyclepro för runt 6-7000 spänn, vilket har fungerat jättebra.

Så jag tror att om du mestadels ska jobbpendla och sen göra en och annan längre tur så kan det funka fint med en hybrid. Det går ju alltid att uppgradera vissa komponenter om du bara köper en cykel med bra grundram (lätt och så lång hjulbas som möjligt).

Hoppas detta är till hjälp,
Eva
 
apropå kärra

Jag använde en cykelkärra på Gotland att frakta tält, bira och gitarr i mellan stränderna. Det fungerade den bra till, men i så gott som alla andra fall kan jag bara se att nackdelarna med kärra överstiger fördelarna. Kärran ger ytterligare rullmotstånd och väger väl flera ggr mer än fyra cykelväskor. Man kan säkert lasta mer i den men vad nyttjar det när man ändå strävar efter minimal vikt? Nej, säger jag, glöm tankar på cykelkärra i andra sammanhang än korta korta sträckor i glada vänners lag i låg fart.
 
Nu har jag kollat på 2 cyklar (Nishiki)
vilka verkar ok och vilka verkar passa
mina behov (se ovan). vad tror Ni ???????

Nishiki 201 fullutrustad med skärmar,
pakethållare, navdynamo, ljus, lås etc.
(d.v.s fullutrustad)fast med enklare
växlar etc. SEK 4500

vs:

Nishiki 401 (med skärmar endast)men med bättre
växlar etc. Fullutrustad (+skärmar lås. ljus
etc) ca SEK 6000

Båda verkar passa mina behov, den ena dock med
enklare (sämre ??) växlar etc. men ca sek 1500 billigare. Den andra dyrare men med (tror jag)
bättre kvalitet.

Vad tror Ni blir jag gruvligt besviken efter ett
tag om jag inte köper 401 och utrustar den med med pakethållare ,lyse etc, ???? Det är ju dock bara
1500 spänn men ändå.....

Anders
 
Säkert bra

Jag är nöjd med min scott som går som ett scott... när jag ätit min gröt vill säga ;-)
 
En hybrid är inte en hybrid.
Jag har upptäckt att det finns olika varianter.
Sedan finns racerhybrider, MTB-hybrider och standardhybrider.

På följande sida hittar du lite info om detta:
http://www.cstall.com/cyklar/hybrid/cyhy.html

Där har Nishiki en uppdelning. Det underliga är att det som de kallar för touringcyklar, endast har sju växlar.
Den typen kan man ju räkna bort.

Kvar är att välja mellan racerhybrid och MTB-hybrid. Racerhybriden är lättare och snabbare. Jag valde ändå MTB-hybriden eftersom den känns rejälare för ändamålet - att cykla långt med packning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matlådan Cykelköp för Europa trip Långcykling 13
avslutad160118 Råd om cykelköp Långcykling 36
emptyrings Cykelköp - igen.. Långcykling 7
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
kent pensionär Eviga frågan. Bra cykelköp Långcykling 6
piklas87 Cykelköp i Holland? Långcykling 10
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Cykelköp Långcykling 3
mj_aktiv Tankar kring Kona Sutra Långcykling 0
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Linyah Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa! Långcykling 28
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.