hjälp med cykelköp

Hej kära cyklister! Jag är en person som ofta har funderat på att skaffa mig en cykel att ha till jobbet och kanske resa med då och då. Redan i sommar har jag blivit tillfrågad att hänga med till Bornholm. Jag vet tyvärr ingenting om cyklar men jag vet iallafall att jag inte ska ha en heldämpad. Jag har tänkt mig att lägga omkring 3000-4000:- på den. Men tänk också på att detta kommer att bli min första riktiga cykel sedan den jag fick när jag var 10, så jag behöver ingen vrålcykel förän jag vet, kan, och behöver en sådan. Vore mycket tacksam om ni kunde rekomendera några cyklar runt den prisklassen. Eller kanske ska man satsa på en begangnad?

/MHV
Henrik
 
Vet du vad för sorts cykel du vill ha? Mtb, touring, racer?

Om mtb (det låter iofs tveksamt, med de användningsområden du anger): Kolla länken som jag angav ovan. På överst på sidan 5 skriver mlindström ett vettigt inlägg, med div tips på mtb.

/Håkan
 
honk; sa:
Jag är en person som ofta har funderat på att skaffa mig en cykel att ha till jobbet och kanske resa med då och då. Redan i sommar har jag blivit tillfrågad att hänga med till Bornholm. Jag vet tyvärr ingenting om cyklar men jag vet iallafall att jag inte ska ha en heldämpad. Jag har tänkt mig att lägga omkring 3000-4000:- på den.

Du bör bestämma dig för vad du ska ha för typ av hoj. Med de användingsområdena talar det mesta för att du ska ha 28" och då finns nästan hur många märken som helst. Men kvalitetscyklar är i allmänhet dyrare. Kolla http://www.cykloteket.se/2003/index.html o andra cykelaffärer. Viktigaste komponenterna är ram o nav. Var det länge sedan du hojade är mitt råd känn på olika hojar, lyft dem för att känna hur de väger. Somliga billigare hojar kan vara ytterst tunga och är inget roliga att åka på eftersom de svarar tungt och slött.

Dämpare ser bra ut. Men en bra framdämpare kostar normalt minst 2500 kr, ofta mycket mer, billigare dämpare tenderar att bli tunga och dysfunktionella dekorationer.

Om du ska cyklar året om är navväxel att föredra eftersom vägsaltet inte kommer åt dem.

Lycka till
Per
 
-Patric-; sa:
jag har en sadelstolpe i titan!! hihihi

Ta bort sadeln då, och njut av din titanstolpe :)

Jag är oxå på jakt efter ny landsvägscykel.
Hur är kvaliteten på dessa 5/7-växlade system?
De gamla 3-växlade "torpedo" är ju näst intill outslitliga.
 
honk; sa:
Hej kära cyklister! Jag är en person som ofta har funderat på att skaffa mig en cykel att ha till jobbet och kanske resa med då och då. Redan i sommar har jag blivit tillfrågad att hänga med till Bornholm. Jag vet tyvärr ingenting om cyklar men jag vet iallafall att jag inte ska ha en heldämpad. Jag har tänkt mig att lägga omkring 3000-4000:- på den. Men tänk också på att detta kommer att bli min första riktiga cykel sedan den jag fick när jag var 10, så jag behöver ingen vrålcykel förän jag vet, kan, och behöver en sådan. Vore mycket tacksam om ni kunde rekomendera några cyklar runt den prisklassen. Eller kanske ska man satsa på en begangnad?

/MHV
Henrik

*tassar som katten runt het buske*

Att köpa begagnat är bra, där kan du göra riktiga kap. Det kräver lite kunskap och det kan ta ett tag innan du hittar den cykel du vill ha.

Vill du köpa ny cykel så tycker jag gott att du kan titta på http://www.tcmcykel.se eller liknande butik. Dom vet vad dom håller på med och kan hjälpa dig hitta en bra cykel.

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 20
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
Matlådan Cykelköp för Europa trip Långcykling 13
avslutad160118 Råd om cykelköp Långcykling 36
emptyrings Cykelköp - igen.. Långcykling 7
kent pensionär Eviga frågan. Bra cykelköp Långcykling 6
piklas87 Cykelköp i Holland? Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Cykelköp Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.