Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa!

Ska ut på en längre cykeltur (9-12 månader) och skulle behöva lite tips och erfarenheter av cyklar och tillbehör.

Mitt största problem just nu är att hitta en passande stålram, dom allra flesta är lite för stora då jag vill ha en ganska upprätt sittställning. Jag har en Kona Cinder Cone -96a som jag avgudar, men.. den är för lång! Jag har inte testat att byta till t ex en ställbar/kortare styrstam, mest för att jag inte tror att det hjälper.

Lite om mig; normalbyggd, ca 170cm, 56kg.

Skulle behöva lite tips på modeller jag kan hålla utkik efter då jag helst vill köpa en begagnad.

Finns det några andra bra pakethållare utöver Surly och Tubus? Gärna lite billigare.

Bra tjejsadlar, finns dom?

Mottar även gärna tips på spd-skor (som är så pass bekväma att man kan gå ett par kilometer utan problem), hur ni har handskats med eventuell fotoutrustning, gps, och så klart andra matnyttiga tips! :)
 
Liten herram

Linyah; sa:
Ska ut på en längre cykeltur (9-12 månader) och skulle behöva lite tips och erfarenheter av cyklar och tillbehör.

Mitt största problem just nu är att hitta en passande stålram, dom allra flesta är lite för stora då jag vill ha en ganska upprätt sittställning. Jag har en Kona Cinder Cone -96a som jag avgudar, men.. den är för lång! Jag har inte testat att byta till t ex en ställbar/kortare styrstam, mest för att jag inte tror att det hjälper.

En kortare (och brantare) styrstam kan nog göra underverk. DH-styrstammar är ca 80-100 mm koerare än de flesta CC-styrstammar. Dessutom är väl en styrstam betydligt billigare än en ny cykel. :)

Hur pass mycket kortare skulle cykeln behöva vara för att passa dig?

Linyah; sa:
Lite om mig; normalbyggd, ca 170cm, 56kg.

Skulle behöva lite tips på modeller jag kan hålla utkik efter då jag helst vill köpa en begagnad.
Det finns ett antal modeller och märken som skulle kunna fungera för dig, t.ex. Kona Cinder Cone i rätt storlek. :) Annars funkar t.ex. Marin Bear Valley relativt bra.

Linyah; sa:
Finns det några andra bra pakethållare utöver Surly och Tubus? Gärna lite billigare.

Blackburns pakethållare (i aluminium) har fortfarande ett gott rykte. Som frampakethållare använder jag själv gärna Cordo (aluminium), som finns på http://www.racerdepan.se.

Linyah; sa:
Bra tjejsadlar, finns dom?

Ja, både med och utan hål! Antalet tjejsadlar är dock betydligt mindre än antalet unisex-sadlar. (Jag har aldrig sett en renodlad killsadel :)). Smaken är ju som baken, så du får herlt enkelt pröva dig fram till rätt modell.

Linyah; sa:
Mottar även gärna tips på spd-skor (som är så pass bekväma att man kan gå ett par kilometer utan problem), hur ni har handskats med eventuell fotoutrustning, gps, och så klart andra matnyttiga tips! :)

Leta efter SPD-skor, som knyts med vanliga snören. Dessa brukar man kunna gå i. Priset brukar inte heller vara så blodigt som för renodlade racingskor.

Mer tips finns bl.a. på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html

/Niklas
 
Jag har en Marin Bear Valley som jag långfärdscyklat en del med. Jag trivs mycket bra med den. Väldigt fina komponenter på den, prisvärd och så har den stålram. Finns på http://www.cykelnetto.com Nackdelen är att man måste plocka ihop cykeln själv, men det var inte så svårt.

Vart ska du cykla nånstans? Jag blir lite nyfiken. =)

//Frida
 
Linyah; sa:
Jag har inte testat att byta till t ex en ställbar/kortare styrstam, mest för att jag inte tror att det hjälper.

Där tror jag du tar fel. Jag bytte till ställbar styrstam på min MTB och det gjorde stor skillnad.

Så en fråga. För mig, född 1945, är "kitta" något man gör med fönsterrutor. Uppenbarligen betyder det något annat i din rubrik. Vadå?
 
haraldn; sa:
Så en fråga. För mig, född 1945, är "kitta" något man gör med fönsterrutor. Uppenbarligen betyder det något annat i din rubrik. Vadå?

Jag gissade i går kväll att det skulle vara ”hitta”. Det är inte alltid man hittar ;) rätt tangenter.

Och rubriken finns inte med när man gör visa (förhandsgranskning).

Per Brune född 1954
 
Jandd gör också pakethållare som har bra rykte (http://www.jandd.com/). Har dock ingen koll på om de går att få tag på här i Sverige.
 
Ska du ska använda dig av cykelväskor på din resa så kan jag tipsa om att http://www.getout.se rear ut cykelväskor från vaude till bra priser, jag köpte själv world cycle II, world tramp II och komet II därifrån för 2000kr :)
 
Som flera andra redan skrivit, prova en kort, uppåtvinklad styrstam innan du byter ram eftersom du redan har en cykel du tycker om. Kanske t.o.m. kan göras gratis på en bra cykelaffär om du frågar snällt. Sen kan du ju använda ett riser-styre för att komma upp ytterligare i sittställning. Eller köra med butterfly-styre ("touring-styre"). Styren är också billiga, från någon eller några hundralappar och uppåt, väl värt att prova.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tedradgren Val av tjejcykel för långfärdsresa Långcykling 7
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...