Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte?

Till sommarn tänkte jag och min cykel ge oss ut på vår första långfärdsluff, antagligen ner till södra Frankrike. Jag är nu i planerande stadiet ganska kluven huruvida jag ska införskaffa ett par rediga cykelväskor eller inte. Skulle jag bara cykla skulle jag inte tveka, men eftersom jag vill kunna ha möjligheten att ställa av cykeln och vandra lite när jag känner för det så tänkte jag packa i min vanliga 60 l rygga, eftersom vanliga cykelväskor kan vara lite otympliga att konka omkring på. Jag tänkte därför be er alla inbitna cyklister om lite tips om hur jag packar cykeln på bästa sätt. Kan jag t.ex. bygga nån slags ställning på pakethållaren där jag kan binda fast ryggsäcken, eller ska jag införskaffa sidoväskor och surra fast ryggsäcken ovanpå och lägga i väskorna i ryggsäcken när jag väl ställer av cykeln? Det senare verkar rimligast, problemet ligger i att väskorna väger endel, och känns inte så idealiskt att ha innanför ryggsäcken då jag naturligtvis vill bära så lite som möjligt. Vågar man i så fall att låsa fast väskorna på cykeln? Eller finns det andra alternativ?

Ha det skönt!
/Sarah
 
alt1: skaffa en plywoodskiva och skruva fast på pakethållaren så du breddar för ryggsäcken

alt 2: köp riktigt billifa sidoväskor, loppis/biltema så behöver du inte vara rädd för att låsa fast dem och ev bli av med dem.
 
Du vill nog ha cykelväskor då de sänker tyngdpunkten och gör det enklare att cykla.
Enklast är det att cykla med regnställ och plastkort. Det blir även minst att lyfta över backarna.
 
Du kan köpa biltemas vattentäta (!) bakväskor och skruva fast dem "permanent" på pakethållaren. Då kan ingen bara springa iväg med dem. Däri lägger du allt tungt. Ryggan använder du som packväska på tvären ovanpå. I den lägger du lätta prylar som kläder och drar in kompressionsremmarna. När det är dags för vandring packar du i ryggan och lämnar väskorna på cykeln. Be att få ställa den hos en privatperson, så är allt lugnt.

Bon Voyage!
 
Cykelkärra

Jag skulle skaffa en Bob Yak cykelkärra och lägga den fullpackade ryggsäcken i. En oslagbar kombination om du vill kombinera med vandring. Har själv en hembyggd kärra som jag åkt några hundra mil med. Tyngdpunkten blir lägre och kärran blir väldigt följsam. Låna en enhjulig kärra och prova. Du kommer att bli överraskad
 
Tack snälla alla för de uppfinningsrika tipsen! Vagn skulle ju i och för sig vara fräsigt, men känner i nuläget för att färdas "lätt", kanske inför framtida längre resor, verkar som att jag högst kan vara ute på vägarna i fem-sex veckor denna gång. Hade tidigare tänkt mig, om jag ändå skulle införskaffa cykelväskor, att investera i ett par rejäla Vaude, eftersom biltemas har fått lite blandad kritik, exempelvis att de lätt "hoppar ur" packethållaren. Denna risk minimeras säkerligen om man lyckas skruva fast dem permanent, så det lutar nog åt att det kan bli biltemas väskor ändå. Är ju naturligtvis bättre med billiga väskor om de ska stå obevakade. (Självklart oroar jag mig mer för att cykeln skulle bli stulen än ett par väskor, så att ställa av den hos någon är nog att föredra) Vad menar du @seobserver med att cykla lättare med regnställ och plastkort?

Hälsningar,
Sarah
 
Vad menar du @seobserver med att cykla lättare med regnställ och plastkort?

Hej, jag vet inte om jag borde lägga mig i detta, men jag har läst om ett begrepp som kallas "kreditkorts-touring". Typ så minimalistisk packning som möjligt (ungefär tandborste och ett par extra cykelbyxor medan du tvättar dem du använt under dagen, typ), men med ett kreditkort för att köpa allt efter behov under resan.

Troligen inte riktigt den typ av äventyr du hade tänkt dig, utifrån ditt första inlägg? Du tänker mer typen "Skalman" och transporterar med dig det du behöver i form av mat, boende, kök, kläder och annan utrustning, ungefär som vid en fjällvandring?

No offense Sarahbanana eller seobserver, om jag pillar i sånt jag inte borde. Men alla kommentarer är inte lika att läsa som de är att skriva, vad man menar och vad mottagaren läser/läser in, menar jag.
 
Tack Monikaca, jag misstänkte att det syftade på det, jag är bara lite trög idag och kopplade inte ihop direkt :p. Det är såklart ett smidigt och skönt sätt att resa på, om man har tillgång till de resurserna. Men ja, jag tänkte nog mig mer "Skalman", haha. Tack igen för nyttig uppdatering av mitt ordförråd :), och alla övriga tips, ni är bäst!
/Sarah
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jontte00 Packa väskan rätt? Långcykling 6
sumpa Packa vattentätt? Långcykling 8
basti Får inte in rätt hjulinställning på Sigma Bc1106. Långcykling 2
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
Threeon Ta reda på rätt cykelstorlek, rätt cykelväskor & växel Långcykling 11
nitsew Rätt däck? Långcykling 3
Ulrica Rätt klädd? Långcykling 2
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Linyah Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa! Långcykling 28
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.