Motionscykel inför Vättern

Jaha, så har man blivit "lurad" ut på Vätternrundan... Cykelsäsongen börjar ju snart här nere i Skåne, så det är väl läge att sätta igång m träningen snart. Funderar dock på att skaffa en cykel... underlättar...

Tips på vad man kan kolla efter på begagnatmarknaden? Nåt jag specifikt bör undvika? Etc etc...
 
Med motionscykel antar jag att du menar en landsvägscykel och inte en cykel för vardagsrummet?

Det brukar finnas rätt gott om beggade racercyklar på t.ex. Blocket. Generellt så kan man väl säga att 500-1500 köper dig en 12vxl stålramsracer från 80-talet med växelreglage på ramen, åt andra hållet finns det inga direkta begränsningar. Vilken budget hade du tänkt dig?

Då andrahandsvärdet på lvg inte är det bästa rekommenderar jag att du köper en slitvarg för träningen och om du blir biten uppgraderar den i tid för att hinna cykla in dig på den nya innan vättern.
 
fredl; sa:
Med motionscykel antar jag att du menar en landsvägscykel och inte en cykel för vardagsrummet?

Rätt gissat, tänkte inte på att det finns såna för vardagsrummet oxå :)

Det brukar finnas rätt gott om beggade racercyklar på t.ex. Blocket. Generellt så kan man väl säga att 500-1500 köper dig en 12vxl stålramsracer från 80-talet med växelreglage på ramen, åt andra hållet finns det inga direkta begränsningar. Vilken budget hade du tänkt dig?

Då andrahandsvärdet på lvg inte är det bästa rekommenderar jag att du köper en slitvarg för träningen och om du blir biten uppgraderar den i tid för att hinna cykla in dig på den nya innan vättern.

Jag har inga direkta idéer om budgeten ännu, vill se det från andra hållet först, dvs vad jag får för pengarna. Det är ju som vanligt en svår balans, det får inte vara för dyrt men samtidigt är det ofta mer stimulerande med lite bättre prylar. Roligare träning helt enkelt.

Jag vill gärna att samma hoj ska kunna fungera på träning som under själva loppet.
 
Undvik franska cyklar var tipset från min cykelmekaniker när jag köpte racer.

Annars är ju ett stående tips att låna och prova på om det är något du gillar. Inte kul att köpa en hoj för 15 000:- för att köra vättern och sen bara ha den stående för att man inte gillar träningsformen. Köp i så fall begagnat så tappar den inte så mycket i värde. Fredrikshofs cykel eller något sådant finns det en cykelklubb som heter. Deras hemsida tipsas det ofta om här på utsidan för den som letar begagnat.

En annan variant kan ju vara att pimpa en MTB till landsvägsmonster. Finns endel tips om du gör dig besväret att söka. På min egen MTB har jag lagt på slicks som är 1,2" tror jag (men även 1" kan funka), landsvägskasett bak, kombinationspedaler med en sida SPD och två flaskställ. Kort sagt en hyffsat snabb och riktigt mysig gatcykel. Naturligtvis saknas de tyngsta växlarna men det är nog ganska bra att inte dra några tunga växlar om man ska hålla i 30 mil. Rejäla barends gör att man kan köra lite olika sittpositioner.

Sen får du såklart inte glömma denna klassiska tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26535


/Andreas

PS. Jag ska också cykla vättern i år (för första gången). Kanske kunde vi träna ihop någon gång!? DS.

[Ändrat av ala 2006-02-02 kl 14:29]
 
Nytt (om man inte har tur att hitta på rea) börjar intressanta cyklar kring 10kkr, tipset är dock att leta beg, många köper en racer och cyklar 0-15mil och tröttnar av olika anledningar, köparens marknad så kolla priser noga (finns en hel del drömmare som har övertro till sina cyklar).

Ramen är i mina ögon det viktigaste, det är viktigt att få en ram med geometri som passar en, ett bra vevparti, bra hjul, växlar är ofta ganska lätt att uppgradera om man inte köper en grupp utan upgrade-path. Köper du cykel av någon entusiast så får man räkna med mer slitage men också att den har servats bättre.

Växlar delar cyklisterna i två läger, Campa och Shimano, själv föredrar jag Shimano (mest för att jag alltid kört med den) och där är väl Tiagra eller hellre 105 systemet något att satsa på.

Färdiga cyklar? Canondale R500 eller kanske en Trek 1200, listpris runt 11000 utan pedaler.
 
alven; sa:
Cykelsäsongen börjar ju snart här nere i Skåne
I Skåne är det ju cykelsäsong året om!

Kolla med cykel-/triathlonklubbar i närheten (finns åtminstone några runt Malmö). Kanske är det nån som vill bli av med sin gamla cykel.

/Håkan
 
Roberth; sa:
Några år sedan jag körde Vättern men barends?? Får man ha det numera ??

Jajamen, det får man. Saxat från vatternrundan.se:
www.vatternrundan.se skrev:
Din cykel
Din cykel skall vara en vanlig tvåhjulig cykel som passar dig bäst. Även tandem är tillåten. Däremot är trehjulig cykel, cykelbil, sparkcykel eller liknande inte tillåtna. Detsamma gäller liggcykel, s k HPV-cykel. (Dipens kan i undantagsfall ges om särskilda skäl föreliggar, ansöks om i förväg).
Det är inte tillåtet att använda en cykel som är utrustad med ”triathlonstyre”, "Spinachi-bågar" och andra tilläggs styren som fästs nära styrstammen. (Barends som fästs på ett rakt styre vid styrändarna är godkänt.) Styret ska ha pluggade ändar. Inte heller tillåts täckta hjul. Cykel med frikrans måste ha två av varandra oberoende, väl fungerande bromsar.
 
Tjej-vättern

Tjena,

kanske kan en amatör få några tips här? Skall cykla tjejvättern för första gången och har i princip ingen utrustning (förutom cykelbyxor). Har en citybike o funderar på att investera i en räser. Naturligtvis är inte tio tusen kronorscykeln av intresse, jag vill köpa nåt begagnat för ett rimligt pris.

Några tips på vad man bör tänka på? Vad skall man börja med att investera i?

Målsättning är ju att klara sig runt givetvis, men helst med en hyffsad tid med.

Alla tips uppskattas,
Pia.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rolle77 Motionscykel vs Träningsställ Långcykling 10
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Linyah Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa! Långcykling 28
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2
Christian1 "Runt Vättern" Långcykling 6
rikard454 Cykla Göta Kanal, hur ta sig över Vättern? Långcykling 8
KLAGER Cyklade Vättern runt - med treåring Långcykling 7
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Klaus Vättern Runtbiljett till salu! Långcykling 1
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
lexou cykeluthyrning för Vättern Runt, august 29th? Långcykling 3
dangermouse Vättern Långcykling 2
lowe Vättern runt Långcykling 8
rickardfornell 2 starter till Vättern säljes.. Långcykling 0
Jonas J Startbiljetter till Vättern Runt köpes! Långcykling 2
Ralph Vättern rundan. Långcykling 4
Sageryd Vättern-tips Långcykling 3
bulllen Vättern-resultat Långcykling 1
Outsidern Startplats Vättern Runt säljes! Långcykling 0
Vättern runt Långcykling 4
bo.reichenberg_boreko.se Vill du överta min plats i Vättern Runt? Långcykling 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.