Cyklade Vättern runt - med treåring

Ja fjolligheten bland "vissa?" sörlänningar är helt otrolig. Tänk er en rubrik i en norrbottenstidning "tog med barnet på sin snöskoter". Så som alla färdas till och från fritidshusen här uppe.
I alla tider har väl föräldrar tagit med sina barn vid förflyttning? Det är väl att lämna dom kvar som är oacceptabelt? :)
 
chinerunner; sa:
Ja fjolligheten bland "vissa?" sörlänningar är helt otrolig. Tänk er en rubrik i en norrbottenstidning "tog med barnet på sin snöskoter". Så som alla färdas till och från fritidshusen här uppe.
I alla tider har väl föräldrar tagit med sina barn vid förflyttning? Det är väl att lämna dom kvar som är oacceptabelt? :)

Det är väl det här citatet ".. flickan var ordentligt nedkyld..." (hur de nu fastställde det...) som är den springande punkten. Jag tycker idén är rätt kul, förutsatt att den utförs på rätt sätt, och dit räknas sannerligen inte ett arrangemang som låter barnet bli nedkylt.

Motsvarigheten för en skotersituation borde väl vara något i stil med "föräldrar tog med 3-åring på lång skotertur i öppen pulka utan att använda åkpåse", vilket säkert skulle orsaka upprördhet norrut också.
 
Nej det finns inte mycket info i ett TT-telegram. Men sitter ett barn "frampå cykeln" så blir det mycket snabbt kallt! Jag antar att även ett barn som sitter "frampå" en skoter kan bli ganska nedkyld!
 
KLAGER; sa:
Nej det finns inte mycket info i ett TT-telegram. Men sitter ett barn "frampå cykeln" så blir det mycket snabbt kallt! Jag antar att även ett barn som sitter "frampå" en skoter kan bli ganska nedkyld!

En liten liten detalj som också kan göra skillnad är att skoter kör man på vintern.
 
De hade en liggcykel med en "barnstol" längst fram. De gick i mål precis innan mig och jag tyckte det var lite gulligt att de lät sitt barn åka med över mållinjen. Hade inte en tanke på att barnet kunde varit med hela tiden. Under natten frös jag när jag stannade i depåerna. Att sitta still hela natten i fartvinden kan inte ha varit speciellt njutbart.
 
Jaaaa... nu kommer jag ihåg... åkte om dom i en uppförsbacke... hon där bak fick kämpa som bara den... eftersom han inte fick tillräckligt med kraft... hann inte uppfatta barnet då...

Låter helt vansinnigt att inte se till att skydda barnet ordentligt från fartvinden... som även för mig på natten var i kyligaste laget...

Thomas
 
Vätternrundan inget för barn!

chinerunner; sa:
Ja fjolligheten bland "vissa?" sörlänningar är helt otrolig. Tänk er en rubrik i en norrbottenstidning "tog med barnet på sin snöskoter". Så som alla färdas till och från fritidshusen här uppe.
I alla tider har väl föräldrar tagit med sina barn vid förflyttning? Det är väl att lämna dom kvar som är oacceptabelt? :)

Klart att man kan ta med sina barn på cykel, scooter,skidor, vandring...om det sker på barnens villkor!

Vätternrundan är INTE på barnens villkor!!!

Oavsett hur barnet som tydligen "cyklade" vättern var klätt och placerat så är inte Vätternrundan ett evenemang som passar barn. Det tar sin tid att trampa runt sjön, jag behövde 15 timmar på mej i år, även om dessa föräldrar cyklade snabbare så är det lång tid att sitta stilla i kyla och blåst för ett litet barn.

Dessutom anser jag att olycksrisken under Vätternrundan är betydligt större än under en "vanlig" cykeltur - många cyklister i klungor, bilister som blir irriterade på att cyklisterna tar så stor plats...

Min övertygelse är att detta lilla barn hade haft det mycket bättre någon annan stans än tilssammans med sina föräldrar just detta tillfälle.

Hälsn BM
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joh_andersson Cyklade i Malaysia... Långcykling 3
Christian1 "Runt Vättern" Långcykling 6
rikard454 Cykla Göta Kanal, hur ta sig över Vättern? Långcykling 8
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
Klaus Vättern Runtbiljett till salu! Långcykling 1
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
lexou cykeluthyrning för Vättern Runt, august 29th? Långcykling 3
dangermouse Vättern Långcykling 2
lowe Vättern runt Långcykling 8
rickardfornell 2 starter till Vättern säljes.. Långcykling 0
Jonas J Startbiljetter till Vättern Runt köpes! Långcykling 2
Ralph Vättern rundan. Långcykling 4
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
Sageryd Vättern-tips Långcykling 3
bulllen Vättern-resultat Långcykling 1
Outsidern Startplats Vättern Runt säljes! Långcykling 0
Vättern runt Långcykling 4
bo.reichenberg_boreko.se Vill du överta min plats i Vättern Runt? Långcykling 21
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
pergit Bottenhavet runt Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
stroeller Häng med runt Bottenviken sommaren 2016? Långcykling 12
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
Nitola Cyklat runt sicilien? Långcykling 3
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
matpet Cykla runt Lofoten Långcykling 3
musse592 Budget för en jorden runt? Långcykling 22
musse592 Cykelpartner runt jorden sökes! Långcykling 10
Gerry Cykeltur runt Östersjön Långcykling 2
stea runt sverige Långcykling 6
rimn Runt Vänern Långcykling 7
diderichsen vintercykling runt mälardalen Långcykling 2
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
mr.peterjohansson Rumänien runt Långcykling 8
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Sssarisen Cykla runt i Holland, Belgien och Frankrike Långcykling 5
Hampe88 cykla jorden runt finansiering Långcykling 6
Peterborås Cykla England runt i juni 2010.... Långcykling 8
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
McGallon Cykla runt Mälaren Långcykling 11
fiddern Jorden runt! Långcykling 17
Jonas_utsidan Siljan runt 2009 Långcykling 4
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.