Motionscykel inför Vättern

Re: Tjej-vättern

pajaflow; sa:
Har en citybike o funderar på att investera i en räser. Naturligtvis är inte tio tusen kronorscykeln av intresse, jag vill köpa nåt begagnat för ett rimligt pris.

I tjejklassikertråden skriver du att du har en mountainbike, här citybike. Det är väl kanske egntligen sak samma vilket. Om det är en cykel med utanpåliggande växlar (dvs. ganska många växlar) och den inte är i alltför risigt skick så tycker jag du ska överväga möjligheten att köra på den cykeln. Försök hitta ett par riktigt smala slicks, kanske 1- 1,3" breda, sätt barends på styret så att du får fler sittpositioner och kanske en ny sadel om den du har är dålig. Sen plockar du såklart bort alla onödiga skärmar, pakethållare etc, inför loppet. Borde fungera utmärkt inför de tio milen.

/Andreas
 
Re: Re: Tjej-vättern

Hej Andreas,

tack för ditt svar. Jag har en citybike, jag skrev nog lite snabbt i det andra inlägget. Den är bara två år och i bra skick, har dock endast 7 växlar.

Tack så mkt för dina tips, skall nog överväga styret. Fast först får det bli cykelskor o riktiga pedaler.
 
Re: Re: Re: Tjej-vättern

pajaflow; sa:
Jag har en citybike, jag skrev nog lite snabbt i det andra inlägget. Den är bara två år och i bra skick, har dock endast 7 växlar.
Det är många som kör Tjejvättern på sådana cyklar. Loppet är 9 mil på en i mitt tycke flack bana. Det finns inget behov av jättelåga "bergsbestigarväxlar", även om många växlar alltid är trevlig.
 
Hej,

jo det vore nog trevligt... jag skulle gärna ha allt, det är helt enkelt en ekonomisk fråga. Jag får prioritera det viktigaste.

Cyklade du förra året?

Pia.
 
Oj!
Ok, då kanske du har några träningstips till mig? Eller annan allmän förberedelse?
Jag spinnar nu till en början medans det är isigt ute.
 
Beror på din ambition. :) För att ha en trevlig runda så kör de rekommenderade 30 milen. Förslag upplägg: börja med ett pass på 2-3 mil/helg när snön smält och fram i maj kan du köra 2-3 mil en vardagkväll och 3-6 mil på helgen. Passens längd kan variera med humör och hur mycket tid du har, men fega inte ur gång på gång! Håller du på mycket med annan sport (springer, simmar e dy) så behöver du inte alla cykelpassen, men du måste "köra in" dig på cykeln annars får du ont i rumpan eller nacke/rygg. Träna på den cykel som du tänkt ha på loppet, ställ in den så det känns bra. Träna även när det är kallt eller regnar, så du vet hur du ska klä dig då också. Träna gärna med andra för att få in rutinen att ligga bakom, att se sig om innan man svänger osv. (Inte riktig klungkörning, men lite disciplin när man kör ihop med folk man inte känner är bra).
Har du ambitioner på en snabb tid så kolla på rekommendationerna till Vätternrundan. Då behöver du ett gäng som drar ut dig när soffan lockar. Var bor du?
 
Hej,
Tack så mkt för ditt svar. Jag bor i Göteborg.

Jag och några på mitt gym skall köra ihop, så vi har bestämt ett antal söndagar då vi skall cykla tillsammans. Till en början en timma, senare två timmar och så vidare. Där har vi också tänkt att träna det här med gruppkörning.

Jag tränar rätt mkt annat, men jag kommer nu flytta fokus till att åtminstone köra cykling minst en gång i veckan.
Det här du skrev med 30 mil, är det nåt slags sammantaget man skall ha kört?

Hälsningar,
Pia.
 
Köp en begagnad racer från någon som är av samma längd som du själv. Då bör du få rätt cykel. För 10000:- bör du få en jättefin och problemfri cykel som inte kräver reparation och inte så mkt underhåll.

För dessa pengar kan du hitta en Ultegra utrustad ett år gammal racer.

Lycka till!

Mvh Mattias
http://www.mattiaslundqvist.com
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rolle77 Motionscykel vs Träningsställ Långcykling 10
Promenerik Logistikfrågor inför semester i Skåne Långcykling 9
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Linyah Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa! Långcykling 28
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2
Christian1 "Runt Vättern" Långcykling 6
rikard454 Cykla Göta Kanal, hur ta sig över Vättern? Långcykling 8
KLAGER Cyklade Vättern runt - med treåring Långcykling 7
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Klaus Vättern Runtbiljett till salu! Långcykling 1
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
lexou cykeluthyrning för Vättern Runt, august 29th? Långcykling 3
dangermouse Vättern Långcykling 2
lowe Vättern runt Långcykling 8
rickardfornell 2 starter till Vättern säljes.. Långcykling 0
Jonas J Startbiljetter till Vättern Runt köpes! Långcykling 2
Ralph Vättern rundan. Långcykling 4
Sageryd Vättern-tips Långcykling 3
bulllen Vättern-resultat Långcykling 1
Outsidern Startplats Vättern Runt säljes! Långcykling 0
Vättern runt Långcykling 4
bo.reichenberg_boreko.se Vill du överta min plats i Vättern Runt? Långcykling 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.