Nybörjare: skafta blad

Nybörjare: skafta blad samt läderslida

Hej,
Har funderat länge på någon "hobby" där jag kan smyga iväg och försvinna i en timme eller två och pilla med nått kreativt.

Har inte överdrivet mkt plats eller verktyg men har en arbetsbänk iallafall.

Tanken har då kommit till att göra egna skaft till knivar. Eftersom jag gillar att laga mat så ligger diverse kockknivar nära till hands men även frilufts/jakt/fiske knivar.

Hittat blad och material och även färdiga kits på nordell. Tänkte nog börja med ett kit så får man med allt på en gång å kan sätta igång.

Då till mina frågor.
-Vilka verktyg / maskiner bör man ha hemma för att sätta igång?

-Vilka verktyg / maskiner behöver man skaffa sig för att det skall bli bra/underlättar?

-Vad behövs för att göra en egen slida? symaskin/förhand etc

-Har sökt lite på nätet men bara hittat Nordell som säljer lite blad till köksknivar. Känner någon annan till några andra sidor? Letar framförallt efter en köttyxa/cleaver som saknas i min knivväska.
 
Senast ändrad:
Hej,
Har funderat länge på någon "hobby" där jag kan smyga iväg och försvinna i en timme eller två och pilla med nått kreativt.

Har inte överdrivet mkt plats eller verktyg men har en arbetsbänk iallafall.

Tanken har då kommit till att göra egna skaft till knivar. Eftersom jag gillar att laga mat så ligger diverse kockknivar nära till hands men även frilufts/jakt/fiske knivar.

Hittat blad och material och även färdiga kits på nordell. Tänkte nog börja med ett kit så får man med allt på en gång å kan sätta igång.

Då till mina frågor.
-Vilka verktyg / maskiner bör man ha hemma för att sätta igång?

-Vilka verktyg / maskiner behöver man skaffa sig för att det skall bli bra/underlättar?

-Har sökt lite på nätet men bara hittat Nordell som säljer lite blad till köksknivar. Känner någon annan till några andra sidor? Letar framförallt efter en köttyxa/cleaver som saknas i min knivväska.

Vi är flera här på sidan som gör knivar, jag gör både jaktknivar och köksredskap. Det du skall tänka på när du gör din första kniv är att använda material som är enkelt att arbeta med. Speciellt knivbladet.

Lauri-blad är svåra blad till en början, om du vill få en bra passform, då eggen går genom hela bladet och ut i tången, man får verkligen arbeta med bladet. Annars om du köper ett blad med ricasso kan du börja med ett sådant, Dvs en klack före tångdelen på kniven börjar och att inte slipfasen går genom hela och slutar på tången. Då måste du borra och fila första biten i \/ den vinkeln vilket är svårare än || den typen =) om du förstår.

Beställ ett blad, lite renhornsbitar som första bit, detta är ett mjukt och bra material att arbeta med. mellanlägg i t ex läder, vulcfiber eller nån mjuk metall t ex tenn. Sedan ett billigt handtag t ex masurbjörksbit. När du gjort din första kniv kommer du se vad du behöver träna på.


Utrustning, jag gör det mesta för hand faktiskt. Har ingen pelarborr eller liknande. Däremot ett riktigt bra skruvstäd, jag har två stycken, ett vanligt och ett där jag kan vinkla huvudet i 3D typ. Fast det går bra med enbart ett bra skruvstäd.

Små filar, finns på claes ohlsson till en början, deras minsta nålfilar cotech fungerar för att öppna upp hålen och för att göra lite annat med.

En rasp för att skala av material fort i början
en halvrundad fil
och en platt fil.

sandpapper, jag köper ark, min lista är rätt tät från 50 upp till 1200.
Du behöver verktyg för att sy slidan.
håltagningstång, sporre är bra för att mäta ut hålen, en awl eller vad det heter på svenska som man gör hålen med, två stycken nålar minst (ofta fler då någon kan gå av). modellverktyg för att arbeta med lädret när det är färdigt, falsben har jag även.

Det är ungefär så det ser ut för mig. Verktygsmässigt hamnar man kanske på runt 500:- för allt. Sandpapper osv räcker länge.

Den maskin jag använder mest är min band- och rondellslip för att i början ta bort överflödigt material. Köpte en på Jula för typ 400:- som kostat 1000:-. Har ställt in den och nu är jag mycket nöjd.

Kolla www.britishblades.com - en bra sida för oss som gör knivar och vill lära oss. Finns även massvis med youtube-videos på folk som gör egna skaft.

Lycka till
Martin

Min senaste.

1510470_1425595104340840_367225708_n.jpg
 
Till slidtillverkning kan du behöva läderhyvel, kantskärare i olika storlekar. Vill du göra dolda sömmar. Skär man ett sömsnitt och inne i snittet skär man ut en remsa för plats till tråden, innan man syr. Falsben är ett bra läderverktyg.

Vill du mönstra eller mönsterskära dina slidor finns det massvis med specialverktyg, speciellt i England och USA. Ett företag som har mycket är Tandy Leather. http://www.tandyleatherfactory.com/en-usd/home/home.aspx
 
Klokt och hälsosamt val av hobby.
Det mesta har nämnts. En bänkhållare till handborrmaskinen kan underlätta allt från slipning till polering. Biltemas funkar fint. Shaftläder är lätt att jobba med.
SI knives har mycket bra saker, allt i princip:

http://www.si-knives.se/

Bor du i den trevligaste delen av Sverige, Skåne, så kan du vid nästa Köpenhamnsutflykt köpa ALLT till läderslöjden på Skindhuset. De har även en del skaftämnen.
 
tackar för alla svart!
är rätt taggad att börja nu :) har dock lite fler frågor...


1) hur borrar man så långt i ett stycke handtag? Om man ska använda 3mm borr så räcker de väll knappast till.. Syftar på mBengtssons bild..

2) Sett att många har egna "tvingar" för att pressa ihop handtaget under torkning av limmet. Är detta ett krav eller funkar det med vanliga skruvtvingar/snabbsvingar?
 
1 Långt borr och fastpännt borrstycke. Håll aldrig något i handen medan du borrar!
alternativt bränner du hålet med den heta tången, ha kylvatten redo och sprödhärda inte kniven.

2 Med plywood eller tjockplåtsbrickor kan du bruka större tvingar parvis.

go tur
 
tackar för alla svart!
är rätt taggad att börja nu :) har dock lite fler frågor...


1) hur borrar man så långt i ett stycke handtag? Om man ska använda 3mm borr så räcker de väll knappast till.. Syftar på mBengtssons bild..

2) Sett att många har egna "tvingar" för att pressa ihop handtaget under torkning av limmet. Är detta ett krav eller funkar det med vanliga skruvtvingar/snabbsvingar?

Ang. tvingar, för hundra år sen när jag gjorde ett par knivar så använde jag två gängstänger och passande plyfa-'brickor' för att nypa ihop laminaten. Har för mig det var M8, brickor och vingmuttrar. Vill man ha mer kraft kan man ju öka antalet gängstänger, och eventuellt gå upp i dimension. Se bifogad fantastisk paintskiss.
 

Bilagor

  • tving'.jpg
    tving'.jpg
    5.8 KB · Visningar: 1,731

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.