Nybörjare utrustningsval

Hej !

Ny som fjällvandrare och har sökt i massor plus läst ett par böcker bla. vandra fjäderlätt med efterföljare och blir mer och mer konfunderad av vilken utrustning som skall med.

Har planer på att gå i helags fjällen i ca 5-7 dagar.

Kommer att skriva några rubriker och ange min anuvarande val och vill att ni gärna kommenterar och motiverar varför / varför inte.

Tält : Fjällräven akka shape r/s 2 eller hilleberg nallo 2 gt ( fjällräven lite låg innerhöjd ? )

Kängor/skor : var sugen på ett par miendl mfs pro men behövs det för "vanlig" fjällvandring ?

Mat : Har frystorkat för 10 dygn, vissa påstår att man blir dålig i magen! ?

Kläder vid vandring : grövre byxor typ haglöfs el. liknande ?

Kläder vid regn : Läste mig till ett tips om regnkläder från www.idefixteko.se som var lätta

Kläder vid solsken : skjorta och havlånga kortbyxor ?

Liggunderlag : har ett Exped Airmat 7,5 Pump DLX ?

Ryggsäck : Har en haglöfs victor på 75 liter ? ( inte den lättaste )

Sovsäck : Har en haglöfs som klarar +-0 på 1500 gram ?

Fyl gärna på med tips eller kommentarer efter vad ni tycker.

Mvh Obbelix
 
Rätt på det.

Du är rätt på det!

Tält : använder själv Hilleberg Nallo 2 (utan GT) med mycket gott resultat. funder på om du behöver GT, (väger mer/kostar mer)

Kängor/skor : Lundhags funkar för mig.

Mat : jag har mått bra i magen även efter 10 portioner frystorkat. blev dålig i magen av för mycket C-vitamain brus längs kungsleden däremot. bruset har en milt laxerande effekt och kan faktiskt användas mot hård mage.

Kläder vid vandring : grövre byxor typ haglöfs el. liknande. Allt utom bumull funkar.

Kläder vid regn : Läste mig till ett tips om regnkläder från www.idefixteko.se som var lätta. Du får vad du betalar för!

Kläder vid solsken : skjorta och havlånga kortbyxor. Ja, typ. använd lång ärm mellan 12.00-15.00 då solens skadliga strålar är som värst. skydda huvudet, använd stark solcreme.

Liggunderlag : har ett Exped Airmat 7,5 Pump DLX. Låter lyxigt men varför inte.

Ryggsäck : Har en haglöfs victor på 75 liter (inte den lättaste), men säkert stabil och hållbar.

Sovsäck : Har en haglöfs som klarar +-0 på 1500 gram. Kan bli kallt om natten även mitt i sommaren. En tunn nattmössa är min bästa vän sådana nätter, fleccejackan blir kudde.

Bara att tuta och köra. tänk på myggmedel och toapapper. tvätta skrevet.
 
Först av allt skulle jag noga kolla upp så att jag verkligen har mat för 5-7 dygn. Frystorkatpåsarna som påstås vara en portion har inte så mycket kräm i sig.
 
Själv har jag liggunderlag Exped Synmat 7 (inte Dlx för det blir lättare) och Marmot Hydrogen Reg på 595 gram. På fötterna har jag höga Meindl kängor. Mitt tält är Nallo 3 (köpte det när jag och frun hade en hund som också skulle sova någonstans och på den tiden fanns inga GT lyxigheter ;)).

Vad gäller mat så är det mycket godare att laga lite eget. Antingen hela tiden eller för att spä ut torrmaten. T.ex. att steka pannkakor på fjället är helt underbart och en kul sak att ha med sig för då har man något extra att se fram emot.
 
ryggsäcksstorlek

Hej!
Ansluter till nybörjarfrågan med en egen undran.
Kommer begå vandrar debut i augusti. Kungsleden. Planerar inte sova ute utan i stugor, dvs jag bör klara mig med en lite mindre ryggsäck.
Jag har tänkt utveckla friluftsmännsikan i mig och kanske nästa sommar vara ute längre med tält och rubbet.
Vilken ryggsäcksstorlek bör jag i ljuset av detta satsa på?Ska man behöva köpa två, eller ska man köpa en större på en gång?
Mycket tacksam för råd innan jag slår till.
 
Tack för alla svar !

Går mest i tältköpartankar just nu men j***igt svårt att bestämma mig.

Finns det några butiker som har många modeller upsatta så man kan krypa in och känna av storleken på tälten ?
 
Lotta, tänk på att avstånden mellan stugorna ibland är väldigt långt och vid dåligt väder så är det skönt att stanna och vila där man är (och inte 12 km senare i nästa stuga). Jag råkade ut för en rejäl storm på min första tur på Kungsleden för en massa år sedan och det var så skönt att kunna slå upp tältet när det just var 12 km kvar till nästa stuga. Nästa dag fiock vi vada och gå på snöbroar och det är inget jag hade velat göra i halvmörkret och ösregnet dagen innan.

Gällande ryggsäck så sikta på att aldrig bära mer än ca 17 kg om du ska gå mer än en dag. Räknar du på det så räcker en 55-65 l ryggsäck väl och du behöver bara ha en. Satsa inte på några jättestora säckar som ändå bara extra envisa orkar bära.

Obelix, kör på Hilleberg! Tänk på att om du ska vandra själv någon gång så ska du kunna slå up tältet själv utan extra hjälp.
 
Tarp

Tack för tips.
Råkar man ut för storm så blir det ju lite värre...Då är man där och behöver full utrustning i alla fall då, eller? Kan en tarp räcka för enstaka nätter?
 
Nästa spörsmål är regnställ och kläder. Har man en Acteryx tetra ar, behöver man regnställ oxå ?

En arc'teryx theta ar funkar alldeles utmärkt som skydd mot vädrets alla makter, så du behöver inte ett extra regnställ. Men du måste givitvis ha något på benen också inte bara jackan:)

/Mattias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.