Nybörjare: inköp av sovsäck med mera

Hej!
Jag ska iväg och fjällvandra i Jämtlandstriangeln i sommar (sista veckan i juni) med några vänner, men har än så länge inte särskilt mycket utrustning. Kommer därför behöva köpa in en del saker, men har inte riktigt lyckats surfa mig klokare. Vill gärna börja med att köpa hyfsat billiga saker, så kan jag uppgradera senare ifall jag blir "biten", tänkte jag.

Tält kommer jag kunna dela med en annan och liggunderlag känns inte alltför avancerat, däremot har jag kört fast i sovsäcksfrågan. Inte minst detta med komforttemperatur - är det nog med en sovsäck med komforttemperatur +8 grader, eller ska man ha något varmare? Jag är kvinna (kanske framgår av namnet), 170 cm lång och snarare frusen än varm av mig. Tänker mig syntet snarare än dun. Vad ska jag satsa på och hur mycket bör jag vänta mig att få betala?

Sedan passar jag på att slänga in några ytterligare frågor:

* Måste man ha ullunderställ? Äger svalare och varmare syntetunderställ men inget i ull. Och i så fall, tips på prisvärda underställ i mulesing-fri ull?

* Vandringskängor - nåt särskilt jag bör tänka på? Förutom att de ska vara sköna förstås. Några falluckor? Bör man se till att köpa dem i förväg och gå in dem?

* Några "ovärderliga" prylar jag bör ha med mig men kanske inte känner till som nybörjare?

Hoppas det finns några erfarna rävar som kan ge mig lite tips, skulle vara väldigt uppskattat!

/Alice
 
Hej!
Tält kommer jag kunna dela med en annan och liggunderlag känns inte alltför avancerat, däremot har jag kört fast i sovsäcksfrågan. Inte minst detta med komforttemperatur - är det nog med en sovsäck med komforttemperatur +8 grader, eller ska man ha något varmare? Jag är kvinna (kanske framgår av namnet), 170 cm lång och snarare frusen än varm av mig. Tänker mig syntet snarare än dun. Vad ska jag satsa på och hur mycket bör jag vänta mig att få betala?

> +8 är för kallt. Låna något varmare eller köp en. Har själv inte koll på det mest prisvärda just nu. alpkit.com har väldigt bra sovsäckar till bra priser, men dom är kanske lite dyrare än du tänkt dig, typ 150 pund för en pipedream 400. Väger 800 gram och är varm nog för sommar i fjällen. Tänk på att beställa i tid om du köper från Alpkit, dom kan ta lång tid på sig. Syntet är billigare annars, men tyngre och tar mer plats.

Sedan passar jag på att slänga in några ytterligare frågor:

* Måste man ha ullunderställ? Äger svalare och varmare syntetunderställ men inget i ull. Och i så fall, tips på prisvärda underställ i mulesing-fri ull?

> Syntet funkar jättebra. Ull stinker mindre, kostar mer och håller sämre. Lägger du ihop pengarna för en halvbra sovsäck plus pengarna för ett ull-ställ så får du ihop till en bra sovsäck. jag kör själv syntet ibland även om jag föredrar ull. Alla märken på ull-underställ jag har provat funkar bra, men dom alra tunnaste håller sämre. Men spara dom pengarna om du redan har syntetställ, det fungerar utmärkt.

* Vandringskängor - nåt särskilt jag bör tänka på? Förutom att de ska vara sköna förstås. Några falluckor? Bör man se till att köpa dem i förväg och gå in dem?

> Ja, du bör i alla fall gå så att du vet vart du får skavsår och kan tejpa i förväg. Falluckor? Tja, köp inte för små, fötterna sväller. Om du går till en bra butik får du hjälp.

* Några "ovärderliga" prylar jag bör ha med mig men kanske inte känner till som nybörjare?

> Fryspåsar och påsklämmor till maten. Icakassar till allt annat som inte ska bli blött.
 
Hej!
Jag ska iväg och fjällvandra i Jämtlandstriangeln i sommar (sista veckan i juni) med några vänner, men har än så länge inte särskilt mycket utrustning. Kommer därför behöva köpa in en del saker, men har inte riktigt lyckats surfa mig klokare. Vill gärna börja med att köpa hyfsat billiga saker, så kan jag uppgradera senare ifall jag blir "biten", tänkte jag.

Tält kommer jag kunna dela med en annan och liggunderlag känns inte alltför avancerat, däremot har jag kört fast i sovsäcksfrågan. Inte minst detta med komforttemperatur - är det nog med en sovsäck med komforttemperatur +8 grader, eller ska man ha något varmare? Jag är kvinna (kanske framgår av namnet), 170 cm lång och snarare frusen än varm av mig. Tänker mig syntet snarare än dun. Vad ska jag satsa på och hur mycket bör jag vänta mig att få betala?

Sedan passar jag på att slänga in några ytterligare frågor:

* Måste man ha ullunderställ? Äger svalare och varmare syntetunderställ men inget i ull. Och i så fall, tips på prisvärda underställ i mulesing-fri ull?

* Vandringskängor - nåt särskilt jag bör tänka på? Förutom att de ska vara sköna förstås. Några falluckor? Bör man se till att köpa dem i förväg och gå in dem?

* Några "ovärderliga" prylar jag bör ha med mig men kanske inte känner till som nybörjare?

Hoppas det finns några erfarna rävar som kan ge mig lite tips, skulle vara väldigt uppskattat!

/Alice

1. Sovsäck. Du bör ha en som går ner till Komfort ca 0 grader. Om du accepterar att den väger lite mer så behöver den inte kosta mkt alls. Exempel på sån säck är: http://www.haglofs.com/sv-SE/produkter/sovsackar/2-sasong/dam/q_slumber_2s_sv-se.aspx Dock är jag övertygad att liknade säckar går att hitta mkt billigare. Speciellt om du tittar lite på blocket eller prylmarknaden här på Utsidan.

2. Underställ.
Mitten av juni ? Nog för att det alltid kan bli kasst väder i fjällen men i mitten av juni så är det (förhoppningsvis) mer tal om vilken solskyddsfaktor du ska ha. Givetvis är det bra att ha med ett underställ i reserv men de syntet du redan har duger gott och väl.
Den största fördelen som jag ser med Ull är när du ska vara ute längre tider. Dvs veckoturer och däröver.

3. Kängor.
Du ska ut och gå totalt ca 5 mil i relativ enkel terräng. Jag skulle säga att om du inte är säker att du kommer att ha användning av kängorna även i framtiden så skulle jag rekomendera dig att ta ett par joggingskor du har stående hemma. JA, om det börjar regna kommer du bli blöt om fötterna. Dock så ska du ju bara vara ute 3 dagar och kommer att ha närheten till fjällstationer där det går att torka saker och ting.

4. Ovärdeliga tips.
Kamera, första fjällvandringen är helt klart något speciellt och det vill du ha många minnen av så se till att kameran är laddad och med. Se också till att ta med någon lyxartikel att ha på kvällen. En halv flaska rött, en whiskeypinne eller motsvarande enligt tycke och smak. Du har ju ändå semester :D
 
Tack så mycket för hjälpen!

Angående skor har jag hittat ett par Salomon Vega Mid GTX på rea som jag köpt hem (på öppet köp) och tänkte känna lite mer på (inomhus) med hålfotsinlägg, vilket jag tror jag behöver. Antar att "riktiga" vandringskängor är stadigare och bättre på nåt sätt, men samtidigt kändes de jag provade rätt stela och rejält tunga jämfört med dessa. Och eftersom de här dessutom var klart billigare så känns det som en bra start på eventuell fjällvandringskarriär (kan även ha användning för dem på promenader i närområdet). Någon däremot? :)

(Tyckte iofs de kändes ganska stela runt fotknölarna, men det kanske ger med sig och det kanske finns ett syfte med det? Eller är det en dealbreaker?)

Bra att ha fått lämpligt temperaturintervall för sovsäcken inringat! Den som länkades av Mangee var ju nästan gratis, vad är haken? :) Om den funkar dugligt så vore det ju himla bra! Eller borde man gå upp nån nivå till exempelvis http://www.friluftsvaror.se/sovsackar/824-fjallmark-marma eller http://www.friluftsvaror.se/sovsackar/802-haglofs-q-slumber-2s (som exempel om man kollar runt på samma sida)?

Ytterligare en fråga om sovsäckar.. Ofta står det en maxlängd på den som ska sova i den (typ 170 cm vilket jag ju klarar), men hur ska man tolka att det står 200 cm? Antar att det är själva sovsäckens mått men är det lagom för en 170 cm person eller blir den för stor då så att man inte får upp värmen i den riktigt och/eller att det blir onödigt mycket sovsäck att bära på?

Har f ö varit in i en del butiker idag på jakt efter skorna och konstaterat att det finns sjukt mycket prylar man kan köpa (matgrejer, packningsgrejer, strumpor, hattar, etc etc).. Men man kanske klarar sig med en del halvbra lösningar på en så kort tur..
 
Hej!
....däremot har jag kört fast i sovsäcksfrågan. Inte minst detta med komforttemperatur - är det nog med en sovsäck med komforttemperatur +8 grader, eller ska man ha något varmare? Jag är kvinna (kanske framgår av namnet), 170 cm lång och snarare frusen än varm av mig. Tänker mig syntet snarare än dun. Vad ska jag satsa på och hur mycket bör jag vänta mig att få betala?

* Några "ovärderliga" prylar jag bör ha med mig men kanske inte känner till som nybörjare?

/Alice

Hej

Kul att du ska ge dig ut! Jag kände igen mig i beskrivnngen ovan; kvinna, 171cm och något frusen... Tyvärr är mitt tips inte billigt men hittills tycker jag att det har varit värt varje krona (om man spenderar tillräckligt många nätter utomhus...) Jag har en sådan här http://www.outnorth.se/marmot/ws-angel-fire.php och är verkligen helnöjd. Jag har haft den i Jämtlandsfjällen (då kanske i varmaste laget på morgonen när solen värde upp tältet men guld värd på kvällen när jag frusen efter en hel dag i regn kröp ner i den) och vid Keb/Tarfala (i snöstorm i slutet av juli!) för att nämna några ställen. Du undrade vad som vra fel på den som fanns i länken, tja det kan vara att den är ganska så tung (men bara något mer än min säck. Men då skiljer tempen en del också...)

Ett annat tips. Du nämner liggunderlag - vilket? Det gör mer än vad man tror för temperaturen och komforten. Körde några år på vanligt skumplast men gav upp efter det at jag provat et uppblåsbart. Eftersom jag ligger och sover på sidan oftast så var höfterna alltid stela och ömma på morgonen. Och kalla eftersom jag tryckt ihop skumplasten så. Nästan lika mycket sovkomfort som sovsäcken ger, ger även liggunderlaget.

Småtips:
* snusnäsduk - mångsidigt plagg; halsduk, mössa, myggskydd, solskydd, sjukvårdsmtrl.
* örngott - inget måste på något sätt men det blir så mycket skönare att stoppa in fleecetröjan i den, man får liksom mera kuddkänsla...
* toapapper - så lätt att glömma, så svårt att vara utan! Lägg in det i en plastpåse så håller den sig torr.
* kvällsförströelse - jag har alltid med mig yatzy, lagom krävande, lagom tävling. Vi spelar alltid om vem som ska diska (sist tror jag at jag diskade alla gånger utom en, min mor satt nöjd och tittade på...)
* vill du tjäna pluspoäng - en överraskningsefterrätt. Kan vara väldigt enkelt, typ chokladmousse i pulverform - smakar ändå underbart efter en lång dag ute.

Mina fem öre. Ha en underbar vandring - glöm inte kameran!
 
Jag tror de kängor du skaffat kommer passa bra bara du inte bär för tungt. Det är mest tyngden som avgör hur mycket stöd du behöver från kängorna, bär man lätt kan man gå i joggingskor.

Vad gäller klädsel under vandring kan du använda samma kläder du har när du motionerar eller springer utomhus: vindoverall och tights/syntetunderställ etc. Dyra ullunderställ skaffar du först när du blir biten. Löparstället plus regnkläder räcker långt. Fleece eller ulltröja funkar bra som förstärkning på sommaren tillsammans med mössa, vantar och långkalsonger.


Den billiga Vinsent sovsäcken som länkades till verkar inte följa någon standard och du bör ta temperatursiffrorna med en nypa salt.

Du tjänar både vikt och värme på att ha en sovsäck som passar dig i storlek, i en stor sovsäck kommer du slösa mycket energi på att värma tomrummet som blir och så fort du vrider och vänder på dig så kommer den uppvärmda luften åka ut och ny kall luft komma in, så förlorar du ännu mer energi.
 
* Måste man ha ullunderställ? Äger svalare och varmare syntetunderställ men inget i ull. Och i så fall, tips på prisvärda underställ i mulesing-fri ull?

Om du har nära till decathlon i bromma är de billigast på ullunderställ., ex tshirt 149:-
 
För att grejor du torkar på tvättlinan, 5-10 m persiennsnöre och utanpå ryggsäcken inte skall flyga sin kos i vinden 6-8 stora säkerhetsnålar är bra att ha under locket på ryggsäcken.
Snöstorm i juni kan förekomma.
go tur
 
köpte en 299kr sovsäck i 3D micro fiber på en lokal sportbutik. jag har använt denna vid ett flertal tillfällen och det finns inget att klaga på, har två andra betydligt mycket dyrare och dessa väger betydligt mera och är dubbelt så stora när dem är packade.

börja billigt och gå uppåt efter behov, finns ingen anledning att köpa på sig massa värsting-grejer med en gång.
 
Kul att du ska ut och vandra!

Ang, sovsäck tycker jag inte du ska stirra dig blind på komforttempratur. Tänk på att du kan lägga till några grader genom att sova i underställ, ha sovsäcks-liner, mm.


God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
Benken84 Inköp av kajak Utrustning allmänt 0
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Munks Tunna vs tjocka kläder i kall sovsäck? Utrustning allmänt 100
Nameby Sovsäck dam - 60 Utrustning allmänt 9
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
qoyote Vår/Höst -sovsäck Utrustning allmänt 11
Roxy Mendelsson True north sovsäck arctic 1200 -5 Utrustning allmänt 5
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
Sverker G fråga om temperatur på sovsäck Utrustning allmänt 7
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
fotografiskt Ta bort lukt i sovsäck Utrustning allmänt 16
Tobias.Åsman Sovsäck för vinterväder Utrustning allmänt 13
marsianmejler Malmö/Lund och dela frakt på utrustning?tält/sovsäck/skaljackor/ryggor Utrustning allmänt 0
tbasco Rusta-ryggsäck och sovsäck? Utrustning allmänt 34
metrotiger Kök och sovsäck i staterna Utrustning allmänt 5
Hilber Ät upp din sovsäck Utrustning allmänt 3
cyklist86 Sovsäck/Tält Combo Utrustning allmänt 3
honkamaa Sovsäck Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.