Halloj!

Nyligen haft en tråd gällande tältutrustning och efter första svängen ute i det fria inser jag att det inte kommer fungera med den utrustningen om jag ska ut och vandra / tälta själv. Det alternativet hade jag gärna velat ha i "verktygslådan". Har därför börjat snegla på om jag ska komplettera med en hammock.

Självklart har jag börjat snegla mot Hennessy Hammock då det är ett märke jag känt till sedan tidigare. Är det där man ska rikta blickarna eller har ni ett bättre alternativ?

jag tänker mig en komplett modell med hammock, myggnät och tarp. Några andra tankegångar där?

Har läst om modellerna Expedition Zip & Explorer Deluxe Zip XL. Den förstnämnda verkar bra på alla vis då den är lättare och smidigare än övriga. Möjligen för liten tarp? Explorer känns större och rejälare, dock tyngre. Till saken hör att jag är 186 cm lång. Är det en dealbreaker till den mindre modellen?

En annan frågeställning som kommit upp är gällande isolering. Om man initialt kör hammocken på sommaren, behöver man ändå köpa underquilt osv. Eller finns det billigare/smidigare lösningar? Tror detta var alla funderingar för nu. tack på förhand!
 
Jag har (om jag kommer ihåg rätt) en Expedition Zip. Är 193 lång.
Jag har kört sommartid med dels uppblåsbart liggunderlag men också med vanligt cellplast variant utan att frysa om ryggen.
Men har varit ut enstaka nätter, med bra väder.
 
Jag har köpt men ej provat,var så bra pris komplett att tarpen var billigare än lös.
Med ett liggunderlag som duger på marken borde man frysa mindre då du slipper avkylningen från ev kall mark.
Endast tänkt prova när det är mkt varmt ,problem borde kunna uppstå med att ryggraden böjs och att det svajar samt att den ev ramlar ner om man sätter i för klena träd eller binder upp fel.
 
Jag har (om jag kommer ihåg rätt) en Expedition Zip. Är 193 lång.
Jag har kört sommartid med dels uppblåsbart liggunderlag men också med vanligt cellplast variant utan att frysa om ryggen.
Men har varit ut enstaka nätter, med bra väder.

Det var friskt vågat! Men du känner att du ändå får plats i den? Eller hade du valt en större om du fått chansen att köpa på nytt?
 
Jag har köpt men ej provat,var så bra pris komplett att tarpen var billigare än lös.
Med ett liggunderlag som duger på marken borde man frysa mindre då du slipper avkylningen från ev kall mark.
Endast tänkt prova när det är mkt varmt ,problem borde kunna uppstå med att ryggraden böjs och att det svajar samt att den ev ramlar ner om man sätter i för klena träd eller binder upp fel.

Jasså, var det någon deal du hittat som var prisvärd?
 
Hammock går bort, tänker aldrig testa. Man måste ju kunna byta om och laga käk & kaffe på köket därinne, speciellt om det regnar el är myggigt. Och sova på magen i banan-ställning verkar väldigt oskönt !
 
Höngmatta är svinskönt. Just nu kan du få en helt ok hängmatta (Urberg) på Outnorth för 140 spänn. Jag köpte just dubbelvariantem att ha i trädgården, den är helt ok. Enkelversionen passar bättre i skogen. Myggnät kostar ungefär samma, de rear ut det också. Sedan behöver du en presenning (liggunderlag antar jag att du har).

Bättre med separat myggnät än myggnät som sitter ihop med hängmattan, tycker jag, för du kan byta myggnät om du råkar ha sönder det. Dessutom är det bekvämt att ta en gubblur i hängmatta, och då är myggnätet mest ivägen, även om man vänder hängmattan uppochned.
 
Höngmatta är svinskönt. Just nu kan du få en helt ok hängmatta (Urberg) på Outnorth för 140 spänn. Jag köpte just dubbelvariantem att ha i trädgården, den är helt ok. Enkelversionen passar bättre i skogen. Myggnät kostar ungefär samma, de rear ut det också. Sedan behöver du en presenning (liggunderlag antar jag att du har).

Bättre med separat myggnät än myggnät som sitter ihop med hängmattan, tycker jag, för du kan byta myggnät om du råkar ha sönder det. Dessutom är det bekvämt att ta en gubblur i hängmatta, och då är myggnätet mest ivägen, även om man vänder hängmattan uppochned.

Tack för svar. det jag tänker kring myggnät är att det kanske inte gifter sig hundra med vald hängmatta och att det hamnar i ansiktet osv. Men man kanske fäster det via någon lina så det inte blir ett problem?
 
Jag kollade på outnorth gällande att plocka ihop ett paket, antar det är detta du tänker på:
Hammock - Urberg Parachute Hammock G3 https://www.outnorth.se/urberg/parachute-hammock-g3#GrapeLeaf
Myggnät - Sydvang Mosquito Net To Hammock https://www.outnorth.se/sydvang/mosquito-net-to-hammock#White
Tarp - Sydvang Tarp 9 https://www.outnorth.se/sydvang/tarp-9#Green

Urberg/Sydvang vs Hennessy Hammock Expedition Zip
Volym(l) 5,2 / 4,1
Vikt 1,8 / 1,5
Pris 420 kr / 1600 kr

Betydligt billigare men frågan är om det blir för omständligt när man ska ut o ensamvandra och montera upp de här grejerna. Känns som packvolym och vikt också lutar mer åt Hennessy.

Vad säger ni andra?
 
Jag kollade på outnorth gällande att plocka ihop ett paket, antar det är detta du tänker på:
Hammock - Urberg Parachute Hammock G3 https://www.outnorth.se/urberg/parachute-hammock-g3#GrapeLeaf
Myggnät - Sydvang Mosquito Net To Hammock https://www.outnorth.se/sydvang/mosquito-net-to-hammock#White
Tarp - Sydvang Tarp 9 https://www.outnorth.se/sydvang/tarp-9#Green

Urberg/Sydvang vs Hennessy Hammock Expedition Zip
Volym(l) 5,2 / 4,1
Vikt 1,8 / 1,5
Pris 420 kr / 1600 kr

Betydligt billigare men frågan är om det blir för omständligt när man ska ut o ensamvandra och montera upp de här grejerna. Känns som packvolym och vikt också lutar mer åt Hennessy.

Vad säger ni andra?

Sitter dragsko i änden på myggnätet så det håller tätt. Men visst, lite bökigare än att allt sitter ihop blir det kanske. Själv har jag sällan så bråttom när jag är ute. Och jag gillar att det blir modulärt, men man kan tycka olika. Det är ingen som blir arg.
 
Både pris och packmässigt så är ett komplett hammock kit nära ett billigt tvåmanstält.
Tycker själv att det är lite för joxigt att sätta upp tarp myggnät och hängmatta allt på en gång.

Jag brukar använda hängmatta på sommaren då jag vet att det kommer vara bra väder och då utan tarp, är det myggigt har jag med thermacellen.. Hängmattan jag har är nått 150 spänns ebay köp
 
Sitter dragsko i änden på myggnätet så det håller tätt. Men visst, lite bökigare än att allt sitter ihop blir det kanske. Själv har jag sällan så bråttom när jag är ute. Och jag gillar att det blir modulärt, men man kan tycka olika. Det är ingen som blir arg.

Absolut är det så. Jag kanske är lite naiv som söker den enkla, dyra lösningen direkt;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Laga hammock Utrustning allmänt 10
behedwin Byta ut tältlinor - Hammock Utrustning allmänt 7
eclipsetomte Hänga upp hammock (hennesy hammock) Utrustning allmänt 8
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
Prankster Ännu en hammock. Utrustning allmänt 6
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.