Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare)

Jag är ganska grön vad gäller knivar. Jag kan använda en kniv och jag kan vässa den till godkänd skärpa. Något jag däremot inte har någon som helst koll på är utformning av bladet, val av stål till olika knivtyper och eggform/vinkel.

Därför undrar jag, varför ser de olika knivarna ut som de gör och vilka fördelar ger det?
De olika knivtyperna jag funderat över är:
Survival
Allround
Hunter
Bushking/queen
Fiskekniv

Jag kan de grundläggande skillnaderna mellan rostfritt stål och kolstål men jag skulle gärna lära mig lite mer ingående om för och nackdelar om vissa ståltyper.

Eggformer har jag ingen koll på alls så där tar jag emot alla råd jag kan få.

MVH Felix
 
Nädu istället för att få dig serverat på ett fat så erbjuder jag dig att läsa igenom knivtrådarna här på utsidan. Svaren och mycket, mycket till finns där. Börja en bit upp i sök på utsidan, lycka till och
go läsning
 
Jag är ganska grön vad gäller knivar. Jag kan använda en kniv och jag kan vässa den till godkänd skärpa. Något jag däremot inte har någon som helst koll på är utformning av bladet, val av stål till olika knivtyper och eggform/vinkel.

Därför undrar jag, varför ser de olika knivarna ut som de gör och vilka fördelar ger det?
De olika knivtyperna jag funderat över är:
Survival
Allround
Hunter
Bushking/queen
Fiskekniv

Jag kan de grundläggande skillnaderna mellan rostfritt stål och kolstål men jag skulle gärna lära mig lite mer ingående om för och nackdelar om vissa ståltyper.

Eggformer har jag ingen koll på alls så där tar jag emot alla råd jag kan få.

MVH Felix
Jag är ledsen men att besvara alla dina frågor endast med några procent tarvar i det närmaste en universitetsavhandling. Ämnet är helt enkelt för komplicerat- och omfångsrikt.

Jag föreslår att du söker på vissa nyckelord i den långa knivtråden som du säkert redan har uppmärksammat. Många av dina frågor är nämligen besvarade där. Kika gärna på dem och återkom sedan om du inte lyckas hitta det du söker efter.

~Paul~

PS :) seobserver och undertecknad skrev samtidigt
 
Bladform

Ursäktar för att jag inte sökte nogrannare tidigare. Det enda som jag inte fick några tillfredställande svar på var varför vissa knivar är formade på vissa sätt. Skulle gärna få en kort beskrivning till de tidigare nämnda knivtyperna.
 
Svaret är enkelt funktionen.
Kika på yrkesknivar i olika kataloger och du ser den praktiska delen av svaren.

Dax för att dra ett streck.
 
Senast ändrad:
Ursäktar för att jag inte sökte nogrannare tidigare. Det enda som jag inte fick några tillfredställande svar på var varför vissa knivar är formade på vissa sätt. Skulle gärna få en kort beskrivning till de tidigare nämnda knivtyperna.

det är lite som med skor, det finns bra, genomtänkta och funktionella skor sedan finns det högklackat..till vilken nytta vet jag inte men trevliga är dom.. formgivning är ett gissel, förvänta dig inte att hitta logik i alla former, ibland accepterar man dom bara.. ställ mer specifika frågor så ska du se att du får bättre svar än du fått här, den frågan du ställt är på tok för generell och jag får hålla med mr depaul om, den förväntade omfattningen av svaret..
 
Jag märkte att jag formulerade mig lite fel i min första fråga. Det jag undrar är hur ser de olika knivtyperna ut ,och innan ni svarar att det varierar så undrar jag generellt. Till exempel en hunter har jag förstått har oftast lång egg och drop point eller clip point. Det är ungefär på den nivån jag vill ha det. Det behöver inte stämma till 100% utan det behöver bara ge ett generellt svar, något drag som många knivar av den typen delar.

MVH Felix
 
Alltså även en så på pappret enkel fråga är avsevärt mer komplicerad än vad du tror.

Vi tar ditt exempel med jaktkniven.

Till att börja med jaktkniv till vad? En kniv till älgjakt ser inte ut som en dito till ripjakt.

En jaktkniv från Afrika ser inte ut som en jaktkniv från Japan. En svensk jaktkniv ser helt annorlunda ut än en amerikansk jaktkniv pga kulturella skillnader och synen på knivar som verktyg. En jaktkniv från Ryssland ser helt olik ut den från Indien eller Bolivia.

Förstår du vart jag vill komma? Att därför beskriva de specifika jaktknivarna och orsaken till deras utseende, materialval och bladprofil är en övermäktig uppgift. Och då har jag inte ens kommit in på stålet ;).

~Paul~
 
Läs en grundbok som t ex A Dahlman, Knivar en personlig betrakselse, finns på biblioteket. Ställ sen generella specifika frågor så har du större möjlighet att få snälla svar, men läs på först.

------------
 
Jag är lite chockad nu...

En kniv tråd brukar har ett snitt på 700-800 inlägg. Att bara be grabben söka är ju lite taskigt.
Se så gubbar hjälp killen nu.

Men å andra sidan om du kollar runt lite så kommer du upptäcka en guldgruva här.
Information om härdningar, legeringar, andra material, slipnings vinklar, verktyg, tabeller, olika knivmodeller. modeller av en speciell modell av en modell.



Har inte kollat runt i andra knivforum , men jag tror att när de hamnar i en konflikt så kollar de in utsidans knivforum. Så det så!

SÖK. och du skall finna.
 
okok!! här kommer facit.. skit i allt snack.. köp en mora, världens bästa kniv per insatt krona.. går den sönder, köp 1 till för 35:-

:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stromrom Fakta och myter om myggmedel Utrustning allmänt 28
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 51
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.