Knivar = förlängare

Alltså, allvarligt alla knivfantaster. Är det verkligen så att det är knivar vi pratar om? Eller är det lite som Corocodile Dundee säger när han blir utsatt för ett rånförsök av en kille med en lite stilett: That isn't a knife, this is a knife, och så drar han fram en 30 cm kniv. Jag vet inte, men denna scen illustrerar kanske varför alla knivtrådar blir så långa ;).

Kanske ser jag på saker och ting lite väl freudianskt, men är det inte lite av p*n*sförlängare vi snackar om, så där lite fallos...

Mvh /Joel
 
Alltså, allvarligt alla knivfantaster. Är det verkligen så att det är knivar vi pratar om? Eller är det lite som Corocodile Dundee säger när han blir utsatt för ett rånförsök av en kille med en lite stilett: That isn't a knife, this is a knife, och så drar han fram en 30 cm kniv. Jag vet inte, men denna scen illustrerar kanske varför alla knivtrådar blir så långa ;).

Kanske ser jag på saker och ting lite väl freudianskt, men är det inte lite av p*n*sförlängare vi snackar om, så där lite fallos...

Mvh /Joel

Inte alls,skulle det funka att tälja med den och inte bara fila lite i ena hörnet skulle ett knivbehov inte finnas. :)


peter
 
Senast ändrad:
Alltså, allvarligt alla knivfantaster. Är det verkligen så att det är knivar vi pratar om? Eller är det lite som Corocodile Dundee säger när han blir utsatt för ett rånförsök av en kille med en lite stilett: That isn't a knife, this is a knife, och så drar han fram en 30 cm kniv. Jag vet inte, men denna scen illustrerar kanske varför alla knivtrådar blir så långa ;).

Kanske ser jag på saker och ting lite väl freudianskt, men är det inte lite av p*n*sförlängare vi snackar om, så där lite fallos...

Mvh /Joel

Alla har olika uppfattningar om vad som är en bra kniv, en lämplig kniv och så vidare utifrån sina egna erfarenheter och det är det som gör att det alltid blir mycket snack när man pratar knivar.
Det är som att prata bilar, vissa har bra erfarenheter av ett visst märke eller modell andra har dåliga och då är diskussionen om för och nackdelar igång där också.
Det är alltid erfarenheter och behov som styr och just när det gäller kniv så varierar detta väldigt mycket och i och med det blir det långa trådar.

Sen är de knivar jag har självklart de bästa även om det bara är en morakniv jag bär på mig för stunden. ;)
 
Alla har olika uppfattningar om vad som är en bra kniv, en lämplig kniv och så vidare utifrån sina egna erfarenheter och det är det som gör att det alltid blir mycket snack när man pratar knivar.
Det är som att prata bilar, vissa har bra erfarenheter av ett visst märke eller modell andra har dåliga och då är diskussionen om för och nackdelar igång där också...

Om man ska återknyta till bilvärlden, så är stora knivar närmast att jämföra med SUVar: - Jättefräcka (enligt en del), men folk låter ganska roliga när de försöker motivera sitt behov av att äga en. ;)
 
Öh, nu hänger jag inte med. Är a1 en kniv eller nån SUV?

Mvh /Joel (som fortfarande vidhåller att knivtrådar egentligen handlar om mer än bara knivar ;))
A1 är en kniv, närmare bestämt en modell i Fällkniven AB:s utbud.

Och så till ämnet. När du säger knivar så förmodar jag att du tänker på friluftsknivar och inte köksknivar? ;) Allvarligt talat hur tror du jägare och fiskare skulle klara sig utan kniv därute? Vad skall de ta ur sina djur med? Hur skall man preppa köttet eller filea fisken? En kniv underlättar också i samband med camping.

Avslutningsvis. Var du tvungen att påbörja en helt ny tråd i det här ämnet? Varför bara inte posta i en av de "långa" knivtrådarna som du kritiserar?

~Paul~
 
Om man ska återknyta till bilvärlden, så är stora knivar närmast att jämföra med SUVar: - Jättefräcka (enligt en del), men folk låter ganska roliga när de försöker motivera sitt behov av att äga en. ;)

...och så finns det de som behöver 4 x 4 för att ta sig fram på leriga vägar med tungt släp...

Själv kör jag Land Rover enbart för att min penis är så liten ;)
Däremot har jag en liten kniv för att kompensera min stora bil...
 
A1 är en kniv, närmare bestämt en modell i Fällkniven AB:s utbud.

Och så till ämnet. När du säger knivar så förmodar jag att du tänker på friluftsknivar och inte köksknivar? ;) Allvarligt talat hur tror du jägare och fiskare skulle klara sig utan kniv därute? Vad skall de ta ur sina djur med? Hur skall man preppa köttet eller filea fisken? En kniv underlättar också i samband med camping.

Avslutningsvis. Var du tvungen att påbörja en helt ny tråd i det här ämnet? Varför bara inte posta i en av de "långa" knivtrådarna som du kritiserar?

~Paul~

Tack för upplysningen! Och i övrigt så inser jag att man balanserar på en vass egg när man startar en knivdebatt :)

Sedan tycker jag inte att jag kritiserar, utan snarare handlar det om att belysa ett ämne utifrån ett annat perspektiv.

Mvh /Joel
 
Tack för upplysningen! Och i övrigt så inser jag att man balanserar på en vass egg när man startar en knivdebatt :)

Sedan tycker jag inte att jag kritiserar, utan snarare handlar det om att belysa ett ämne utifrån ett annat perspektiv.

Mvh /Joel
Visserligen men du hade lika väl kunnat göra det i en befitlig tråd ;). Men vad har du att säga angående mina argument?

~Paul~
 
Visserligen men du hade lika väl kunnat göra det i en befitlig tråd ;). Men vad har du att säga angående mina argument?

~Paul~

Hm, men hade det inte blivit lite OT om jag kom med detta inlägg i en befintlig tråd? Jag tycker nog att frågan förtjänar en egen tråd.

Apropå ditt inlägg, så är det väl självklart att många som rör sig ute i det fria måste ha kniv av flera olika anledningar (jakt, fiske, eld, reparation osv.). Dock ifrågasätter jag inte behovet av knivar, utan jag ville väl snarast diskutera en, i mitt tycke, överdriven fascination av knivar (och var denna fascination kommer ifrån ;)).

Mvh /Joel (som själv har Mora2000, men inte behöver jämföra min kniv med alla andras :))
 
Den scenen från filmen som du beskriver har säkert fått många att "förlänga" sitt knivinnehav.
Jag har en minst lika stor kniv som den, men har ingen praktisk nytta av den, för att den blir hemma för att den är för tung.
Men tar jag med den ut, så konstigt nog så vimlar det plötsligt av trånande, dreglande,sötnosar till
brudar runt om mig...
Så jag tar inte med den när jag vill vara för mig själv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 51
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.