Slipa både knivar och yxan på stenar

Hallå..

Är det någon som vet vad det är för grovlek på gränsfors yxsten ? Min fundering är om det går lika bra att slipa yxan på en "vanlig" dubbelsidig slipsten mer gjord för knivar.

Tänkte också höra vad ni som kan tycker om denna sten: http://www.cleancut.se/index.php?pa...ategory_id=98&option=com_virtuemart&Itemid=53

Eller ska man hellre köpa en grövre dubbelsidig likt denna: http://www.cleancut.se/index.php?pa...ategory_id=98&option=com_virtuemart&Itemid=53

Och sen en enkelsidig superfin sten...

Mina knivar består av allt från enkelt kolstål till global och s30v-stål... Yxan är en Wetterlings..

Eller rekomenderar ni hellre en Spyderco sharpmaker till knivarna och en gränsfors yxsten till yxan :) ?


Mvh // Johannes
 
På den tiden man skötte skogen med yxa filade man eggen. Den eggen klarar sig de flesta med som hugger med yxan. Vill man krångla till det och raka sig med yxan krävs slipsten eller gott om tålamod och handbryne. Lär dig fila eggen det kommer att räcka länge. Annars är en 700mm våtsten en bra början på slipningsövningarna.
 
Det är principerna som kommer först. Man vill få till rätta eggvinklar och få bort råeggen. Angående filningen så var det liksom otympligt att ta med sig en slipsten i fickan när man var i skogen... i regel fanns en handvevad slipsten vid timmerkojan men under arbetsdagen var det fil som gällde. Filning kan låta grovt och enkelt men det är ju inte helt givet hur man gör. Dragfilning, att hålla filen ren osv. Här har du en film som kanske intresserar dig: http://www.youtube.com/watch?v=Xz3rs-eaN3E
 
Jag använder japanska vattenbrynen hemma för kniven och stor fil för yxan och då är det för att anlägga en helt ny egg. Ute i skogen och för dagligt bruk så kör jag med brynen, då brynet är mest till för att toucha till eggen. Fällkniven gör ett kombinationsbryne som är funkis när man är i fält annars så är våtslippaper på en bit plexiglasskiva. Använder man 600 och 1200 klarar man det mesta och när de börjar bli slitna så är de bara finare och funkar att polera bladet med.

Ett tips att köpa Mors Kochanskis häfte "Knife Sharpening" som finns för $3 i digitalt format och den täcker rätt mycket om man vill lära sig mer om att få en kniv vass. Även han rekommenderar våtslippapper =)
 
du ska alltid va värst.. det dög inte med hederlig plyfa.. nähää.. måste va.. fräckt.. plexi.. *muttrar*
Så värst och fräckt är det inte, efter att ha använt masonit och plyfa skivor så insåg man att en bit plexiglas från Classe i sjön inte är fuktkänsligt när man är i skogen och eftersom jag kör med matt-tejp går det att återanvända om och om igen. Gillar inte plast men här funkar det riktigt bra och för några tior har man bryne som räcker till många.

Ska man vara värst så duger varken byxben, handen eller läderbältet att strigla med, för då ska det vara björkticka =)
 
Det verkar inte finnas några fel och rätt, bara olika sätt.

Ingen som har någon åsikt om stenarna i fråga då ? Har läst till mig att det kan skilja enormt mellan bra och dåliga stenar nämligen.

Mvh // Johannes
 
Så värst och fräckt är det inte, efter att ha använt masonit och plyfa skivor så insåg man att en bit plexiglas från Classe i sjön inte är fuktkänsligt när man är i skogen och eftersom jag kör med matt-tejp går det att återanvända om och om igen. Gillar inte plast men här funkar det riktigt bra och för några tior har man bryne som räcker till många.

Ska man vara värst så duger varken byxben, handen eller läderbältet att strigla med, för då ska det vara björkticka =)

kör oxå mattejp.. skulle aldrig erkänna att jag ska kolla plexi :)
 
det ligger mer i händerna på sliparen än på stenarna.. du kan läsa här att vi slipar med slippapper.. vissa kommer alltid att hävda att stenen är avgörande.. för mig behöver en yxa eller kniv aldrig bli vassare än att jag kan raka mig med dom.. profilering hemma, tormek och slippapper i skogen.. slipar även vissa yxor med vinkelslip..
 
Det verkar inte finnas några fel och rätt, bara olika sätt.

Ingen som har någon åsikt om stenarna i fråga då ? Har läst till mig att det kan skilja enormt mellan bra och dåliga stenar nämligen.

Mvh // Johannes

Ett av de bästa sakerna du kan göra är att slipa/bryna/polera gamla moraknivar om och om igen. Du lär dig tekniken och "känslan" och varför de mjukare stålen är så lätta att få en bra egg på. Att lära sig slipa/bryna på frihand tar tid men är en kunskap du aldrig glömmer och senare kommer du att veta vilken typ av stenar du känner att du behöver. Ett tips är att kolla in http://www.axminster.co.uk som har bra priser och alla coola tillbehör som gör slipandet smidigare. Jag har både svindyra japanska vattenstenar, Gränsfors yxsten, hemma gjorda varianter men även fina brynen från Orsa för 40:-

Jag skulle vilja varna för det som många gör att testa eggen genom att raka håren på armar och ben, jag slipade lite väl mycket och rakade även ev en bit skinn en gång, vassa knivar skär otroligt bra.
 
kör oxå mattejp.. skulle aldrig erkänna att jag ska kolla plexi :)

Låter som att jag skulle erkänna att jag alltid avslutar mina slipningar med mina äldsta våtslippappersbrynen för att få den den där sista poleringen. För man kan ju inte gå från svindyra slipstenar till något gammalt uttjänt hemmagjort slippapper för att får till dne dör sitat ouchen som ger en riktig vass egg.

Sen så rekommenderade även Wille Sunqvist Autosol och en gammal bräda för att slipa upp kniven.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
Fawkes Misslyckas med att slipa Morakniv Utrustning allmänt 8
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
stenblock Slipa yxor nybörjarfrågor Utrustning allmänt 8
Sickpupp Hur bäst slipa morakniv? Utrustning allmänt 4
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
barend Slipa kniv, igen Utrustning allmänt 20
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16
såg söker efter en internet sajt där man kan beställa både vulkan o hammok Utrustning allmänt 3
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 48
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.