Här är min definition på en bushcraftkniv utan militärt stuk:

* Riktig skandinavisk slipning - inga fejkade oslipbara varianter som hos EKA och nyligen även i Morakniv "Garberg".
* Ca 3,5-5 mm blad.
* Full tånge.
* Träskaft i 100% trä, t.ex. masurbjörk.
* Kolstål

En sällsynt produkt, dessvärre.
Hur svårt kan det egentligen vara för tillverkare?
 
Vad menar du att garberg är oslipbar? Har själv ingen kunskap att bedöma detta, men varit sugen på kniven.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Du får väl göra en egen kniv då? Blad går att köpa från någon smed.

Det svåra för en tillverkare är att tjäna tillräckligt med pengar på varje kniv...

/A

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
 
Här är min definition på en bushcraftkniv utan militärt stuk:

* Riktig skandinavisk slipning - inga fejkade oslipbara varianter som hos EKA och nyligen även i Morakniv "Garberg".
* Ca 3,5-5 mm blad.
* Full tånge.
* Träskaft i 100% trä, t.ex. masurbjörk.
* Kolstål

En sällsynt produkt, dessvärre.
Hur svårt kan det egentligen vara för tillverkare?

Jag är inne på samma spår. Dock är tolkningen av "bushcraftkniv" på andra sidan atlanten något mer förskjutet åt överlevnadsknivar som ofta är rätt överbyggda (dvs onödigt tunga / ej optimala för att tälja).

Jag har själv en ESEE RB3 som jag tycker väl motsvarar definitionen av en bushcraftkniv, och även dina kriterier ovan. Förutom att hantaget är av bakelit (micarta) och ej trä.
 
Vad som kan göra en bushcraftkniv svår att slipa (som t.ex. EKA W12 och Morakniv Garberg) är att de förutom sin "skandinaviska slipning" även har en s.k. "secondary bevel" i en brantare vinkel på knivbladets egg.

Detta gör att man inte enkelt kan slipa kniven med ett vanligt bryne, som t.ex. Fällknivens DC4. Du behöver vara expert på knivslip för att klara det, men allrahelst behöver du en maskin som kan ställas in i exakt vinkel för att det ska bli bra.

Problemet med denna slipning är att knivens primära ändamål blir "batongning" - vilket inte är någon knivs egentliga funktion. Batongning är populärt hos personer som av någon anledning inte vill bära med sig en liten yxa. Jag har hört av knivtillverkare att sådana personer rentav vill fälla små träd med kniv, genom att banka in kniven i stammen med en grov gren.

Detta slags knivslipning för batongning-ändamålet är oduglig att tälja med.

Orsaken till detta otyg i slipningen är att eggen blir mindre ömtålig med en brant vinkel. Detta kan ju vara bra om man primärt vill ägna sig åt batongning men struntar i att knivar normalt har andra vidare och mer delikata användningsområden.

Wetterlings och Gränsfors har utmärkta små yxor, som kan användas istället för batongning med kniv. Små yxor kan även användas som en stor kniv.
 
Fällknivens lyxknivar (t.ex. "Northern light-serien, med handtag i läder, och SK1L med handtag i masurbjörk) synes ha äkta skandinavisk slipning.

Även Casströms knivar har skandinavisk slipning. Men det är störande att de lagt in en plastliner i trähandtaget.

TBS knives är ett brittiskt företag som synes tillverka knivar som motsvarar de krav jag ställt upp. Designen påminner om Casströms. Pris ca. 1500 kr.

Hade EKA W12 haft en äkta skandinavisk slipning så skulle det varit en bra kniv. Frågan är om man kan slipa den så att den fungerar som en riktig kniv.

En Fällkniven F1 med trähandtag hade inte heller varit fel.

Handtag i något plastmaterial saknar "det".
 
Tror du slant på tangentbordet. Sekundäreggen har inte en "brantare" lutning än primäreggen, utan tvärtom en lägre vinkel.
Fällknivens knivar som du beskriver har inte skandinavisk slipning, utan är konvext slipade.
 
Jag förstår inte vad du letar efter egentligen. Om du vill tälja "på riktigt" så är en klassisk morakniv utmärkt, vill man ha en riktigt bra täljkniv så köp en sådan också, dom har träskaft :). Ett tjockt blad behövs väl inte när du redan har med en yxa?

Det går väl alldeles utmärkt att tälja lite grand för att göra upp eld med en egg som har en lite "secondary bevel". Men den är inte perfekt att snida med. Kan du inte bara konvexa din EKA med musmattemetoden - några sköna timmar av knivmeditation.

Jag tror att du skulle behöva lära dig att slipa och bryna knivar ordentligt istället - de knivar du ratat var kanske inte ens vassa... Expertkunskap behöver man inte men ett något sätt att få hjälp med vinklarna är bra. Jag gillar min Sharpmaker som dessutom bra håller mina köksknivar i form. Moraknivarna har jag inte lyckats få till riktigt bra med ett vanligt bryne, jag tycker att dom är svårare. För några månders sedan köpte jag en Tormek och mororna är nu vassa dom också. Allt med att slipa knivar betyder träning men man kan göra det lite lättare med vissa inköp - Tormek är inte nödvändig.

Jag gillar också vackra knivar - inget fel i det. Men det är bra att ha bra bruksknivar som kan utsättas för experiment med slipning (och som man kan banka på utan att gråta när man inte släpade med yxan). De vackra knivarna kan användas sparsamt tills man vet hur man sköter dom.


/Andreas
 
Jag är ingen expert på knivslipningar, men en kniv som man inte kan tälja med är värdelös, i vart fall som jag ser det. En kniv ska rimligen inte ha klyvyxans egenskaper som primär funktion.

Kollar jag microeggen på EKA W12 så skulle jag säga att den är väldigt mycket "brantare" slipad än slipningen i övrigt. D.v.s. kanske 35-40 grader istället för ca. 20, med ögonmåttet som mätmetod.

Fällknivens knivar har jag bara sett på bild och de synes sakna "brant" microegg. Tack för upplysningen om "konvex slipning"!

Konvex slipning och skandinavisk slipning synes ha liknande egenskaper vad gäller eggen, men de förra är troligtvis mer svårslipade eftersom de är "runda". Slipar man en kniv med konvex slipning med vanligt bryne blir det väl ofelbart en ny brynfas - en microegg? Men den behöver kanske inte vara så oerhört brant?

Vitsen med skandinavisk slipning är väl att man kan slipa den utan större expertis?

Jag är som sagt novis på detta område men kan inte komma över min växande irritation över EKA W12 och resten av knivmarknadens produktionsvillkor. Det är denna jag försöker hantera. Varför tillverka knivar som inte fungerar som knivar? Svaret är givetvis att visst folk vill hantera sina knivar på ett maximalt brutalt sätt (batongning) varvid respektive företags kundtjänst blivit överöst med klagomål om trasiga knivar. Detta driver fram yxegenskaperna. (Jag har hört denna förklaring från Morakniv.)

Lösningen är kanske att skaffa en Tormek T8 eller T4 och försöka slipa om EKA W12 så att den fungerar som kniv. Samtidigt kan man ge sig på att slipa sina köksknivar.
 
Det går väl alldeles utmärkt att tälja lite grand för att göra upp eld med en egg som har en lite "secondary bevel". Men den är inte perfekt att snida med. Kan du inte bara konvexa din EKA med musmattemetoden - några sköna timmar av knivmeditation.

Musmattemetoden känner jag inte till. Kan du utreda?

Snida har jag inget intresse av. Men ibland är inte det inte så enkelt att använda yxan för att göra flis till elden, om det inte finns något att hugga mot i närheten (typ en stubbe eller stock) - t.ex på fjället. Då vill man ha en kniv att skära itu vad man kan hitta.

Samma kniv ska man i princip kunna skära bröd och korv med, i vart fall lite grovt. Ett 5 mm tjockt blad är givetvis inte optimalt för detta, men ändå...

EKA W12 klarar varken korv eller flis. Såvitt jag kan se är den primärt en (misslyckad) yxa.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...