Knivar -igen

Hej!

Var ute och plockade svamp med övernattning. Hade med mig en svampkniv, fällknivsmodell inköpt ny för 49:-. Hade också med en ny kniv av "sametyp" inköpt föt över 500:-.
Båda knivarna användes, till svamp resp. tälja grillpinnar o dyl. Vid hemkomsten syntes inte ett spår av rost på svampkniven som legat ihopslagen fuktig, medan "samekniven" var angripen av rost som jag ännu inte fått bort.
Detta är min andra "samekniv" som jag fått angripen! Vad är det för skitstål i dessa knivar? Eller vad är det för mening att utsmycka dom med masur och renhorn om bladet ser ut som underredet på en Opel från 1984? Är det bara prydnadsföremål?

Nu har jag fått ytterligare en fin kniv, hur lyckas ni hålla dom rostfria? Är det som i lumpen, vapenfett som gäller? Inte så kul om dom används vid matlagning. Eller hur bär ni er åt?

Kanske är det bara Mora som gäller :)

Hälsningar,

Johnny
 
Hej JonnyL.:)

Sameknivar är oftast gjorda i kolstål och kolstål rostar lite fortare än rostfritt. Om du är jätte noga med att inte få nåt ända rostangrepp så ha med dej en papperstuss eller torkduk o torka av bladet innan du stoppar ner den. Och sen diska av den och torka av den när du kommer hem. Sen tar du nåt fett eller W40 o smörjer in den och låter den ligga åtminstone under natten innan du torkar av den. Men bäst skydd får du nog om du håller dej till ett bra rostfritt stål. Men annars gör det inget för funtionen på bladet av rost fläckar. Nu förtiden är det vad jag vet iaf mycket bra stål i dom flesta sameknivar. Det var för läääääänge sen som dom var kända för att ha lite mjukare blad i sina knivar. Men o andra sidan var dom eller snarare är en jävlar på att bryna knivar. Hoppas du blev hjälpt lite iaf.

Seved
 
Nu har jag fått ytterligare en fin kniv, hur lyckas ni hålla dom rostfria? Är det som i lumpen, vapenfett som gäller? Inte så kul om dom används vid matlagning. Eller hur bär ni er åt?

Ska du använda den till matlagning så smörjer du in den med olivolja efter all annan insmörjning. Då kan du laga mat bäst du vill :)
//Peter
 
En hunter tål en hel del innan den rostar. Fin jaktkniv för älg och bra niv för en fjällvandrare att skiva limpa med. Tunn i godset gör den känslig för brytrörelser och gör att den flexar lite. En kanonkniv om man behandlar den utifrån dess förutsättningar.

Bosse
 
En hunter tål en hel del innan den rostar. Fin jaktkniv för älg och bra niv för en fjällvandrare att skiva limpa med. Tunn i godset gör den känslig för brytrörelser och gör att den flexar lite. En kanonkniv om man behandlar den utifrån dess förutsättningar.

Bosse

Tack för infon Bosse! Låter lovande, då jag inte jagar blir det mest som allround-kniv jag tänkt använda den, och det låter ju som om den kan passa.

Får tacka frugan som köpte en nu när hon var hemma i Norge :)
 
Ja den kommer säkert att funka bra. Den passar säkert bra att skära livsmedel med, och till diverse jobb. Jag har för mej att jag läst att dom använder 12c27 stål, Men jag har ingen järn koll på fabriksknivar och modeller. Det är dålig stil att inte skriva det. Men depaul har säkert koll på det.

Föressten hur tjockt är bladet.

Seved
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 51
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
Staffan Andersson Snart dags igen... Utrustning allmänt 2
Staffan Andersson Yngve Ryd gör det igen! Utrustning allmänt 1
barend Slipa kniv, igen Utrustning allmänt 20
GustavOh Nu har EU gjort det igen Utrustning allmänt 20
Egel Nät-butiker igen!!! Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.