Slipa kniv, igen

hej

Jag har med stort nöje läst trådar om knivar och slipning här på forumet. Men en fråga har jag inte sett någon ställa(fast jag kan ju ha missat den):
Duger billiga bänkslipmaskiner till att återställa eggar på knivar? Både Biltema och Jula har kombinationsmaskiner med en snabb och torr sten som förmodligen förstör vilken kniv som helst, samt en långsam sten som är 20cm i diameter och som roterar med ca 2 varv/sekund och som är nedsänkta i vattenbad. Kan den sistnämnda, långsama stenen funka till knivar? Helst ska den funka både till moror och mina snobbknivar (Global).

/Joacim
 
Diametern kommer du ju att kunna se i slipningen, det finns fler skäl än högre pris för sten med större diameter.
För eggrestaurering viket jag tror det är du vill ägna dig åt kommer man väldigt långt med en våt sten och tålamod.
Ett finkorning bryne med olja för finbryningen samt en läderrem med karburundum för slutbearbetningen.
Ingen herrård och det fyller lite.
 
Finbryningen är inget problem. Och att få till egg på gamla slöa moraknivar är inga problem heller, jag har ett gammalt bryne av okänd typ som tar bra på de knivar jag övat på. Men när jag försöker slipa Globalerna, händer nästan inget mer än att stenen krymper.

En Tormek har ju 250mm sten, är skillnaden så stor till en 200mm? Eller är en Tormek oxå olämplig att slipa snobbknivarna på. (Kom härom dagen på att snobbknivarna är drygt 8 år gamla och aldrig omslipade, bara brynta med brynpinnar typ saffir och porslin. Dom går att använda men den riktiga skärpan går inte att få fram längre.)
 
barend; sa:
1. Men när jag försöker slipa Globalerna, händer nästan inget mer än att stenen krymper.

2. En Tormek har ju 250mm sten, är skillnaden så stor till en 200mm?

3. Eller är en Tormek oxå olämplig att slipa snobbknivarna på.

4. den riktiga skärpan går inte att få fram längre
1. Byt bryne till keramiskt i två olika grovlekar - medel och fint. För snabbare avverkning kan du använda diamantbryne. Också dessa finns i olika grovlekar. I ditt fall räcker det med ett medelgrovt.

2. Ja, skillnaden är markant. Kirunaslipen har ännu större hjuldiameter på vissa modeller.

3. Inte om man vet vad man pysslar med.

4. Med risk för att låta tjatig - med tanke på att dina Globaler är 8 år gamla så är en omprofilering det som krävs.

Området strax ovanför primäreggen är med största sannolikhet alldeles för "tjockt". Det betyder att även om du får fram en extrem skärpa så upplever du likväl kniven som slö eftersom den har svårt att gå igenom materialet utan att bromsas upp.

~Paul~
 
Stenar med större diametrar har intresse och finns begagnade, jag vet några stora, men proffsen som slipar om formen, och därmed grunden för slipfasen, slipar ofta på bandslipar, helt plana som diamantbrynet.
Efter åtta år behöver dina hårda knivar en översyn, ge dem det. Be att få vara med, men lyssna på proffsets råd och dåd.

go tur
 
dePaul; sa:
4. Med risk för att låta tjatig - med tanke på att dina Globaler är 8 år gamla så är en omprofilering det som krävs.

Området strax ovanför primäreggen är med största sannolikhet alldeles för "tjockt". Det betyder att även om du får fram en extrem skärpa så upplever du likväl kniven som slö eftersom den har svårt att gå igenom materialet utan att bromsas upp.

~Paul~

Det är precis det jag menar. Omprofilering. Och det är det jag funderade på att försöka lära mej själv. Men det är kanske överkurs.
 
Alla kan omprofilera ett blad. Frågan är dock hur pass noga du är med utseendet.

Om din kniv är endast ett redskap så spelar det kanske inte så stor roll att slipfasen blir ojämn. Är du däremot lika kinkig som jag så blir det genast mer problematiskt.

Som Johan skrev så föredrar yrkesfolk bandslip i samband med omprofilering. Det är dock inte det lättaste redskapet om man är ovan.

Sliphjul med jigg tar avsevärt längre tid men är säkrare än bandslip på frihand.

Den tredje varianten är någon typ av guide system. Den bästa är Edge Pro.

Sista varianten är att spara tid och pengar och helt enkelt skicka kniven till en proffsfirma, som t ex Fällkniven eller Muhréns.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Alla kan omprofilera ett blad. Frågan är dock hur pass noga du är med utseendet.

Om din kniv är endast ett redskap så spelar det kanske inte så stor roll att slipfasen blir ojämn. Är du däremot lika kinkig som jag så blir det genast mer problematiskt.

Som Johan skrev så föredrar yrkesfolk bandslip i samband med omprofilering. Det är dock inte det lättaste redskapet om man är ovan.

Sliphjul med jigg tar avsevärt längre tid men är säkrare än bandslip på frihand.

Den tredje varianten är någon typ av guide system. Den bästa är Edge Pro.

Sista varianten är att spara tid och pengar och helt enkelt skicka kniven till en proffsfirma, som t ex Fällkniven eller Muhréns.

~Paul~
Aha, ok tack. Mina knivar är ju i första hand redskap. Det gör inget att det syns att dom används.

Nu är jag som du märker nybörjare här, så jag kanske ställer frågor vars svar är uppenbara. Kan man använda en sk japansk vattensten för omprofilering, eller avverkar den för lite? Jag tänker på en sån som tex Global själva marknadsför. Eller är den i första hand till för att bryna fram den sista skärpan på en redan bra egg?

/Joacim
 
barend; sa:
Kan man använda en sk japansk vattensten för omprofilering, eller avverkar den för lite?
Det skulle jag inte rekommendera såvida du inte har ett helt innehållslöst liv och slipning av knivar blir en terapisyssla ;). Skämt åsido. Det skulle ta alldeles på tok för lång tid. Det du behöver göra är som jag nämnt tidigare köra på någon av dessa alternativ:
1. Bandslip
2. Sliphjul (Tormek, Kiruna)
3. Grovt diamantbryne på frihand eller med jigg
4. Våtslippapper på hårt underlag

Efteråt kan du ge kniven en touch-up på din japanska vattensten och avslutningsvis om du vill på ett fint keramiskt bryne för att avsluta med strigling på läderrem (antingen med eller utan slippasta).

~Paul~
 
dePaul; sa:
barend; sa:
Kan man använda en sk japansk vattensten för omprofilering, eller avverkar den för lite?
Det skulle jag inte rekommendera såvida du inte har ett helt innehållslöst liv och slipning av knivar blir en terapisyssla ;). Skämt åsido. Det skulle ta alldeles på tok för lång tid. Det du behöver göra är som jag nämnt tidigare köra på någon av dessa alternativ:
1. Bandslip
2. Sliphjul (Tormek, Kiruna)
3. Grovt diamantbryne på frihand eller med jigg
4. Våtslippapper på hårt underlag

Efteråt kan du ge kniven en touch-up på din japanska vattensten och avslutningsvis om du vill på ett fint keramiskt bryne för att avsluta med strigling på läderrem (antingen med eller utan slippasta).

~Paul~
Nog för att terapi kan vara bra ibland...

Diamantbryne? Avverkar dom så mycket att man kan återställa eggen på snobbknivarna? Vilken typ av bryne då? Kan Dianova-brynet som Clas i sjön säljer, art nr 20-5923, vara ok för detta jobb? Eller är det andra typer som rekomenderas?
 
barend; sa:
Diamantbryne? Avverkar dom så mycket att man kan återställa eggen på snobbknivarna? Vilken typ av bryne då? Kan Dianova-brynet som Clas i sjön säljer, art nr 20-5923, vara ok för detta jobb? Eller är det andra typer som rekomenderas?
De grova avverkar adekvat mycket. Dianovas grova borde därför funka. Svårigheten är att hålla en konsis vinkel. Öva lite på skitknivar innan du ger dig på dina Globaler.

~Paul~
 
dePaul; sa:
[De grova avverkar adekvat mycket. Dianovas grova borde därför funka. Svårigheten är att hålla en konsis vinkel. Öva lite på skitknivar innan du ger dig på dina Globaler.

~Paul~
Tack för råden. Jag håller på och övar på mina enklare knivar. Jag började med en superslö, hackig lågprismora och brynstenen jag hittade i garaget. Jag spännde fasr brynet i arbetsbänken med en tving och försökte hålla kniven i samma vinkel hela tiden medan jag drog långsamma drag. Efter ett tag fick jag lite råegg och då gick jag över till mitt pinnbryne från Dreizack. Det står "Saphir" på det och det är ca 10 år gammalt och välanvänt. Dock blir det fortfarande som nytt om man gör rent det med lite ljummet vatten och diskmedel. Även detta spänndes fast i arbetsbänken, med en stödklots under. På detta jobbade jag med samma vinkel, så gott det gick, tills jag med nageln kände att det började bli skärpa. Då drog jag några försiktiga drag med porslinsbrynet och sedan med stringeln. Stringenl gjorde jag av ett gammalt läderbälte som spikats fast på en tunn regel. ca 80cm långt. En gnutta Autosol på. Kniven blev mycket vassare än jag trott, dock orkade jag inte slipa bort hacken i eggen. (det är ju trots allt min "slitochsläng-ha till allt-mora").

Det svåra är att veta hur länge man ska hålla på med varje moment, men jag antar att man lär sig så småningom. Jag har efter detta provat att bryna både ungarnas moror och min nyinköpta mora clipper på pinnarna och stringels och fått en blank och snygg egg. Dessutom har dom blivit skapligt skarpa.

Nästa steg blir att öva på en billig kinesisk kockkniv som nästan ser ut som en yxa. Jag har även ett par köksknivar av enklare sort som jag tänker öva på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
Fawkes Misslyckas med att slipa Morakniv Utrustning allmänt 8
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
stenblock Slipa yxor nybörjarfrågor Utrustning allmänt 8
Sickpupp Hur bäst slipa morakniv? Utrustning allmänt 4
ekis Slipa en yxa från grunden, hur gör man? Utrustning allmänt 16
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
Loxley Slipa upp Bajonett 1896? Utrustning allmänt 5
eh Slipa köksknivar Utrustning allmänt 16
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.