Knivar med skarp rygg

Söker en kniv med skarp rygg för att användas med tändstål.

Eka Nordic W11 eller Eka Nordic A10 skulle passa mina behov bra. Är ryggen skarp nog för ett eldstål?

Exempelvis Fällkniven F1 har en bra rygg, men är inte av rätt hantagsmaterial enligt vad jag söker just nu. Idun eller Frej av samma tillverkare skulle sitta bra, men priset är mycket för högt för min smak.

Eka Nordic W11
http://www.outnorth.se/eka/nordic-w11.php?group=prod_prod_grp-s1/322



Dessa ser också ok ut:
http://www.outnorth.se/karesuandokniven/overlevnadskniv-med-tandstal.php?group=prod_prod_grp-s1/322

http://www.outnorth.se/karesuandokniven/boar-combo.php?group=prod_prod_grp-s1/322


Karesuandoknivarna ovan, hur tjocka blad har de? Någon som har en?



Tack på förhand
 
hejsan
ööhh, kalla mig lite jobbig men om du vill ha en skarp rygg på kniven så varför inte fila lite?
iof så funkar kolstål bättre än rostfritt till tändstål..
kalla mig gärna lite jobbigare men själv så skulle det aldrig falla mej in att använda kniven till tändstålet-det sabbar nämligen kniven..;)
men en kolstålsmora med filad rygg borde passa dina önskemål ex modell 711 eller 731.
vänligen nils
 
Senast ändrad:
En i slipmaskin avrundad bit av ett gammalt bågfilblad är gratis, effektivt och väger föga, ibland blir fiffiga lösningar långt från praktiska, KISS. Kniven tas fram när den behövs, inte i onödan.
go tur
 
Undrar varför man ska använda kniven?
Har ett eldstål likt detta http://www.lightmyfire.com/products/sparking-fire-collection/swedish-firesteel-20.aspx , där sitter skrapstålet ihop med eldstålet med ett snöre. Det jag har är visserligen en lite äldre modell där skrapstålet inte har plastskaft. Men det har funkat bra unde de ca 5 åren jag har använt detta, förutom ett problem, det är "#%&%&/# svårt att få fart på T-sprit i trangian vintertid med det...
 
Varför helt enkelt inte använda det lilla bläcket som följer med när man köper eldstålet? Jag har lagt blecket tillsammans med vaselinindränkt bomull i en vatten-lufttät burk. Den här kombon har aldrig svikit mig.

Ser nu att greendanger nämnt samma sak som undertecknad under tiden som jag fotade ;).
 

Bilagor

  • Mitt eldstålsarrangemang.jpg
    Mitt eldstålsarrangemang.jpg
    21.3 KB · Visningar: 2,084
  • Mitt eldstålsarrangemang, 2.jpg
    Mitt eldstålsarrangemang, 2.jpg
    29.6 KB · Visningar: 1,964
  • Mitt eldstålsarrangemang 3.jpg
    Mitt eldstålsarrangemang 3.jpg
    36.1 KB · Visningar: 2,010
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,856
Senast ändrad:
Hej!

Tack för svar och tips. Har kört lite med bomull, olika fetter et c. Alltid bra att utbyta erfarenheter ändå =)

Tänkt på att fila lite en av de knivar jag har eller EKAn, men undviker gärna sådant. Har inte rätt verktyg för att få ett bra resultat. Att använda ett bryne kan såklart gå.... kanske satsar på det.



Använder ett Light My Fire-eldstål sedan innan med ett bläck till. Föredrar dock kniven till elstålet. Får enklare iväg rejält med gnistor. Planerar att ha det gamla eldstålet i ett nödkit och kniven med eldstål lättillgängligt i ryggan eller på mig beroende på situation. Den kniv som används mest nu har jag pysslat ihop själv, men jag är inte helt nöjd med resultatet. Yxan jag ibland använder kan fungera bra, men jag önskar ha lite alternativ. Har funnit det bra att ha med sig lite reserver...
 
Hej igen. Tack för tips om t-sprit, tändmaterial, slipningar, knivmodeller et c

Den egenmonterade kniven jag brukar ha har ett blad av kolstål. Brukar dock gå med nästan allt stål bara kanten är skarp nog (man vill ju inte använda eggen), men håller med om att kolstål (ofta) är bäst. Ibland är skillnaden mycket liten. Light My Fire och Frosts Mora har knivmodeller med blad av kolstål och med eldstål till. Funderar över något sådant. Kan ha en "finkniv" av mindre sort i ryggan. Gillar som sagt att använda kniv till eldstålet. Bra exempelvis när man är kall eller våt om händerna och motoriken inte är den bästa..
 
Varför helt enkelt inte använda det lilla bläcket som följer med när man köper eldstålet? Jag har lagt blecket tillsammans med vaselinindränkt bomull i en vatten-lufttät burk. Den här kombon har aldrig svikit mig.

Ser nu att greendanger nämnt samma sak som undertecknad under tiden som jag fotade ;).

Var köpte du din burk? Ska definitivt ta vara på det.
 
Var köpte du din burk? Ska definitivt ta vara på det.
Den köpte jag för många år sedan på Military Shop. Man har sedermera bytt namn till Terräng.

Jag är därför inte säker på att den här behändiga burken finns kvar i deras utbud. Den är tillverkad i slagtålig plast, är vattentät, går att fästa vid bältet och har hål för fånglina. Den var inte billig men hela konstruktionen andas kvalitet.

~Paul~
 

Cannonball

Gäst
Min Eka W11 funkar bra med tändstål, ryggen naturligtvis.

En snusdosa i plast är bra att ha tändmaterial i.
 
Senast ändrad:
Jag brukar kniva eldstålet, vad är problemet? Knivar är verktyg som ska användas!

När du brynar kniven är det bara att dra ett par svängar på ryggen så funkar eldstålet kanon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 48
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297
Okvarn vandringsryggsäck för lång rygg med bra höftbälte Utrustning allmänt 13
estetdrägg 30l rygga för kort rygg?? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.