Knivar = förlängare

Alltid intressant med lite historik om knivar.
Det är väl just så som Moras klassiska laminerade blad kom till.
Det var alltså av sparsamhet man lade in hårdare stål i eggen.


Japp det var av sparsamhet man gjorde så. Stålet var dyrt och tidskrävande att ta fram. Ja jag vet att mora hade endelmdoller förr som var laminerade, det finns nån sort nu med tror jag. Men det vet nog dePaul bättre om.

Seved
 
Helt klart bladlängden som skall överskrida penisens,vilket rent statistiskt innebär att medelsvensson bör ha en bladlängd på minst 16 centimeter.

jag utgår från att vi snackar erigerad VS fullhärdat

men, skaftens anslutning är ju inte alltid vinkelrät, mäter man längsta (ovan) eller kortaste (nedan) -sidan?
 
Om det är välla järn som menas så är det, det gamla sättet att svetsa kan man säga. När man väller knivblad så har man ofta ett vinkeljärn i vanligt bonnjärn, svartjärn eller konstruktionsjärn alltså järn med lågkolhalt så att det ej är härdbart. Så tar man en stålbit (härdbart) och viker järnet runt stålbiten och sen värmer man upp hela paketet till nära nog smältpunkten ca 1250 Grader, så tar man ut biten när det gnistrar på ett jämnt sätt över hela biten helst lite innan, Och fort som attan bankar man ihop järnet och stålet.
På det här viset får man en härbar kärna och mjuka yttersidor. Så här gjorde man förr för att spara på det dyra stålet.

Man välde även ihop järnringar till vagnshjul och kätting.

Seved


egentligen syftade jag på patrics inlägg där han pratar om att "välla ur en bil och att det inte går i en stor..."

men det var ju intressant med lite bonuskunskaper.
 
egentligen syftade jag på patrics inlägg där han pratar om att "välla ur en bil och att det inte går i en stor..."

Used in a sentence:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=861347
http://www.attila.tecknare.se/?p=249

'strömma i stor mängd' enligt bonniers ordbok. För mig är det ett vardagsord men det kanske är dialektalt över Sverige. Tänk dig en fet kille som försöker ta sig ut genom en liten dörr helt enkelt ;)

Patric är ju skåning och det vet man ju hur de ser ut liksom:
edvard.jpg
 
Used in a sentence:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=861347
http://www.attila.tecknare.se/?p=249

'strömma i stor mängd' enligt bonniers ordbok. För mig är det ett vardagsord men det kanske är dialektalt över Sverige. Tänk dig en fet kille som försöker ta sig ut genom en liten dörr helt enkelt ;)

Patric är ju skåning och det vet man ju hur de ser ut liksom:
edvard.jpg


neej, vad roligt. nu blev ju inlägget vansinnigt kul. tack för förtydligandet (och ett två minuter långt skratt) :)
 
förresten, en sak som slog mig, hur funkar det här ressonemanget på det motsatta könet..?

a-kupa = bowie & lite rejälare lökar = en sån där rosa nagelfils victorinox, eller..?

för visst finns det väl brudar som bär kniv?
 
1. Är det nån som känner till den? Är lite sugen på att ha en kniv som är något lättare än en yxa men som ändå, hjälpligt, kan agera som en sådan.

2. Kan köpa den för ca 600kr, det kan den väl vara värd?
1. Har inte hållit i den kniven men den kan inte på långa vägar agera som en yxa. Därtill är bladet alldeles för kort och lätt.

2. Det kan det i o f.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.