Vandring: Multiverktyg eller inte

04688427-DF9E-4715-9BCE-0D7ED36E3787.jpeg

Som titeln säger, tar ni med er det på era turer?
Vad skulle ni välja av dessa tre?
1) 4 verktyg o lampa, 62g
2) 8 verktyg, 281g
3) 7 verktyg, 107g
 
Hej. Jag brukar titta på vad jag har med mig och tänka över vad jag ska göra. Har jag sågot som behöver skruvas? Kommer jag behöva såga eller klippa något? Har jag konserver som inte har snabböppning? Då kanske de får följa med. Annars brukar jag på fjällvandringarna klara mig med kniv och ficklampa, nål och tråd.
 
Hur användbart är ett fem centimeter långt sågblad? Multiverktyg är, i princip, odugliga till många (multi) ändamål. En vettig kniv har man alltid (?) med sig och med en sådan klarar man det mesta utom det som kräver en korkskruv eller en tång.
 
Jag går aldrig någonstans utan en Gerber 600 (numera en Bladeless - för kniv har man ju ändå!)
och en LedLenser P7R. För jag har insett att jag vet aldrig i förväg vad jag råka snubbla över
och får ta tag i och åtgärda... Så mitt svar blir: snåla inte.
YMMV naturligtvis.
/Odd
 
Som Karolina skriver så bör man tänka över vad man ska göra och vad som kan hända. Ju längre man är ute och ju längre från civilisationen/andra vandrare man är, desto mer kan behövas.
På kortare vandringar (3-4 dagar) i fjällen, som jag huvudsakligen ägnar mig åt när jag inte vandrar på sydligare breddgrader, har jag haft med mig antingen morakniv, schweitzerkniv eller multiverktyg. Jag tror aldrig jag har använt någondera!
Multiverktyget känns mest användbart, inte minst pga. av tången. Den är dock samtidigt klart tyngst. Men de verktyg du fotat tycker jag har en del onödigt lull-lull. Tång, kniv, sax är viktigast, samt skruv-/stjärnmejsel om behov identifieras -liksom gällande flask- och konservöppnare. Men allt måste ju inte finnas på multiverktyget!
 
Om det är sommarvandring i norra landet vi pratar så behövs knappast lampan ☀ Eljest har jag samma som Karolina.
 
Sax är bra t ex om en nagel behöver kortas. Finns t ex på Victorinox minsta fickknivar. Den jag har på nyckelknippan har dessutom penna och små skruvmejslar till t ex glasögon. De TS länkar till skulle jag inte ta med på fjällvandring sommartid.

Ditt val.

Thure
 
Jag skulle bara ta med multiverktyg på vintern om man t ex behöver reparera bindningar på skidor eller dylikt
 
Multiverktyg har brukats vid stugboende för elfix och glasögonbågar, aldrig ute i skogen eller på fjället så numera ligger den i nessären vid basen. Kortbladig slidkniv bra, 72g. Vintertid långbladig slidkniv +135mm, min 161g, så att man bekvämt kan skrapa av undersidan av skidorna vid klabbföre. Lämna alla TS förslagen hemma.
 
Föredrar min Victorinox Huntsman före ett multiverktyg. Visst de saknar tången, men inte ofta man använt den och övrigt på kniven är användbart, så även sågen.

1595144138326.png
 
Använder en liten kniv för att skära korv och plåster. En pincett finns i mitt lilla förbands-och reparationskit. Ser ingen användning av något annat verktyg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
G E Läsplatta för vandring? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
Tstevg11 Torka kläder under vandring Utrustning allmänt 5
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Micro553 Tunna handskar för vandring mm - Hestra Working Gloves Utrustning allmänt 26
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
saraabeiramar Radio på vandring Utrustning allmänt 17
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
Micro553 Övernattningstur MTB plus Vandring i Sälen Utrustning allmänt 2
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
sjolund82 Skor till snabb vandring?? Utrustning allmänt 21
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
myrddraal sko för vandring Utrustning allmänt 7
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
Lillem4n Jacka+Byxa för vandring Utrustning allmänt 26
Feic23 Bra att tänka på och ha med sig på vandring i mars? Utrustning allmänt 0
Karpaterna.se Klyva ved på vandring Utrustning allmänt 38
ErikaSvensson Mygg fri vandring? Utrustning allmänt 27
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
speedy Utrustning för vandring? Utrustning allmänt 8
Nalloebäst 7 Veckors Vandring Utrustning allmänt 2
dePaul Armbandsur för vandring och din drömklocka? Utrustning allmänt 6
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
CeciliaF Nytt multiverktyg Utrustning allmänt 37
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 19
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.