Drybag/Packpåse med ventil eller utan?

Hur stor skillnad gör det på volymen när man packar i packpåsar/drybacks om man har en ventil på säcken och kan efter man förslutit den verkligen pressa ur all luft?

De vanliga billiga med rulltopp-stängning, där kan man få ur mycket men jag upplever ändå att det ofta är rätt mycket luft kvar ändå.
 
Jag har aldrig använt såna med ventil, å andra sidan rullar jag alla min plagg hårt innan jag stoppar ner dem, så det finns inte mycket som går att vinna på klämma ut den sista luften.

Knölar man ner grejerna så tjänar man kanske mer på det. Sovsäcken kan man tänka mig går att komprimera hårdare med ventil.

Däremot tycker jag det verkar osmart med högt undertryck i en vattentät påse, det ökar ju risken för att vatten sugs in om det blir blött på utsidan och finns nåt läckage.
 
Jag använder Expeds Waterproof Compression Drybag (med ventil) till tältet,
funkar utmärkt och skulle inte funka lika bra utan ventilen. Det blir så himla kompakt, och rätt hårt,
när 'all' luft är urkomprimerad med spännremmarna. Smallversionen blir som en dubbeltjock falukorv...
/Odd
 
Jag tycker inte ventil tillför så mcyket extra kompression, när du packat i allt du vill ha i så plattar du ihopa säcken närmast packningen och sedan töm ut luften uppåt mot öppningen och sedan rullar du utan att släppa in luft emellan.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.