Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare)

OK, det var ju behändigt :).

~Paul~

En sak som åtminstone jag (och förmodligen många andra) skulle uppskatta vore en ordlista från knivarnas värld.

Det mesta värt att veta står säkert någonstans i alla dessa knivtrådar, men ofta krävs det en hel del kunskap för att tolka svaren. Vad ord som "Full flat", "Scandislipning", "Drop point", "Primäregg", "Damaskering" och "Fulltånge" betyder kan vara nog så klurigt även för den som brukar knivar dagligen och har höga poäng på ordkunskapstest :)
 
Har tipsat om den förr och gör det igen
Dahlman Anders L.
KNIVEN EN PERSONLIG BETRAKTELSE

benar ut många knivalmänbildningord, går att låna på biblioteket eller köpa på antikvariat tex www.bokborsen.se
 
En sak som åtminstone jag (och förmodligen många andra) skulle uppskatta vore en ordlista från knivarnas värld.

Det mesta värt att veta står säkert någonstans i alla dessa knivtrådar, men ofta krävs det en hel del kunskap för att tolka svaren. Vad ord som "Full flat", "Scandislipning", "Drop point", "Primäregg", "Damaskering" och "Fulltånge" betyder kan vara nog så klurigt även för den som brukar knivar dagligen och har höga poäng på ordkunskapstest :)
Det här på pappret enkla arbetet är inte så enkelt när det väl kommer till kritan. Visserligen kan man hjälpligt förklara ordens betydelse men utan en riktig förklaring fattar en novis ändå inte vad man pratar om.

~Paul~
 
Det här på pappret enkla arbetet är inte så enkelt när det väl kommer till kritan. Visserligen kan man hjälpligt förklara ordens betydelse men utan en riktig förklaring fattar en novis ändå inte vad man pratar om.

~Paul~

Nej visst, men det finns ju en "lagom" wikipedianivå. SÅ svårt är det ju (väl?) inte att förklara vad som är primär- respektive sekundäregg, visa typiska exempel på clip/drop/trailing point och olika slipfaser. Inte i alla detaljer givetvis, men nog för att läsaren ska förstå skillnaden.

Jag tar upp detta eftersom jag själv haft svårt att hitta förklaringar till en del begrepp som används flitigt i knivtrådar.
 
SÅ svårt är det ju (väl?) inte att förklara vad som är primär- respektive sekundäregg, visa typiska exempel på clip/drop/trailing point och olika slipfaser. Inte i alla detaljer givetvis, men nog för att läsaren ska förstå skillnaden.
Återigen. Ett på pappret enkelt ord är inte så enkelt när man börjar fördjupa sig i det. För skojs skull kan vi ta ditt exempel och förklara ordet primäregg.

Till att börja med så betyder primäregg olika saker om man lever i USA, Japan eller Sverige och har med knivens urpsungliga utseende att göra, dvs vilken typ av egg den hade när den lämnade fabriken.

Primäregg betyder i vårt land den första eggen längst ut på bladet, dvs den delen som kommer först i kontakt med det skurna materialet.

Ett exempel. Om vi tar en skandinavisk slipfas så skall den av tradition ha en sabelslipad egg med ca 22 graders lutning och omfatta något mer än tredjedelen av bladets bredd från eggens yttersta punkt räknat. Denna slipfas skall vara slipad ända ner till eggens yttersta punkt utan några som helst avbrott. Detta är det genuina skandinaviska slipsättet och är en typ av flatslipning.

Efter ett tag blir den här kniven slö. Vad gör man då? Det finns minst två olika sätt:
1. Du fortsätter att slipa kniven på det sättet den är slipad från fabriken, dvs du följer ursprungsslipfasens hela profil/bredd.

2. Du skapar en ny egg i toppen av den 22 gradiga ursprungsslipfasen. Vad heter då den här nya eggen?? Jo, primäregg om du bor i Sverige och sekundäregg om du framlever dina dagar i USA!!

Varför resonerar jänkarna såhär? Jo, för att denna har slipats fram ovanpå originalslipfasen som ju odiskutabelt befann sig på kniven först.

I vårt land tänker vi i andra banor och utgår från geometriskt läge. Det vill säga; eftersom den nya eggen befinner sig längst ut på bladet så kallas den för primäregg. Materialet att skära kommer ju kontakt med denna del av eggen allra först. Den från början skandinaviska slipfasen har med en gång blivit försedd med en primär- och sekundäregg och är en avart på sabelslipning! Förvirrande ;)?

Det går förstås att krångla till det ännu mer. Till exempel så kallar vi en nypålagd egg med upp till 0,3 mm för microegg och inte en ny primäregg. Så gör även jänkarna. Om man nu skulle överskrida bredden på microeggen så har man de facto skapat en tertiäregg ;).

Här har jag endast skrapat på ytan. Jag skulle kunna fortsätta sida upp och sida ner i försök att föklara det här med slipfaser. Bara de japanska dito skulle kräva åtskillig bandbredd i anspråk.

Så du kanske förstår oviljan i att behöva förklara även de lättaste termerna på ett begripligt sätt utan att behöva lägga resten av året 2011 på det...:)

~Paul~
 
Paul: point taken ;)

Men det intressanta (för att ta ditt exempel) är ju vad du och jag menar med primäregg, så att diskussionen blir begriplig för en tredje individ.

Så låt oss i god språkpolisanda bestämma att hädanefter följer vi på utsidan den svenska meningen av "primäregg" och inget annat :)

(Jänkare kan man ju inte diskutera eggar med, de har ju inte ens samma uppfattning som vi om hur ett "B-moll" låter)
 
1. Så låt oss i god språkpolisanda bestämma att hädanefter följer vi på utsidan den svenska meningen av "primäregg" och inget annat :)

2. (Jänkare kan man ju inte diskutera eggar med, de har ju inte ens samma uppfattning som vi om hur ett "B-moll" låter)
1. Gärna :).

2. Det har du förstås rätt i.

~Paul~
 

Cannonball

Gäst
Jag kan inte heller alla facktermer, men jag tror mig ändå kunna känna igen en bra kniv.:)
/C
 
Jag kan inte heller alla facktermer, men jag tror mig ändå kunna känna igen en bra kniv.:)
/C
Hur gör du exakt när du bedömer en knivs potential? Alltid kul att veta hur andra gör :).

Jag förmodar att du inte syftar till det visuella intrycket när du säger dig "känna igen en bra kniv"?

~Paul~
 

Cannonball

Gäst
Hur gör du exakt när du bedömer en knivs potential? Alltid kul att veta hur andra gör :).

Jag förmodar att du inte syftar till det visuella intrycket när du säger dig "känna igen en bra kniv"?

~Paul~

Jag är ledsen men att besvara alla dina frågor endast med några procent tarvar i det närmaste en universitetsavhandling. Proceduren är helt enkelt för komplicerad- och omfångsrik. :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stromrom Fakta och myter om myggmedel Utrustning allmänt 28
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 53
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
Polarnatt Knivar = förlängare Utrustning allmänt 50
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.