Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck?

Hej,
Lovade en kompis att jag skulle gå med honom ut i sommar och vandra i minst en vecka men en viktig sak saknas i min utrustning en bra ryggsäck.
Har tidigare aldrig gjort mer en dags turer så har aldrig känt något behov av en stor ryggsäck så har ingen aning vad jag egentligen letar efter.

Så jag skulle behöva lite råd om vad som är viktigt på en bra ryggsäck och lite rekommendationer på vad jag kanske ska leta efter.


Kommer förutom att använda den när jag vandrar att använda den när jag ska backpackar igenom Europa så tittar nog åt modell som är "medel" stora.

Bör kanske också nämna att jag inte är jätte rik utan har ungefär 1500 kr att spendera på ryggsäcken.

Skulle det vara något annat som ni tycker skulle vara nyttigt för en nybörjare får ni också gärna posta eller skicka ett PM.

Tack.
 
Somliga tycker man ska hitta en ryggsäck som rymmer allt man tänkt ha med sig på sin tur. Ska du bära ett eget tält så kan det betyda 10-20 liters skillnad om du vill ha allting inuti ryggsäcken istället för fastsurrat utanpå (a la bag lady). Andra tycker du ska köpa en (för) lite ryggsäck och sen anpassa din packning därefter, något som säkert är skönare för ryggen och orken men lätt kan springa iväg prismässigt eftersom lätt och litet = dyrt och eller obekvämt.

Det finns tusentals olika packlistor ute på nätet om du behöver inspiration, och när du plockat fram de saker du faktiskt tänker ha med dig så kommer du veta ungefär hur stor ryggsäcken behöver vara.

Att gå på tur i fjällen eller skogslandet då man kommer gå långt kräver en bekväm ryggsäck med ordentligt avbärarbälte som förflyttar en del vikt till höfterna och benen, en "backpackerryggsäck" kan likna mer en stor väska med axelremmar då transporterna inte räknas i mil per dag till fots utan snarare är mellan perrong och vandrarhem. Då kan det vara intressant med en liten dagturssäck nedstoppad eller integrerad i den större väskan.

Knata iväg till närmaste friluftsbutik och se vad du tycker dig ha råd till, be att få en på öppet köp, betala och gå hem och provpacka i allting (inklusive den vikt och volym i mat och vatten du behöver) och ta en promenad tio varv runt kvarteret. Behåll, eller upprepa.

Att köpa ryggsäck osedd via annons eller nätbutik är betydligt mer spännande då allas våra ryggar är (något) olika och det är långt ifrån säkert att alla ryggsäckar passar just dig. Men har du redan provat ut i butik eller hos kompis så är det ju lungt. Ja och så har ju en del nätbutiker tillåtande regler för öppet köp så du slipper betala hundratals kronor för returfrakten.

Glöm inte loppmarknader och begagnatbutiker om det finns sådana i trakten. Kanske hittar du en gammal ramryggsäck på dryga 60 liter som visar sig både är lätt och bekväm för en hundring eller mindre.

Prylbodskedjan från Insjön har en 65-litrare för strax under 500kr. Den håller säkert för ett par veckor, och skulle den gå sönder får man säkerligen en ny. Det den verkar sakna är sidofickor för vattenflaskor, men i gengäld har den plats för drickaslang, och flaskor kan man fästa utanpå om man vill det. Fast i fjällen kan det räcka med en kåsa i bältet.

Snart kommer förslagen om ultralätta eller militära ryggsäckar från andra.
 
Tradera, blocket...

...du kommer väldigt långt med en Haglöfs Alaska, Skarja eller Grönland, brukar dyka upp och går för någon 5-hundring på tradera. Blocket likaså. Fjällrävens ryggsäckar med ram är likvärdiga, dock finns en del ganska små modeller med ram som kanske inte är optimala.

Se till att säckarna är kompletta dvs med höftbälte.

...Om du är max 185 cm lång kan försvarsmaktens LK70 passa dig, finns nya i surplusbutiker för ca 400-500 kr, kompletta med höftbälte.

...ramsäckar går att ställa in efter bärarens längd, så one size fits oftast all...

//J
 
Du kan komma över riktigt bra ryggor från Storbritannien över nätet. Berghaus Vulcan tex. Köpte min Osprey Aether för ca 1700 inkl frakt i fjol.

/M
 
Nostalgitripp #4

Min gamla Alaska! Den tvådelade skönheten med ramen av fyrkantsrör. Den i särklass skönaste, stryktåligaste och mest genomtänkta ryggsäck jag någonsin haft! Ramens välbalanserade s-form fick den att ställa sig i så perfekt jämvikt på höftbältet, att man trodde man bar på en midjeväska. Att den står övergiven i vår skrubb beror bara på att att jag inte lyckas fylla ens den övre delen, nu när jag inte längre vandrar med små barn. I det läget är den ju onödigt tung och åbäkig på tåg, flyg och under de scramblingsbetonade eskapader jag gillar mest.
Men tänker du inte i huvudsak använda ryggsäcken på ovanstående vis, vill kunna bära lite mer än det minimala och trivs med en klassisk ramrygga, så kan du göra riktiga kap på Myrorna o.d. ställen. På Erikshjälpen i Lund ligger de i drivor och säljs för några hundralappar.
 
Titta på haglöfs matrix 60 eller 70. Jag är riktigt nöjd. Den är ganska billig och enligt många väldigt prisvärd. Sök efter den på prisjakt så kanske du hittar en på rea. Annars kan du säkert hitta en jättebillig på rusta eller någon liknande butik om du inte tänkt att bära tungt. Min brors rusta rygga på 65l har hållt i många år, i bla tre månader i thailand och flera fjällturer.
 
instämmer med de andra, ramryggsäckar är galet skönt. Älskar min gamla fjällräven (ca 70 L) som jag köpte för 60 spänn. ser nästan ny ut :)
 

Bilagor

  • min lövly giro 004.jpg
    min lövly giro 004.jpg
    75.2 KB · Visningar: 7,113
Min reflektion

Hej. Jag skulle hellre välja en något för stor än tvärtom. Visserligen är frestelsen stor att man tar med mer än man behöver, men jag har hellre lite marginal än tvingas surra saker utanför säcken. En säck som är större är ju genrellt konstruerad för att ta mer last och då är oftast bärsystemet mer utarbetat och har stabilare avbärarbälte (höftbälte). Ett stabilare bärsystem är skonsammare för axlar och rygg. Knän och fötter tar stryk av lastvikten så där spelar själv bärsystemet mindre roll. Om du tvingas surra saker på utsidan av säcken har du ju mer last än ryggsäcken är dimensionerad för och viktfördelningen blir oftast mer skev. Ju mindre utanför säcken desto bättre. Att saker skulle skramla runt i en för stor säck är bara prat och stämmer möjligen om den är extremt överdimensionerad för din last. Börjar provianten minska kan du bara komprimera sovsäcken mindre så den fyller ut.
Ubbe
 
Kolla in Haglöfs Matrix serie. Väger ca 1650g för 60 litersvarianten. Kostar ca 1500-1800kr. Dock så ingår inget regnskydd.

Har kollat in den själv då jag tänkte byta ut min Lundhags V12 >70L som jag tycker är för tung trots att den har ett bra bärsystem. ca 3,7kg

Fjällrävens Abisko 65 kanske åxå kan vara ett alternativ. ca 2180g dock så kostar den betydligt mer. Ca 2300kr.

Det finns säkert fler alternativ beroende på hur mycket man tänkt bära med sig. Rekommenderar att inte köpa en för tung säck bara. För det kommer då bli svårt att få ner totala bärvikten trots köp av lättare övrig utrustning.
/Kenneth
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
FrökenLingon "Nybörjare" med allmänna frågor Utrustning allmänt 54
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.