Hjälp med utrustning för nybörjare

Hejsan hejsan! Jag har fått smak på utelivet och skulle gärna vilja införskaffa mig lite saker som krävs.


Jag är ute efter en så kompakt utrustningslista som möjligt, delvis för priset men också vill jag inte ha en massa olika saker med mig.

Det jag har plockat ihop änsålänge är följande:
http://www.outnorth.se/morakniv/bushcraft-survival
http://www.outnorth.se/fak/boot-sock
http://www.outnorth.se/urberg/spork-opener
http://www.outnorth.se/trek-n-eat/kryddstroare
http://www.outnorth.se/trangia/lagerkittel-4-5-l

Ja tror säkert att man skulle kunna byta ut kniven till någon billigare variant men har inte kunskapen i vad som är bra och dåligt. Jag kommer förövrigt laga eventuell mat över öppen eld och tält är inte nödvändigt men om ni hittar en billig tarp så går det bra.

Jag skulle helst vilja att utrustningen inte går på mer än 1000kr vilket kan vara svårt men skulle verkligen uppskatta all eran hjälp!

Tackar!
MvH Jonas
 
Hej!

Det verkar som du väntat dig kommentaren, men kniven är riktigt dyr om målet är att hålla nere kostnaden. Det kan hända att du ser andra värden i den, det är väl ok, men man klarar sig fint med en alldeles vanlig mora-kniv typ denna.

Kryddströaren har jag haft och tyckte den var rätt kass. Satsa hellre på småburkar som helt separerar kryddorna och välj själv vilka du ska ha med. De flesta behöver t ex mer salt än curry på tur. Apoteket brukar kunna ha små, praktiska burkar, annars sport- och friluftsaffärerna.

Lycka till!

//Anders
 
Vad tänker du göra? Typ fara ut till en sjö och elda lite?

Om så är fallet så skaffa bara en kaffepanna och far ut och drick kaffe och grilla korv, annars är väl sovsäck bra mycket mer av en prio än en spork... Ärligt talat, det är mycket pryttlar på den listan för nån som inte vill ha så mycket saker med sig.

Vad gäller kniv duger en vanlig morakniv (<100 kr) från bygghandeln bra. Tändstål är imho hopplösa att få eld på nåt annat än möjligen *väldigt* torrt gräs, men kan vara jag som suger.

Om du vill börja ligga ute skulle jag kolla in ett bra vindskydd på nån mysig plats om jag var du, köpa en bra sovsäck (comfort ~nollan?) och ett liggunderlag, cellplast om du inte vill sprätta en massa pengar.

Vad gäller kitteln så är den verkligen *jätte*stor om du är själv. Bättre med ett trangiakök med två mindre kastruller, en stekpanna och en spritbrännare. Du kan få ett komplett för ~400 på clas ohlsson (trangia). Gasolbrännare ger fler möjligheter, men kostar mer. Tänk på att du knappast får tända en öppen eld var som helst, men att ett spritkök generellt sett är ok.

Kort sagt, min rekommendation (om du nu vill sova ute):
- Bra sovsäck (=tillräckligt varm och lätt för det du tänkt dig)
- Liggunderlag (billigast möjliga duger egentligen så länge du inte tänker vintercampa, beror på hur kinkig du är)
- Ett sprit-/gasolkök med ~2 kastruller och en stekpanna/lock. De flesta har gått över på gasol, jag är snål och tycker sprit duger gott. Kan strykas om du bara är där det går att elda, men inte så dyrt, och rätt praktiskt.
- En väska att bära allt i
 
Gör inte livet för avancerat. Just nu ser det ut som en villhöver-lista med grejer, men det är ingen kärnfysik att ge sig ut i skogen, du har antagligen det mesta du behöver hemma redan.
Gå på second hand och överskottsbutiker, där kan du hitta grytor, knivar, bestick och sockar och du spar massvis med pengar. Det är nog bara Bear Grylls i hela världen som behöver en "överlevnadskniv", alla andra brukar klara sig med en basic mora. Köp en pressening istället för tarp, det kostar 1/10. Jag har funnit stor användning av en såg i mitt friluftsliv, köpte en ihopfällbar på biltema för typ 70kr. Den är både effektivare och lättare än en yxa till mina behov.
Töm små shampoflaskor, tablettaskar, filmburkar etc etc att förvara kryddor i, det är smidigare och funkar bättre än det där kryddkaret (jag har ett likadant själv).
Köp en rulle 3mm-lina på biltema och skär upp i 1m-stumpar. Linan håller för typ 180kg, tar liten plats och har du med dig 6 stumpar så brukar du kunna få upp de flesta sorters vindskydd du kan önska dig.
Grytan ser ju schysst ut, men beroende på vart i landet du bor så kan du nog hitta en lättviktsgryta på second hand eller outlet. 4liter låter väldigt stort, på min fjällvandring i somras så lagade vi mat till 4pers i en 1,8litersgryta.

Jag är lite allergisk mot materialsporten som uppstått kring friluftsliv. Lägg pengar på det du verkligen behöver (varma kläder, sovsäck, tält och skor). Allt det andra löser man med enkla medel, var kreativ! Och kolla in överskottsbolag, ibland så är det löjligt billig utrustning där och om grejerna är gjorda för att klara 5 års krig så borde de duga för 5 nätter i svampskogen.
 
Hej!

Det verkar som du väntat dig kommentaren, men kniven är riktigt dyr om målet är att hålla nere kostnaden. Det kan hända att du ser andra värden i den, det är väl ok, men man klarar sig fint med en alldeles vanlig mora-kniv typ denna.

Kryddströaren har jag haft och tyckte den var rätt kass. Satsa hellre på småburkar som helt separerar kryddorna och välj själv vilka du ska ha med. De flesta behöver t ex mer salt än curry på tur. Apoteket brukar kunna ha små, praktiska burkar, annars sport- och friluftsaffärerna.

Lycka till!

//Anders

Tack för din åsikt! Kryddströaren är borta :)

Vad tänker du göra? Typ fara ut till en sjö och elda lite?

Om så är fallet så skaffa bara en kaffepanna och far ut och drick kaffe och grilla korv, annars är väl sovsäck bra mycket mer av en prio än en spork... Ärligt talat, det är mycket pryttlar på den listan för nån som inte vill ha så mycket saker med sig.

Vad gäller kniv duger en vanlig morakniv (<100 kr) från bygghandeln bra. Tändstål är imho hopplösa att få eld på nåt annat än möjligen *väldigt* torrt gräs, men kan vara jag som suger.

Om du vill börja ligga ute skulle jag kolla in ett bra vindskydd på nån mysig plats om jag var du, köpa en bra sovsäck (comfort ~nollan?) och ett liggunderlag, cellplast om du inte vill sprätta en massa pengar.

Vad gäller kitteln så är den verkligen *jätte*stor om du är själv. Bättre med ett trangiakök med två mindre kastruller, en stekpanna och en spritbrännare. Du kan få ett komplett för ~400 på clas ohlsson (trangia). Gasolbrännare ger fler möjligheter, men kostar mer. Tänk på att du knappast får tända en öppen eld var som helst, men att ett spritkök generellt sett är ok.

Kort sagt, min rekommendation (om du nu vill sova ute):
- Bra sovsäck (=tillräckligt varm och lätt för det du tänkt dig)
- Liggunderlag (billigast möjliga duger egentligen så länge du inte tänker vintercampa, beror på hur kinkig du är)
- Ett sprit-/gasolkök med ~2 kastruller och en stekpanna/lock. De flesta har gått över på gasol, jag är snål och tycker sprit duger gott. Kan strykas om du bara är där det går att elda, men inte så dyrt, och rätt praktiskt.
- En väska att bära allt i
Glömde av att säga att jag redan har sovsäck och en bra väska att bära sakerna i. Sen vill jag inte använda gasolkök helt enkelt och jag är medveten att man inte kan dra upp en eld vart som helst.

Gör inte livet för avancerat. Just nu ser det ut som en villhöver-lista med grejer, men det är ingen kärnfysik att ge sig ut i skogen, du har antagligen det mesta du behöver hemma redan.
Gå på second hand och överskottsbutiker, där kan du hitta grytor, knivar, bestick och sockar och du spar massvis med pengar. Det är nog bara Bear Grylls i hela världen som behöver en "överlevnadskniv", alla andra brukar klara sig med en basic mora. Köp en pressening istället för tarp, det kostar 1/10. Jag har funnit stor användning av en såg i mitt friluftsliv, köpte en ihopfällbar på biltema för typ 70kr. Den är både effektivare och lättare än en yxa till mina behov.
Töm små shampoflaskor, tablettaskar, filmburkar etc etc att förvara kryddor i, det är smidigare och funkar bättre än det där kryddkaret (jag har ett likadant själv).
Köp en rulle 3mm-lina på biltema och skär upp i 1m-stumpar. Linan håller för typ 180kg, tar liten plats och har du med dig 6 stumpar så brukar du kunna få upp de flesta sorters vindskydd du kan önska dig.
Grytan ser ju schysst ut, men beroende på vart i landet du bor så kan du nog hitta en lättviktsgryta på second hand eller outlet. 4liter låter väldigt stort, på min fjällvandring i somras så lagade vi mat till 4pers i en 1,8litersgryta.

Jag är lite allergisk mot materialsporten som uppstått kring friluftsliv. Lägg pengar på det du verkligen behöver (varma kläder, sovsäck, tält och skor). Allt det andra löser man med enkla medel, var kreativ! Och kolla in överskottsbolag, ibland så är det löjligt billig utrustning där och om grejerna är gjorda för att klara 5 års krig så borde de duga för 5 nätter i svampskogen.


Jag uppskattar att ni tog tiden att svara men jag frågade inte generellt vad man behöver utan jag ville ha specifikt en kundvagn eller en ihopsatt lista med länkar till affärer som sammanlagt ligger på under 1000kr.

Men ni har fått mig att tänka om lite och ändrat i min egen lista. Ska även uppdatera första post med vad jag har från början.

Edit: Med tanke på att jag inte kan edita min första post så skriver jag här..

Jag har redan följande:
Ryggsäck
Sovsäck
 
Det är svårt att ge tips på saker du ska skaffa dig när vi inte vet vad du behöver eller redan äger.... Men framförallt är saker man behöver något väldigt subjektivt och individuellt. Vissa går ut i skogen med halva bohaget för en natt, andra klarar sig med bara enbart en kniv i en vecka.
Vi har redan sagt vad vi utifrån våra erfarenheter värdesätter och tycker är viktigt, om du inte håller med oss får du finna din egen väg och skaffa dig egna erfarenheter. Men kom ihåg att utrustning aldrig ersätter erfarenhet!
 
Det som egentligen kostar lite mer är hyfsade kläder och skor. Sportkjedjorna har OK "andas" jackor och byxor till rimligt pris och kvalité. Nu på hösten vill man gärna ha ett par hyfsade kängor som både är sköna att gå i och som tål vatten. Just nu tycker affärerna att säsongen för uteliv är slut och har ofta reor på just skor och kängor.

Sedan behövs inte så mycket... Strunta i eldstål och sådana prylar. Ta med en ask vanlig tändstickor (men förvara dom torrt!) och gör upp eld i alla väder. När du alltid kan starta en eld på första tändstickan också i ösregn i skogen så vet du hur man gör. (Eldstål är bara krångligt om man inte vet allt det andra - men det är kanonbra till att tända gasköket med)

En prasselpressening och liggunderlag för att bygga sovplats är också bra. Lite snöre, kanske några spännremmar.

Kompass och karta så att du kan upptäcka nya ställen.

/Andreas
 
Jag håller inte med de andra om tändstål. Jag tycker det är överlägset tändare, tändstickor om man lär sig det. Det räcker otroligt länge, samt tappar du det i en vattenpöl så är det bara att torka av det. Men ta med dig annat tändmedel också tills du tycker du behärskar tändstål. När du en gång lyckas tända med stålet så kommer du fort bli bättre på det. Jag röstar också för en Mora kniv för en hundring, och på kniv fodralet kan du limma på en remsa vattenslippapper så blir det enkelt att slipa den. Mora kniven de länkade till har bara en vinkel på egget vilket gör den mycket enkel att slipa.
 
Tändstål kräver tork tändvirke , så är du i skogen och det är blött, så plocka på dig näver eller lav eller annat lättantändligt t ex tork gräs i benfickorna. Då kommer det snabbt att torka upp av kroppsvärmen.
 
Nån färdig inköpslista får du inte, du klarar säkert av att googla.

Ett sätt att tänka är funktioner, nedan är en "klassisk" lista på de viktigaste funktionerna för att "överleva". Sen är det upp till dig att bedöma nödvändigheten för vad du tänkt göra. En fördel med listan nedan är att du själv styr över kostnaden.

Skärverktyg. Nån form av kniv. Enkla moraknivar funkar alldeles utmärkt för att skära korv, rep, splinta ved o.s.v.
Tända eld. Tändare, tändstickor, eldstål. Alla med olika för-, och nackdelar. Personligen har jag aldrig med mig bara en typ, ofta alla tre. Jag brukar också ha med mig en liten burk med bomullsbollar inkletade i flytande vaselin vilket hjälper sjukt mycket när man vill starta en brasa.
Skyl/skydd. Någon form av skydd från vädrets makter. Poncho, ullfilt, tarp, kraftig sopsäck, nödblankett, tält.
Kärl. Ett kärl som tillåter dig att bära med dig och koka vatten.
Rep. Du löser mycket om du har med dig 30 m rep. Paracord eller nåt liknande är enkelt att hantera. Persiennlina om du vill minimera bulk/vikt, men den tunnare diametern skapar andra svårigheter.
Belysning. En pannlampa är i mina ögon aldrig fel, inte ens i midsommarnatten. Det finns alltid nån mörk ryggsäck motsv. som mår bra av att lysas upp lite. Stearinljus kan fylla fler än en funktion och skall inte nonchaleras.
Bomullstyg (bandana/stor näsduk). En uppsjö av användningsområden; signalflagga, grovfiltrera vatten, täcka huvudet, tvättlapp, handduk, mm. mm.
Kompass. Gärna syftkompass med spegel så får du ännu mer användningsområden.
Silvertejp. Från sjukvård till reparationer. Du löser många problem med silvertejp.
Kunskap. Lär dig använda din utrustning. :)
 
Bra lista Tord. Jag kom bara att tänka på plåster också. Sjukvårdsartiklar är ju bra att ha med och kunna använda men plåster och något att tvätta sår bra också om bilen bara är en km bort. Har man med sig en kniv är det lätt att missa och skära ett litet jack. Småplåster är svårare att improvisera än tryckförband :)

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
My71 Hjälp - skavsår och blåsor! Utrustning allmänt 39
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.