Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare

Hej

Jag har smugit runt här och läst en massa trådar men tänkte ställa frågan ni fått många gånger men med min twist.
Jag skall börja vandra lätt i sommar, 1-3 nätter första gången i Stockholmstrakten solo, har nu ryggsäck (Lunhags V12 75) samt Kängor Meindl Island MFS Active dessa nya, köpte ett begagnat Hilleberg Akto i förrgår.

Nu behöver jag en bekvämt liggunderlag, funderat på "Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular" kostar nu på rea 1375 kr
åsikter?

Sovsäck har ingen aning om, har aldrig gillat att sova då jag tycker det är klaustrofobiskt och varmt, mrn icke desto mindre är det dax.
Kvalité är mycket viktigt, låg vikt bra men jag är som sagt nybörjare.
funderat på "Fjällräven Sarek 3-Seasons Regular"

Bör man "prova" en sovsäck? som skor? jag är 175 cm kort och 93 kg.
 
NeoAir XTherm är bra, jag har haft min i ett par år nu och trivs mycket bra med den. MEN den är varm, jag använder den inte vid plusgrader. Jag råkade få med mig den av misstag vid en sommarövernattning en gång och det vill jag inte göra om.

Om du tycker det är klaustrofobiskt med sovsäck så tycker jag du ska testa så många som möjligt och fundera på vad du tycker känns viktigast för komforten: rymligheten på längden eller bredden, osv.

I många fall får man tyvärr inte välja, utan en bred sovsäck tenderar ofta också att vara väldigt lång och vice versa. Flera här på Utsidan har beställt måttsydda sovsäckar från Roberts.pl, där kan du köpa sovsäckar som är extra vida/smala/korta/långa allt efter tycke och smak.
 
Jag har bara provat några olika sovsäckar, men trivs mycket bra i min nya North Face Blue Kazoo. Tror jag läst att den är ganska rymlig jämfört med andra. Dessutom ligger den ganska rätt utifrån dina prioriteringar; kvalitetssäck i dun, väger 1100g och har "kvinnoköldgränsen" på -2, kostar runt 2500kr. Kunde vara lite lagom. Marmot Sawtooth ligger nog i samma segment, men vet inte om den är rymlig.
 
Förresten har jag en tunn dunjacka med som förstärkning även sommartid. Det går att sova i den och ha sovsäcken stängd bara till armhålorna för att kunna känna sig rörligare.
 
Jag är också klaustrofobisk i sovsäck till o från. Mitt problem är benen. Har löst det genom att inte böja benen i sovsäcken utan med sovsäcken. Exempelvis. Nu i vintras var det besvärligt - första vintern i sovsäck. Det går lixom inte att ta sig ur sovsäcken i -20 grader, av uppenbara skäl.
Sovsäcksanvändandet kommer att vara lite som kläder: det kommer att variera lite allteftersom behovet ändras. Du kommer att upptäcka nackdelar med den första sovsäcken, skaffa en annan som funkar ett tag...sen upptäcker du nackdelar med den. Eller att du behöver nåt annat för kallare väder. Kallare säck för platten, varmare för fjället. Osv. Men du kanske hittar en som passar alla dina behov.
Mitt tips är att du föreställer dig ditt behov/problem och tänker dig in i de olika formerna på sovsäckar. Det blir som ett test i teorin. Kanske passar en quilt bättre? Eller en rektangulär sovsäck (polska cumulus har bra rektangulära till bra priser, ex). Finns quiltar som är "stängda" vid fötterna, men det blir enkelt att ta ut ett ben. Finns quiltar som är öppna och man knyter runt madrassen. Spanska AsTucas har fina syntetiska quiltar o varianter - de specialsyr också. Överkomligt pris. Finns också sovsäckar utan dragkedja...lite lättare men ev. svårare med klaustrofobin.
På sommaren har jag använt dunsäck i tält. Gick över till tarp och daggen blev ett problem för dunsäcken. Denna sommaren blir det syntetquilt i tarp. På vintern använder jag dunsäck i syntetquilt - ruskigt bra combo har jag upptäckt.
Det finns inte ett märke, en modell som är bäst. Läs, läs, läs. Jämför jämför jämför. Föreställ föreställ föreställ. Pris? Temperatur? Vikt? Vad är viktigast för dig?
 
Bredare säckar finns både standard och special.
Viktigaste valet är om du vänder dig med eller i. Ta en timelaps film i sovrummet på natten för du kommer inte att bete dig speciellt annorlunda i fält.

Modell bred, siluette, då du är stor för din längd skulle du nog överväga en säck med större omkrets.

Material, skall du bära så är dun lättast.

Temperatur omfång mina somarsäckar är märkta komfort -5 grader.

Liggunderlaget är viktigt både som isolering och som madrass. En vanlig luftmadrass av lätt modell kombinerad med en tunn isolermatta är utmärkt. Reservklädspåsen får dubbla som kudde.

En 75 liters säck är stor, den behöver inte fyllas till brädden.

go tur
 
Jag har bara provat några olika sovsäckar, men trivs mycket bra i min nya North Face Blue Kazoo. Tror jag läst att den är ganska rymlig jämfört med andra. Dessutom ligger den ganska rätt utifrån dina prioriteringar; kvalitetssäck i dun, väger 1100g och har "kvinnoköldgränsen" på -2, kostar runt 2500kr. Kunde vara lite lagom. Marmot Sawtooth ligger nog i samma segment, men vet inte om den är rymlig.

Marmots sovsäckar är ganska rymligt skurna. Vi har flera stycken i famljen, både dun och fiber. Själv är jag i- vändare och sover gärna på sida med knät uppdraget inuti säcken vilket fungerar fint för mig.
Många tillverkare anger mått över axlar, höft och fötter på sina säckar så jämför mellan olika modeller och tillverkare. Generellt är de säckar som marknadsförs med låg vikt även oftast mest klaustrofobiskt skurna för att spara materialvikt. Undvik sovsäckar utan dragkedja eller med bara halvlång dragkedja då de inte medger effektiv ventilering varmare nätter.
 
NeoAir XTherm är bra, jag har haft min i ett par år nu och trivs mycket bra med den. MEN den är varm, jag använder den inte vid plusgrader. Jag råkade få med mig den av misstag vid en sommarövernattning en gång och det vill jag inte göra om.

Om du tycker det är klaustrofobiskt med sovsäck så tycker jag du ska testa så många som möjligt och fundera på vad du tycker känns viktigast för komforten: rymligheten på längden eller bredden, osv.

I många fall får man tyvärr inte välja, utan en bred sovsäck tenderar ofta också att vara väldigt lång och vice versa. Flera här på Utsidan har beställt måttsydda sovsäckar från Roberts.pl, där kan du köpa sovsäckar som är extra vida/smala/korta/långa allt efter tycke och smak.

Aha där sa du en sak jag misstänkte men inte var säker på, att det är varmt, hör man ju nästan på namnet.

Roberts har jag hört talas om man känner inte till, skall kolla upp den sidan.

Bra tips tack!
 
Jag har bara provat några olika sovsäckar, men trivs mycket bra i min nya North Face Blue Kazoo. Tror jag läst att den är ganska rymlig jämfört med andra. Dessutom ligger den ganska rätt utifrån dina prioriteringar; kvalitetssäck i dun, väger 1100g och har "kvinnoköldgränsen" på -2, kostar runt 2500kr. Kunde vara lite lagom. Marmot Sawtooth ligger nog i samma segment, men vet inte om den är rymlig.

Dom säckarna åker upp på min lista Att kontrollera!
Och en sak som du säger som jag inte tänkt mycket på är just i vad man sover, bra tanke skall kolla upp detta också!
Tack!
 
Jag är också klaustrofobisk i sovsäck till o från. Mitt problem är benen. Har löst det genom att inte böja benen i sovsäcken utan med sovsäcken. Exempelvis. Nu i vintras var det besvärligt - första vintern i sovsäck. Det går lixom inte att ta sig ur sovsäcken i -20 grader, av uppenbara skäl.
Sovsäcksanvändandet kommer att vara lite som kläder: det kommer att variera lite allteftersom behovet ändras. Du kommer att upptäcka nackdelar med den första sovsäcken, skaffa en annan som funkar ett tag...sen upptäcker du nackdelar med den. Eller att du behöver nåt annat för kallare väder. Kallare säck för platten, varmare för fjället. Osv. Men du kanske hittar en som passar alla dina behov.
Mitt tips är att du föreställer dig ditt behov/problem och tänker dig in i de olika formerna på sovsäckar. Det blir som ett test i teorin. Kanske passar en quilt bättre? Eller en rektangulär sovsäck (polska cumulus har bra rektangulära till bra priser, ex). Finns quiltar som är "stängda" vid fötterna, men det blir enkelt att ta ut ett ben. Finns quiltar som är öppna och man knyter runt madrassen. Spanska AsTucas har fina syntetiska quiltar o varianter - de specialsyr också. Överkomligt pris. Finns också sovsäckar utan dragkedja...lite lättare men ev. svårare med klaustrofobin.
På sommaren har jag använt dunsäck i tält. Gick över till tarp och daggen blev ett problem för dunsäcken. Denna sommaren blir det syntetquilt i tarp. På vintern använder jag dunsäck i syntetquilt - ruskigt bra combo har jag upptäckt.
Det finns inte ett märke, en modell som är bäst. Läs, läs, läs. Jämför jämför jämför. Föreställ föreställ föreställ. Pris? Temperatur? Vikt? Vad är viktigast för dig?

Jag misstänkte att det var just som det du beskriver men ville ändå ställa frågan för att snappa upp något tips från dom som är erfarna.
Jag forskar vidare. tackar!
 
Bredare säckar finns både standard och special.
Viktigaste valet är om du vänder dig med eller i. Ta en timelaps film i sovrummet på natten för du kommer inte att bete dig speciellt annorlunda i fält.

Modell bred, siluette, då du är stor för din längd skulle du nog överväga en säck med större omkrets.

Material, skall du bära så är dun lättast.

Temperatur omfång mina somarsäckar är märkta komfort -5 grader.

Liggunderlaget är viktigt både som isolering och som madrass. En vanlig luftmadrass av lätt modell kombinerad med en tunn isolermatta är utmärkt. Reservklädspåsen får dubbla som kudde.

En 75 liters säck är stor, den behöver inte fyllas till brädden.

go tur

Timelaps låter kul men jag vet inte om jag är så hardcore :p men bra tips.
Det där med luftmadrass och isolermaterial lät smart, och någon form av kudde måste jag nog ha, det du tipsar om hamnar på att kolla upp listan!
Och jo jag vet det där med säcken, var inte helt genomtänkt men hittade en test och så var det rea så det blev 75 liter, jag är till vardags lite av en packhamster haha men jag skall verkligen försöka minimera, tack för tipset!
 
Dom säckarna åker upp på min lista Att kontrollera!

Och en sak som du säger som jag inte tänkt mycket på är just i vad man sover, bra tanke skall kolla upp detta också!

Tack!



Du sover nog bäst i ett tunt merinoullställ om det är hyfsat varmt. Själv har jag Devold Breeze eller liknande. Men, som sagt, väljer man att ngn del ska sticka ut kan man klä den delen mer. Mössa är ett lättviktigt sätt att klara en lite lägre temp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Råd om att sälja stort militärtält Utrustning allmänt 8
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
fredrichusen Råd om tvätt och impregnering Utrustning allmänt 0
Erik_Svensson Råd om storlek på turskidspjäxa Utrustning allmänt 5
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
greenjuice Tips & Råd om skosnöre till kängor? Utrustning allmänt 9
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
Halvandra Sökes: Sittunderlag skumplast tåligt Utrustning allmänt 13
Mugen Sökes: Osprey Aether AG 85 L Grön Utrustning allmänt 0
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
krille d knivsmed sökes Utrustning allmänt 8
frilufsaren PLB sökes Utrustning allmänt 3
Iggle Fällkniv EDC sökes Utrustning allmänt 11
Iggle Svampkniv sökes Utrustning allmänt 18
luktafotogen H3 Ledlampa 6V- seriös leverantör eller hemmapulare sökes. Utrustning allmänt 0
mick102 Väckarklocka sökes Utrustning allmänt 8
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
skogsmästaren nätbutik från USA/kanada sökes? Utrustning allmänt 2
tomas b Rekomenderad Cykeldator, Pulsmätare + andra funktioner sökes. Utrustning allmänt 0
farsgubben länktips sökes Utrustning allmänt 4
Nirrebosse Erfarenheter om luftgevär sökes Utrustning allmänt 1
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Candid Hopfällbar snösåg sökes Utrustning allmänt 4
zeromaker Jobb sökes!! Utrustning allmänt 0
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4
Wotan88 Liggunderlag och R-Värde Utrustning allmänt 1
Gettan Liggunderlag längre än tält. Utrustning allmänt 13
Kanii Hållbara slutna cell-liggunderlag? Utrustning allmänt 11
hgo Halkiga liggunderlag. Utrustning allmänt 9
Airfoil Liggunderlag - en djungel? Utrustning allmänt 7
mied93 Fjällmark Airbed Lite Utrustning allmänt 7
Sverker G Uppblåsbart liggunderlag Utrustning allmänt 19
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43
Kajsa-Warg Liggunderlag, pris kontra komfort Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
avslutatmedlemskap160620 Liggunderlag bår Utrustning allmänt 9
seved1 Liggunderlag Utrustning allmänt 11
mxsr Bekvämt liggunderlag Utrustning allmänt 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.