Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare

Hej

Jag har smugit runt här och läst en massa trådar men tänkte ställa frågan ni fått många gånger men med min twist.
Jag skall börja vandra lätt i sommar, 1-3 nätter första gången i Stockholmstrakten solo, har nu ryggsäck (Lunhags V12 75) samt Kängor Meindl Island MFS Active dessa nya, köpte ett begagnat Hilleberg Akto i förrgår.

Nu behöver jag en bekvämt liggunderlag, funderat på "Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular" kostar nu på rea 1375 kr
åsikter?

Sovsäck har ingen aning om, har aldrig gillat att sova då jag tycker det är klaustrofobiskt och varmt, mrn icke desto mindre är det dax.
Kvalité är mycket viktigt, låg vikt bra men jag är som sagt nybörjare.
funderat på "Fjällräven Sarek 3-Seasons Regular"

Bör man "prova" en sovsäck? som skor? jag är 175 cm kort och 93 kg.
 
NeoAir XTherm är bra, jag har haft min i ett par år nu och trivs mycket bra med den. MEN den är varm, jag använder den inte vid plusgrader. Jag råkade få med mig den av misstag vid en sommarövernattning en gång och det vill jag inte göra om.

Om du tycker det är klaustrofobiskt med sovsäck så tycker jag du ska testa så många som möjligt och fundera på vad du tycker känns viktigast för komforten: rymligheten på längden eller bredden, osv.

I många fall får man tyvärr inte välja, utan en bred sovsäck tenderar ofta också att vara väldigt lång och vice versa. Flera här på Utsidan har beställt måttsydda sovsäckar från Roberts.pl, där kan du köpa sovsäckar som är extra vida/smala/korta/långa allt efter tycke och smak.
 
Jag har bara provat några olika sovsäckar, men trivs mycket bra i min nya North Face Blue Kazoo. Tror jag läst att den är ganska rymlig jämfört med andra. Dessutom ligger den ganska rätt utifrån dina prioriteringar; kvalitetssäck i dun, väger 1100g och har "kvinnoköldgränsen" på -2, kostar runt 2500kr. Kunde vara lite lagom. Marmot Sawtooth ligger nog i samma segment, men vet inte om den är rymlig.