Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag

Jag funderar på att byta några detaljer i min packning inför framtida vandringar. Tidigare har jag burit på ett 4,5 kg tungt tält, en ryggsäck (75 L) på 2,7 kg och ett liggunderlag på nästan ett kg. Detta har fungerat bra när vi har vandrat hela familjen på två vuxna och två barn (eller ungdomar), men nu verkar det som att vi bara blir två vuxna allt oftare. Dessutom skulle jag vilja göra någon kortare ensamvandring i framtiden.

Jag inser att jag kan kapa en hel del vikt och undrar därför om någon har erfarenhet av Osprey Exos 58 eller Kestrel 58. Jag skulle ju spara 1,6 kg bara på ryggsäcken om jag valde Exos framför den jag har idag. Jag tar gärna emot förslag på andra ryggsäckar om någon har en favorit att rekommendera.

Klarar man sig på en 58 L ryggsäck för vandringar upp till en vecka under sommarhalvåret? För dessa vandringar har jag ett tvåmannatält med relativt liten packvolym och låg vikt.

Dessutom funderar jag på att byta ut mitt liggunderlag, ett ThermaRest Trail Pro, mot ett Z-lite SOL, vilket skulle spara nästan ett halvt kg till. Har alla uppblåsbara liggunderlag nuförtiden? Jag tycker det är lite omständigt att behöva blåsa upp och tömma på luft vid varje upp- resp. nerpackning. Är det någon som har positiva erfarenheter av Z-lite, eller är det kanske bättre med ett sådant som man rullar ihop?

Jag tar tacksamt emot alla synpunkter.
 
[...]om någon har erfarenhet av Osprey Exos 58[...]

Ja, det är en fantastisk ryggsäck som sitter perfekt (på mig) och väger löjligt lite för att vara en ramsäck. Så länge du inte startar med mer än 15 kg kommer den att sitta bra.

Klarar man sig på en 58 L ryggsäck för vandringar upp till en vecka under sommarhalvåret? För dessa vandringar har jag ett tvåmannatält med relativt liten packvolym och låg vikt.

Definitivt - i alla fall om du placerar tältet under locket och inte släpar med dig en stor syntetsovsäck och ett Trangia 25... Nu pratar jag om vad som funkar för mig på solovandring. Är ni fler räcker det antagligen med en 46...
 
Jag använder ett Z-lite som komplement till ett NeoAir och det funkar att sova enbart med Z-lite men komfortmässigt kan det på intet sätt mäta sig med NeoAir. Jag skulle aldrig offra den komforten för att spara tiden och energin som går åt till att blåsa upp och tömma NeoAir.
 
(...) Jag inser att jag kan kapa en hel del vikt och undrar därför om någon har erfarenhet av Osprey Exos 58 eller Kestrel 58. Jag skulle ju spara 1,6 kg bara på ryggsäcken om jag valde Exos framför den jag har idag. Jag tar gärna emot förslag på andra ryggsäckar om någon har en favorit att rekommendera. (...)
Jag har haft Exos 58 och34 (bägge gamla modellen), och tycker som Patrik_L . Mammut Creon Light,som i myket bygger på samma priniper, klarar lastöverföring till höftbältet bättre, men det spelar roll först vid tyngre packning.
Klarar man sig på en 58 L ryggsäck för vandringar upp till en vecka under sommarhalvåret? För dessa vandringar har jag ett tvåmannatält med relativt liten packvolym och låg vikt.
Definitivt, men inte med vilken mat och utrustning som helst.
Dessutom funderar jag på att byta ut mitt liggunderlag, ett ThermaRest Trail Pro, mot ett Z-lite SOL, vilket skulle spara nästan ett halvt kg till. Har alla uppblåsbara liggunderlag nuförtiden?
Nej :)
Jag tycker det är lite omständigt att behöva blåsa upp och tömma på luft vid varje upp- resp. nerpackning. Är det någon som har positiva erfarenheter av Z-lite, eller är det kanske bättre med ett sådant som man rullar ihop?
Jag - mycket nöjd :). Praktiskt med vikning. Har funkat fint en bit nedanom nollan. Jag har ibland fått skaka ut både rinnande och frusen kondens ur "groparna" på morgonen, men tänkt att detta nog skonar dunsovsäcken från fukt en helt del. Minus för den ilsket gula färgen, som drar till sig objudna gäster.
Märk väl, att jag inte alls uttalar mig om bekvämligheten - jag råkar tycka att den är skön, men vi är alla olika.
 
Har själv precis genomgått en lättviktsprocess i min utrustning. Exped lightning 45 som ryggsäck, en dunsäck samt Exped luftmadrass. Madrassen gör inte mycket för vikten, men måste ju tänka på bekvämligheten ochså. Ser nu fram emot att prova detta i praktiken. 45 kan låta lite, men med dunsäcken så ska det nog gå!
 
Tack för era kommentarer! Jag har sneglat på Exped Lightning 60 också. Jag är ganska lång (188 cm) och får prova vilken som sitter bäst. Väljer alltså mellan Osprey Exos 58, Kestrel 58 och Exped Lightning 60.

Vad gäller liggunderlaget, så är jag inte speciellt orolig över att det blir för hårt. Tycker det kan vara rätt skönt faktiskt och dessutom har vi nästan alltid hittat tältplatser med ganska mjukt underlag. Andra saker som lutning och för dålig fyllning i huvudkudden påverkar komforten mer för mig. Kanske Z-lite med sina gropar får mig att glida mindre.
 
Z-lite är ett fantastiskt liggunderlag. Skönt (för sin typ), hållbart, håller formen (inga upprullade ändar) och är snabbt att lägga ut och få ihop. Nuförtiden är jag mest ute höst/vinter/vår och har mest använt ett Ridgerest Solar Large enbart då det är lite större och varmare.
Har länge förkastat uppblåsbara liggunderlag pga bök med luft in/ut och punktionsrisk. Har dock inför stundande tur gjort ett litet tvärkast och ska lämna min Ridgerest Solar och "golv" av Tyvek (sover under tarp) hemma till förmån för ett Neoair Xtherm "Max" Large kombinerat med ett golv/rastunderlag i Evazote 30 på 2x1x0,005m. Samma totalvikt som tidigare men förväntat ökad komfort.
Angående "kudde" så har jag kört med dunjackan nedtryckt i en packpåse men tänkte nu testa med Exped Airpillow XL och tillhörande överdrag/örngott.
Komforten betyder mer och mer allt som tiden går...
 
När det gäller kudde så såg jag en inspirerande lösning: En packpåse som var fleeceklädd på insidan (man vände den alltså ut-och-in för att få en skönare yta).

Eftersom jag hade spillbitar från att ha sytt sovpåse av fleecefiltar så sydde jag raskt ihop en lagom stor packpåse av fleece. Antingen stoppar jag kläder direkt i den eller så har jag en packpåse i den. Med en vattentät packpåse så kan man i princip ha en "uppblåst" kudde utan en massa kläder i.
 
När det gäller kudde så såg jag en inspirerande lösning: En packpåse som var fleeceklädd på insidan (man vände den alltså ut-och-in för att få en skönare yta).

Eftersom jag hade spillbitar från att ha sytt sovpåse av fleecefiltar så sydde jag raskt ihop en lagom stor packpåse av fleece. Antingen stoppar jag kläder direkt i den eller så har jag en packpåse i den. Med en vattentät packpåse så kan man i princip ha en "uppblåst" kudde utan en massa kläder i.

Jag tar på mig mina lättpackarglasögon och ser denna modifikation som helt onödig. Varför? "Kudden" har man väl ändå under sovsäckens huva?
 
Exos-säckarna är väldigt bra, om det gäller absolut vikt och du vill ha ramryggsäck är det Zpack arc blast som gäller, den finns i 60 liter.
Har du lätt och kompakt packning är storleken helt nog, jag klarar mig med Exos 38 på en veckotur.

Liggunderlag med Z-vikning är enligt mig skönare, man slipper ligga på det rundade underlaget som "spänner emot".
När det gäller uppblåsbara och man vill slippa andas tills huvudet susar så kan man köpa ett Exped-underlag och schnozzle-bag, då blåser du upp dem utan ansträngning på under 2 minuter.
Exped har nya underlag, Hyperlite som är lättare än Neoair, de släpps ut på marknaden i april.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jotho Funderingar kring UL och prylfixering. Utrustning allmänt 291
Olyckan Jörnkängan M96 - Sulor och allmänna funderingar Utrustning allmänt 2
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
100826 Mtb kring Fjällfotasjön!! Utrustning allmänt 2
XmadiceX Hemförsäkring kring prylar? Utrustning allmänt 8
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.