Ryggsäcken - behöver goda råd

Hej alla!

Jag går med en FR Raven Gyro, grön med svart ram. Nya axelstroppar. Slitet höftbälte. Den anses rymma 70 liter efter vad jag läst här på Utsidan. Jag surrar mitt tält vågrätt under säcken inrullat i ett tjockt liggunderlag i cellplast. Säcken väger 20 kg vid start inför en 12 dagars tur, nu senast i Sarek.

Mitt problem är dock inte vikten, utan volymen. Jag har svårt att få plats med grejorna, ändå utnyttjar jag snölåset till max.

Nu undrar jag, ska jag försöka få tag i en större FR, borde väl heta Råive med 80 liters volym, även om de är ovanliga? Jag gillar ju det här med yttre ram där tältrullen kan ligga under säcken. Eller ska jag bli "modern" och köpa en 90 liters säck utan yttre ram? Kan jag i så fall ställa liggunderlaget (bredd 55) runt väggarna och trycka ner allting (även ett blött tält?) inuti? Men säcken ska helst inte väga mer än 2,5 kg.

Tacksam för tips i detta vägval!

Hälsn Pelle
 
Har du en ramförlängare till ryggsäcken?

En pryl som förlänger ramen 15-20 cm ovanför ryggsäcken och gör att du kan fästa tältet eller ytterligare en packpåse i ramen.
 
Nej, jag har ingen ramförlängare. Var hittar man en sån? Men säcken blir väl mer otymplig att hantera? Och krångligare att komma in i? Tröjor och regnkläder ska ju hela tiden ut och in. Eller?
 
FR 8E Gyro

Fjällräven lavede også en model 8E Gyro, på 80 liter. Sådan en har jeg.

Kan du ikke skaffe mere plads i rygsækken ved at byte sovsäcken ut med en dunsovsäck? De pakker mindre end fibersovsäcker.

Sorry for my swedish.
 
Till att börja med så borde du packa tältet högt upp (på topplocket) för maximal bärkomfort, när man vandrar vill man ha hög tyngdpunkt på säcken och då tältet brukar väga relativt mycket så är det lämpligt att sätta det högt upp.
Att packa grejer på topplocket behöver inte innebära så mycket krångel med att komma i och ur säcken, men visst, lite mer måste man planera (om man har en ramförlängare). Men det är en större process att stanna, ta av sig säcken, ta av sig plagget, packa ner plagget, stänga säcken och kasta upp den på ryggen igen än vad det är att fippla några sekunder extra med packningen på topplocket.... Allt utgår alltid ifrån planering.
Jag har själv aldrig vandrat med en säck som är mindre än 90 liter (alaska) av den enkla anledningen att litrarna alltid kommer väl till pass. Jag skulle säkert klara mig med en på 80 liter om jag tänkte efter lite när jag packar, men aldrig 70liter.
Du kan ju absolut packa tält och liggunderlag utanpå säcken även om du har en softpack, men självklart blir det ju stabilare om du har en ram att surra extern packning till.
Att packa ner ett blött tält i säcken är något som jag skulle dra mig för, det blöter ned allt annat du har med dig (jag litar aldrig på att vattentäta påsar är 100% vattentäta) och gör att packningen kommer väga extra.
 
Om fjällröven själva inte kan leverera en ramförlängare till Gyro-ramen (har du kontaktat och frågat dem?)
så lär du kunna hitta en komplett säck som har förlängare på Blocket och/eller Tradera ungefär lika frekvent
som vi kan till Haglöfsramarna - och då är det bara att slå till! Köp säcken!
Analysera vilka delar som är bäst i din egen och i den inköpta, behåll allt det bästa - och sälj det överblivna...
Det är bara att sätta bevakning på sajterna med ett lämpligt formulerat urvalsunderlag.
Har gett mig tre (olika) Haglöfs ramförlängare under något år...
 
Hej!
Jag packar konsekvent ner det mesta i packpåsar typ drybag (t ex Ultra-Sil). Förutom att skydda mot väta så är det ett enkelt sätt att få ner volymen genom att pressa ut nästan all luft ur packpåsarna. Man kan få sina grejer nästan "vakuumförpackade" och minska volymen rejält på det viset.
 
Ett alternativ kan vara att ta bort säcken och bara använda olika packpåsar som du spänner på ramen. Så gör jag på min ramryggsäck.
Då blir du ganska flexibel i antal liter du kan bära med dig.
 
Ja, det underlättar ju otroligt mycket att det är en ram med runda aluminiumrör.
Och inte Haglöfs, i just denna gör-det-själv-aspekt, krångligare rektangulära rör...
 
Tack alla för dessa goda råd! Det är värdefullt att på detta enkla sätt kunna ta del av den samlade erfarenheten här på Utsidan.

Joakim - du pekar på en av de lösningar som finns och som förordas av flera andra. Tänkvärt.

appslapp - snygga bilder av en väl använd säck! Juvas dyker faktiskt upp i annonserna då och då. Ett alternativ att bevaka.

MusicMan62 - bra att veta att det även finns en större Gyromodell. Sovsäcken jag har är redan med dun, stor sak, men jag är mager och frusen. Your Swedish is almost perfect!

ludvig svensk - du har rätt i hur packningen ska fördelas, men mitt tält (HB Akto) väger bara 1,7 kg, så jag tycker det är ok att ha det under säcken. Och det är ju möjligt att jag överdriver besväret med att öppna säcken med extra packning överst. Med en softpack antar jag att man ställer tältet vid sidan, verkar ju ok, men liggunderlaget är ju en tjock rulle, blir väl otympligt stående vid sidan?

Polar300 - du pekar på en intressant möjlighet att komplettera säcken med reservdelar från andra, jag har själv prövat det.

lorenzr - bra ide att trycka ut luften. Jag tillämpar det på sovsäcken, men borde nog göra det även med kläderna. Jag har även lärt mig att med en nål punktera de frystorkade påsar som har luft i sig. Mest skrymmande för mig är nog ändå mina danska råglimpor, som inte låter sig komprimeras! I övrigt har jag ett Mini Trangia kök.

q17 - jag har läst om den metoden någonstans här på Utsidan! Intressant och maximalt flexibelt, men kanske ändå inte för mig........

eyck - snygg lösning, kanske tom jag skulle kunna försöka när du lämnat en så exakt beskrivning.

Jag får fundera över vintern på följande tre alternativ. Ramförlängare, ny större äldre modell av FR eller Haglöfs, eller slutligen en softpack kring 100 liter. Tack än en gång!

Hälsn Pelle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
SvanSylt Djupa skavsår på höften från ryggsäcken Utrustning allmänt 9
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
NiklasBr Kapa remmar på ryggsäcken Utrustning allmänt 5
niklaz Lite större såg att ha med i ryggsäcken? Utrustning allmänt 8
seobserver När börjad ryggsäcken bli en väska? Utrustning allmänt 64
såg regnskydd till ryggsäcken. Utrustning allmänt 16
dave1 Ryggsäcken som mobilladdare Utrustning allmänt 4
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
Avslmedl Kåda på ryggsäcken Utrustning allmänt 4
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
Mattias Åhlin Vad behöver jag? Utrustning allmänt 22
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.