Råd om GPS-klocka

Hej!

Jag är på jakt efter en klocka med GPS-funktion, som jag kan använda när jag joggar/åker långfärdsskridskor/skidor (alpint och längd) för att bl a kunna se hur långt jag åkt, hastighet, höjdskillnader etc. och gärna med hyfsat lång batteritid.

Någon som har tips på några bra klockor för dessa användningsområden? Finns det några andra bra märken än Suntoo? Funktion är viktigare än pris.

Mvh

Johan
 
Om det inte gör något att den är lite stor så funkar Garmin Foreruner 305 utmärkt.
Vi köpte en fö rdiverse aktiviteter, tracklogg efter spår till hunden, motion o lite annat, den fungerar utmärkt till detta och har hundra funktioner till som vi inte använder.
Köpte den hos Dustin home, men finns säkert billigare på andra ställen.
 
Gf 305

Använder jag alltid när jag tränar, plockar svamp eller ger mig ut i naturen i allmänhet...

Kolla in mina filer på http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43702&page=24

Eller på www.puls.se tror att majoriteten av alla aktiva löpare där har en GF305:a... kolla in stolta ägarlistan... http://www.puls.se/goto.cfm?url=forums/corner.cfm?cornerid=1
På puls kan du dessutom få ALL info du behöver... testa sökfunktionen där.

Slutligen så kan jag nog påstå att min Forerunner är mitt bästa köp alla kategorier...

Thomas
 
GF 305 men billigare?

Jag tar upp denna tråd då jag funderar på samma sak - en liten & billig gps som enbart ger koordinaterna. Då jag ändå alltid har karta & kompass så skulle det räcka att när man blir osäker bara slå på GPS:en och få koordinaterna. Resten ordnar man på pappersväg.

Men Garmin Forerunner 305 kostar mer än jag tänkt mig

Finns inga små, billiga (dvs runt en tusenlapp, inte mer) GPS:er som bara levererar siffrorna?
 
Det finns en Globalsat GH-615B för 1200kr.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=91335&path=

eller en Garmin Foretrex 101 för samma
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=307227

Inte superdupersmå

Tack för tipsen!

Det framgår inte klart av länkarna huruvida man kan få de rena koordinaterna visade på själva apparaten under användning, men det kanske är en standardfunktion hos alla GPS:er? Det vore liksom snopet att få en GPS som bara kan visa informationen hemma på PC:n, eller en tränings-GPS som bara visar hastighet och sträcka, inte aktuell position.

Prylen jag söker skulle idealt sett vara vattentät och stor som en personsökare, och med en enda knapp; tryckte man på knappen skulle apparten starta, koppla upp sig, hämta koordinaterna, visa dessa, och sedan stänga ner. Detta utan att kosta över 1000 kr.

Det kanske inte säljs så enkla GPS:er? Globalsat GH-615B kommer iofs relativt nära målet, men batteritiden anges till maximalt 21 timmar. Jag tänker ju på veckolånga fjällturer.

Nu ska jag googla på Sirf III.
 
Det kanske inte säljs så enkla GPS:er? Globalsat GH-615B kommer iofs relativt nära målet, men batteritiden anges till maximalt 21 timmar. Jag tänker ju på veckolånga fjällturer.

Nu ska jag googla på Sirf III.

Om GPS:en har usb port så kan du ju alltid skaffa ett batteripack från Kjell & co för 79kr...

Sirf I vet jag har haft problem med tappade satelliter i tät skog ... söktiderna kan också vara långa... men det händer iofs även med Sirf III...
 
SonyE C702i

Hej!

Jag är på jakt efter en klocka med GPS-funktion, som jag kan använda när jag joggar/åker långfärdsskridskor/skidor (alpint och längd) för att bl a kunna se hur långt jag åkt, hastighet, höjdskillnader etc. och gärna med hyfsat lång batteritid.

Någon som har tips på några bra klockor för dessa användningsområden? Finns det några andra bra märken än Suntoo? Funktion är viktigare än pris.

Mvh

Johan

Jag har i annan tråd lovprisat min nya mobil SonyErisson C702I (nej det är inte en klocka, jag vet) som har inbyggd GPS och programmet Tracker medföljer. Höjd missar du med det programmet och puls klarar den inte heller men det var inte på din kravlista.
Har inte testat max batteritid ännu men på köpet får du en modern mobil med det mesta du kan tänka dig: 3.2Mpix kamera, MP3, FMradio, lampa, blåtand och IP54-klassad.
Exporterar rutter i gpx-format.

/Patrik,
 
Tack för tipsen!

Det framgår inte klart av länkarna huruvida man kan få de rena koordinaterna visade på själva apparaten under användning, men det kanske är en standardfunktion hos alla GPS:er?

Prylen jag söker skulle idealt sett vara vattentät och stor som en personsökare, och med en enda knapp; tryckte man på knappen skulle apparten starta, koppla upp sig, hämta koordinaterna, visa dessa, och sedan stänga ner.

...men batteritiden anges till maximalt 21 timmar. Jag tänker ju på veckolånga fjällturer.

.

Har samma fundering, kan man enkelt se aktuell position i forerunner 305? Framgår inte någonstans, vilket är lite konstigt.

Jag letar också efter en pryl så som du beskriver men har inte hittat något som liknar det. Därför undrar jag om batteritiden: om det är så att man enkelt kan se sin aktuella position och man däremellan slår av forerunnern, räcker då en laddning en vecka i fjällen om man slår på den säg en gång i timmen? Eller drar den ohyggligt med ström när den ska leta rätt på sattelliterna när man slår på den? Någon som använt forerunner 305 i fjällen en vecka på en laddning på det viset?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Råd om att sälja stort militärtält Utrustning allmänt 8
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27
Swift Ryggsäcken - behöver goda råd Utrustning allmänt 18
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
Småtärna Råd inför kikar-köp för fjällbruk Utrustning allmänt 17
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
fredrichusen Råd om tvätt och impregnering Utrustning allmänt 0
Erik_Svensson Råd om storlek på turskidspjäxa Utrustning allmänt 5
Polarnatt Hur har alla råd? Utrustning allmänt 108
mariadahlstrom Råd inför köp av vandringskänga Utrustning allmänt 7
greenjuice Tips & Råd om skosnöre till kängor? Utrustning allmänt 9
jonatanforsberg.net snöskor och snövandring - tips och råd Utrustning allmänt 6
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
pirx Åsikter om dagens puls/gps-klockor? Utrustning allmänt 1
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
pythagoras Hur ser friluftskartan ut i en Garmin? Utrustning allmänt 1
AndersSupertramp S p o t Utrustning allmänt 21
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
pixarens GPS Etrex Venture cX Utrustning allmänt 0
Otto Lager Gps Utrustning allmänt 5
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
AfTech54 Vilken GPS plotter Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
majjen Enklast möjliga GPS? Utrustning allmänt 20
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
Polarnatt Snacka om en mångsidig GPS! Utrustning allmänt 2
klot GPS? Utrustning allmänt 1
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
schweingaard GPS i mobiltelefonen? Utrustning allmänt 14
peppe_37 Gps klockor Utrustning allmänt 2
Leo_73 GPS Silva Multinavigator Utrustning allmänt 2
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Jisstus Prisvärd GPS Utrustning allmänt 2
japa GPS och fartkameror Utrustning allmänt 3
L.I.M Billiga GPS? Utrustning allmänt 0
NonCuro GPS minne... Utrustning allmänt 1
tompajo GPS reparation Utrustning allmänt 0
micw Beställa GPS/Vario från Schweiz Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
Öhrn GPS i var mans hand Utrustning allmänt 6
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Henrik79 GPS Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.