Enklast möjliga GPS?

Ibland hittar jag platser under mina vandringar som jag skulle vilja kunna placera exakt, dels för att hitta dit igen, men också för att locka dit andra. Under årets vandring hittade jag t ex en mycket vacker jättegryta.
Jag är egentligen enbart intresserad av att få ut koordinaterna - inget annat. Den kommer inte att ersätta kompassen. Så nu undrar jag: Vilken är den billigaste, enklaste, lättaste, bästa... ja, ni vet...?

HåkanF
 
Garmin Geko-serien

Enligt dina kriterier skulle en gps-serie från Garmin passa:

Garmin Geko 201 (utan elektronisk kompass och höjdmätare)

Garmin Geko 301 (med elektronisk kompass och höjdmätare)

Jag har för mig att de väger bara runt 100 gram med batterier. Jag är dock
osäker. Men de har liten storlek så de tar knappt plats. Inte så dyrt heller.
 
Tack för snabbt svar. Någon som vet var man kan inhandla en sådan? Jag har letat lite på nätet men inte hittat något ställe.
HåkanF
 
Utförsäljning hos Clas Ohlson

Jag var på min lokala (Västerås) Clas Ohlson butik häromdagen och då var det utförsäljning (Rea) på just Garmin Geko 201. Enligt katalogen som gäller t.o.m 2007-08-19 är numret 38-1187. Söker jag på Internet så blir det igen träff, förmodligen för att den utgått, men det kan finnas exemplar kvar i vissa butiker.

Per Brune
 
Magellan eXplorist 100

Jag var ute efter just en sådan enkel gps, och valet föll på Magellan eXplorist 100. Jag är mycket glatt överraskad. Det är en väldigt mogen och genomtänkt produkt med det allra nödvändigaste, och drivs på två AA-batterier nästan hur länge som helst känns det som. Kostade mig 950 kronor på ELFA. Enda nackdelen värd att nämna är väl att den inte har någon möjlighet att föra över data till/från en PC.
 
Tack för snabbt svar. Någon som vet var man kan inhandla en sådan? Jag har letat lite på nätet men inte hittat något ställe.
HåkanF

http://www.gpsw.co.uk/cats/cl3_23.html

Jag har köpt 2 GPSer därifrån och det har fungerat utmärkt. För närvarande har jag just en Geko 201 och är mycket nöjd. Att kunna ladda ner/upp till dator är en tacksam funktionalitet. GPSutility är ett gratisprogram som täcker mina behov.

Mvh
Peter P.
 
Jag har också en Geko 201 och är nöjd med den. Jag använder den till två saker: dels att ta ut en exakt position om jag blir osäker; dels att lägga in waypoints på senaste tältplats och andra viktiga platser. Fjällstugor, bra tältplatser etc får vara med. Jag lägger in min senaste tältplats som waypoint och har med mig GPS:en på dagsturer eller om jag går en längre bit från tältet i dimmigt väder.

En gång när jag var iväg och diskade, vattnet var ett hundratal meter från tältet, kom det snabbt in dimma av ärtsoppemodell. Höll på att inte hitta tillbaka till tältet! En annan gång hörde jag talas om ett par killar som tänkt övernatta i Tarfalastugen men inte hittade den i dimman på kvällen: de hade tältat ca 30 meter från stugan... Berättelsen kom från ett par snubbar som i och för sig hittade stugan den dimmiga eftermiddagen då jag var där, men som hade gått förbi den utan att hitta den... Sedan dess har jag GPS med även på kortare avstickare om det riskerar bli dimma...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Gps varför när man har det i mobilen? Utrustning allmänt 59
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
pirx Åsikter om dagens puls/gps-klockor? Utrustning allmänt 1
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
pythagoras Hur ser friluftskartan ut i en Garmin? Utrustning allmänt 1
AndersSupertramp S p o t Utrustning allmänt 21
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
pixarens GPS Etrex Venture cX Utrustning allmänt 0
Otto Lager Gps Utrustning allmänt 5
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
AfTech54 Vilken GPS plotter Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
Polarnatt Snacka om en mångsidig GPS! Utrustning allmänt 2
klot GPS? Utrustning allmänt 1
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
schweingaard GPS i mobiltelefonen? Utrustning allmänt 14
peppe_37 Gps klockor Utrustning allmänt 2
Leo_73 GPS Silva Multinavigator Utrustning allmänt 2
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Jisstus Prisvärd GPS Utrustning allmänt 2
japa GPS och fartkameror Utrustning allmänt 3
L.I.M Billiga GPS? Utrustning allmänt 0
NonCuro GPS minne... Utrustning allmänt 1
tompajo GPS reparation Utrustning allmänt 0
micw Beställa GPS/Vario från Schweiz Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
Öhrn GPS i var mans hand Utrustning allmänt 6
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Henrik79 GPS Utrustning allmänt 3
mothesta GPS-priser Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.