Gps varför när man har det i mobilen?

Om din gamla fungerar behöver du inte köpa någon ny, det är en extra säkerhet att inte behöva mobilen varje gång.
Jag har också med mig karta och kompass även fast jag inte alltid behöver dem.
 
I riktigt dåligt väder (snö, regn och så vidare...) är det ofta svårt att använda en mobil med touchscreen. Då föredrar jag en extern GPS med fysiska knappar. Det är för mig ett bra argument. Dessutom har ofta externa GPS:er (t.ex. en Garmin inReach) batterier som räcker flera dagar, ibland flera veckor, utan att behöva laddas. Det är väl ytterligare en fördel jämfört med t.ex. en mobiltelefon som ofta laddar ur på någon/några dagar, även om man har den i flygplansläge.
 
En GPS kan du tappa på en berghäll utan att den går sönder, försök inte motbevisa det med din mobil!

En GPS är troligtvis mer vattentät än en mobil!?

Batteritiden är det största argumentet, för på en GPS räcker batterierna 100 ggr längre än på en Steve Jobs-mobil och när batterierna är slut på GPS:en så är det bara att byta.
Dom små batterierna väger näst intill noll och tar noll plats.

Allt beror på vilken aktivitet du ska göra. Skogspromenad i okänd skog - mobilen.
Grönlandsexpedition - absolut den senaste dyraste bästa GPS:en!

Om du mest använder din mobil så utgår jag ifrån att du gör aktiviteter som inte kräver en GPS och då finns det ingen anledning att köpa en ny GPS, annat än att du är manligt pryltokig eller har för mycket pengar.

Ditt dilemma är egentligen väldigt enkelt pga att det ger sej naturligt självt om du verkligen behöver en ny GPS....
 
Jag har en pryl X som jag aldrig använder, ska jag köpa en ny pryl X version 2.0?

Tycker du svarat nej, rdan, varför köpa ne pryl du inte använder.

När du ser ett behov, reeelt eller skapat (behöver eller "villhöver") är det dags att kolla marknaden och funera på vad det får ksota och vad din kravspec är.

Innan dess kan du sitta lugnt i båten utan att sakna något, men eftersom du frågat har nog tanken börjat gro och förr än du tror uppnår du "villhöver".

/Patrik, som inte har någon dedikerad GPS, men flera prylar som har det som stödfunktion (mobil, kamera, bil mm)
 
Yep, numera så har man gps, kartor, info & anteckningar, kamera osv i mobilen. Sen kan man ju utvärdera själv om man tycker att andra specialprylar är bättre, en bra kamera tex, och värt att ta med. En ev nackdel är att mobilen är mer känslig för vatten & stötar, man måste vara försiktig... Och batteritiden.
 
Håller med Hasse med flera och ser idag inget egentligt behov av extern GPS.

De få gånger jag använt GPS på fjällvandring har i samtliga fall varit att få en ”ögonblicksbild” av här är jag. Till exempel när man ska tillbaka till tältet efter topptur. Det är (tycker jag) i princip alltid mycket lätt att komma typ 200 meter från tältet. Men har man slagit upp det i vindskyddat läge kan det ibland behövas ett kik på GPS’en för att slippa gå runt och leta. Och då duger mobilen hur bra som helst.

Vad det gäller batteritid går det ju att stänga av mobilen om man nu inte använder den som kamera…

/Stefan
 
Jag har själv ingen dedikerad gps, men använder ibland en dedikerad kamera, trots att mobilen är bättre som kamera på nästan alla sätt.

MEN behovet av dedikerad kamera har med tiden uppstått ur behovet att vara mobilfri på turen. Mobilen lätt tillgänglig är alldeles för stark koppling till det jag försöker koppla av ifrån när jag är i naturen.
Kanske inte helt jämförbart med gpsen men i alla fall en parameter att tänka på tycker jag.
 
En kart-GPS kan ha en del fördelar för mig. T ex i och med att jag inte har plats för mera kartor och fler appar i min smartphone och att vissa kart-GPSer kan hanteras med tumvantar och med blöta fingrar.

Men jag kommer sannolikt inte köpa fler kart-GPSer om det inte blir en inreach och då för satellitkommunikationen och nödsändarfunktionen i första hand.. Jag kan använda min androidpadda om jag inte har bra tryckt karta och för trackbackfunktion funkar en sportklocka med GPS.

En smartphone eller padda har oftast helt överlägsen upplösning på displayen. I starkt solljus kan ibland displayen på en billig kart-GPS vara bättre. Fast skugga brukar gå att ordna.

Thure
 
jag sålde med etrex för ett par år sen av samma anledning, den låg ju bara hemma i lådan och tappade i värde så, fick några hundra för den på blocket istället.

Gillar egentligen dedikerade GPS bättre än smartphonar, men onödigt att ta med sig två manicker på turen och mobilen kommer man ju alltid ha med sig.
 
Om man gärna vill ha en kombinerad mobil, kamera, läsplatta och gps så är oron för batteritid och känslighet för vatten och stötar onödig. Det finns " rugged phones" som kan räcka upp mot 10 dagar om dom är ställda i flygplansläge och dom är både vattentäta o stötsäkra. Däremot är dom oftast en aning klumpiga på grund av kapslingen.

Annars fungerar en " vanlig" smartphone bra instoppad i en plastpåse. Batteriet brukar laddas ur med omkring 1% per timme när man kör enbart gps och telefonen i flygplansläge. Slår man av den när man stannar för kvällen så klarar man sig omkring en vecka utan laddning
 
Precis, som ovan. Under tidigare turer har jag bara använt gps när det behövs Om man kommer vilse, eller vill veta precis var man är, annars är den avstängd. Därmot är jag fortfarande osäker på om jag vill ha med en riktig kamera, bra lins, zoom, en massa inställningar....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
pirx Åsikter om dagens puls/gps-klockor? Utrustning allmänt 1
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
pythagoras Hur ser friluftskartan ut i en Garmin? Utrustning allmänt 1
AndersSupertramp S p o t Utrustning allmänt 21
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
pixarens GPS Etrex Venture cX Utrustning allmänt 0
Otto Lager Gps Utrustning allmänt 5
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
AfTech54 Vilken GPS plotter Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
majjen Enklast möjliga GPS? Utrustning allmänt 20
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
Polarnatt Snacka om en mångsidig GPS! Utrustning allmänt 2
klot GPS? Utrustning allmänt 1
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
schweingaard GPS i mobiltelefonen? Utrustning allmänt 14
peppe_37 Gps klockor Utrustning allmänt 2
Leo_73 GPS Silva Multinavigator Utrustning allmänt 2
Jisstus Prisvärd GPS Utrustning allmänt 2
japa GPS och fartkameror Utrustning allmänt 3
L.I.M Billiga GPS? Utrustning allmänt 0
NonCuro GPS minne... Utrustning allmänt 1
tompajo GPS reparation Utrustning allmänt 0
micw Beställa GPS/Vario från Schweiz Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
Öhrn GPS i var mans hand Utrustning allmänt 6
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Henrik79 GPS Utrustning allmänt 3
mothesta GPS-priser Utrustning allmänt 1
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Mummis Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.