Gps varför när man har det i mobilen?

Ja, jag tror att Iphone var först med att plananera att utveckla sattelitchip i sina mobiler, snabbt kom samsung och det verkar som att de tävlar med sina nyare modeller nu om vem som kommer först. Enligt vad jag har läst flera ggr så är det i de bästa satelliterna som når de avlägsta områdena Erdium tror jag att det heter.
 
Ja, jag tror att Iphone var först med att plananera att utveckla sattelitchip i sina mobiler,
Visst, Apple är alltid först, med sånt andra redan gjort :)

Redan på 90-talet tror jag Ericsson utvecklade mobiler för Iridium. Men ok, de kanske inte räknas om de var enbart för Iridium och inte samtidigt hade GSM?
 
Tillbaks till tråden...;)...

Min egen preferens på vintern är fortfarande handhållen gps med knappar. Touchscreen (min tfn) är inte att lita på i snöyra och dålig-siktväder.
Kan tillägga att gps för mig är ett komplement till karta och kompass och jag drar igång den framför allt i whiteout eller andra förhållanden med nedsatt sikt, mest för att få en ögonblicksbild som jag sen kan flytta till min riktiga karta.

Sommartid däremot kör jag numera med min telefon, jag sätter på och använder gps så sällan att det knappast påverkar batteriladdningen.

Och telefonen är för övrigt avstängd på tur.

//J
 
Ja, jag tror att Iphone var först med att plananera att utveckla sattelitchip i sina mobiler, snabbt kom samsung och det verkar som att de tävlar med sina nyare modeller nu om vem som kommer först. Enligt vad jag har läst flera ggr så är det i de bästa satelliterna som når de avlägsta områdena Erdium tror jag att det heter.
Det som kommer är vanlig 4G/5G via sattelit.

Inte Irdium eller nått nytt

 
Det som kommer är vanlig 4G/5G via sattelit.

Inte Irdium eller nått nytt


Ni har bägge rätt - olika tillverkare har valt olika lösningar.
Dels så bygger vissa, som Apple, in kommunikation med existerande satelliter. Apple har valt Globalstar, och det stämmer att det har sämre täckning på nordliga latituder än Inmarsat och Irridium. Det sista är det som bl.a. Garmin inReach använder, och det som har bäst täckning över hela jorden. Även andra tillverkare jobbar med liknande lösningar.

Dels så utvecklar man satelliter där man bygger in antenner och utrustning så att vanliga mobiltelefoner kan kommunicera direkt med dessa. Starlink har planer på detta, och ett företag, AST SpaceMobile, har redan en satellit uppe där de har demonstrerat att tekniken fungerar.

Att integrera satelliter i mobiltelefonisystemen är något som diskuteras mycket för tillfället, och vi kommer antagligen få se mer av det i framtiden. Man kan t.ex. söka på NTN, non-terrestrial networks, om man vill veta mer.
 
Senast ändrad:
Starlink säkrar väl redan nu konnektiviteten i Ukraina, och det var många i Gaza som genast vände sig till Musk med samma önskan, när de kopplades bort från alla nät häromdan (de lyckades lösa/kringgå detta på ett smart sätt, men det är en annan historia). Känns som en realistisk global lösning inom en snar framtid.
 
Starlink säkrar väl redan nu konnektiviteten i Ukraina, och det var många i Gaza som genast vände sig till Musk med samma önskan, när de kopplades bort från alla nät häromdan (de lyckades lösa/kringgå detta på ett smart sätt, men det är en annan historia). Känns som en realistisk global lösning inom en snar framtid.
Det som används i Ukraina är Starlinks egna standard för kommunikation, som erbjuder kontakt med internet med hög bandbredd. Nackdelen är att den dels kräver en, för friluftsliv, stor antenn (30x50 cm), och att den drar en hög effekt (50-75W). Det som jag skrev om här ovan är lösningar som går att bygga in i en mobiltelefon eller liknande.
 
Det som används i Ukraina är Starlinks egna standard för kommunikation, som erbjuder kontakt med internet med hög bandbredd. Nackdelen är att den dels kräver en, för friluftsliv, stor antenn (30x50 cm), och att den drar en hög effekt (50-75W). Det som jag skrev om här ovan är lösningar som går att bygga in i en mobiltelefon eller liknande.
Aha, tack för denna förklaring! Jag undrade faktiskt lite hur detta skulle gå till.
 
Det Appel var först med var väl möjligen en smartphone med touch-skärm, 2007.

Nokia 9000 kom 1996. Blackberry är svårt att ignorera. Det har funnits ett gäng liknande telefoner med tangentbord och möjlighet att köra olika applikationer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Vad ska man med GPS till? Utrustning allmänt 2
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
pirx Åsikter om dagens puls/gps-klockor? Utrustning allmänt 1
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
pythagoras Hur ser friluftskartan ut i en Garmin? Utrustning allmänt 1
AndersSupertramp S p o t Utrustning allmänt 21
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
pixarens GPS Etrex Venture cX Utrustning allmänt 0
Otto Lager Gps Utrustning allmänt 5
AjMinSko Suunto GPS Utrustning allmänt 0
AfTech54 Vilken GPS plotter Utrustning allmänt 0
Gungner Suunto, X-Lander + GPS pod? Utrustning allmänt 0
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
majjen Enklast möjliga GPS? Utrustning allmänt 20
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Brimer Välja GPS? Utrustning allmänt 3
Polarnatt Snacka om en mångsidig GPS! Utrustning allmänt 2
klot GPS? Utrustning allmänt 1
OveS Köpa GPS Utrustning allmänt 2
schweingaard GPS i mobiltelefonen? Utrustning allmänt 14
peppe_37 Gps klockor Utrustning allmänt 2
Leo_73 GPS Silva Multinavigator Utrustning allmänt 2
Jisstus Prisvärd GPS Utrustning allmänt 2
japa GPS och fartkameror Utrustning allmänt 3
L.I.M Billiga GPS? Utrustning allmänt 0
NonCuro GPS minne... Utrustning allmänt 1
tompajo GPS reparation Utrustning allmänt 0
micw Beställa GPS/Vario från Schweiz Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
Mugmez Billig GPS Utrustning allmänt 2
Öhrn GPS i var mans hand Utrustning allmänt 6
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Henrik79 GPS Utrustning allmänt 3
mothesta GPS-priser Utrustning allmänt 1
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
wsimon Vandringsryggsäck för kvinnor, som man? Utrustning allmänt 5
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
avslutmedlemskap0904 Hur ska man tänka och vilka är alternativen Utrustning allmänt 7
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
salvion Stol att ta med när man vandrar + mc resan Utrustning allmänt 16
Idaloow Vart kan man sälja sina begagnade friluftsprylar? Utrustning allmänt 3
Panicmode Måste man vara rik för att vandra i fjällen? Utrustning allmänt 119
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
poptos81 Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål. Utrustning allmänt 13
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8

Liknande trådar