Förslag på app som visar sträckan man gått och som är batterisnål.

Hej! Har runkeeper, men undrar om någon har förslag på app som kanske bara visar sträckan man gått? Har en känsla av att runkeeper drar en del ström ur batteriet.
 
Microsofts"Hälsa och träning" använder jag efter flera andra försök. Märker inte av att den drar mer än om man ändå skulle ha igång gpsen.
 
Vet inte om andra appar är mer strömsnål, det är väl kanske p.g.a. de är aktiva och använder GPSen som drar strömmen.

Iphone, Android eller Windows mobil?

Jag har använt Orux maps, har en kartfunktion som jag inte använder men spårningen har fungerat toppen. Annars så har Google några alternativ. Men jag tror faktiskt inte att gräset är grönare på andra sidan.
 
Min sambo använder Galileo. Den funkade bra när vi gick där det inte fanns någon stig och ville hitta tillbaka till samma ställe igen. Vet dock själv inte hur den fungerar eller om den är batterisnål, själv har jag endomondo som jag sällan startar eftersom den slukar batteri.
 
Kanske ett alternativ att investera i en separat GPS eller pulsklocka med GPS? Jag använder min pulsklocka både till löpträning och vandring, dock håller inte batteriet på den för en flera dagars tur (Garmin Forerunner 210).

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
 
Jag använder också runkeeper. Svårt att säga, men alla program som använder gpsen ökar ju på strömåtgången pga detta, har inget skäl att tro att runkeeper är värre än något annat?
 
Ska man minska batteriförbrukningen på mobilen kan man börja med flygplansläge (om det nu inte slår av GPS, men det borde det ju inte göra eftersom GPS-mottagaren inte är en sändare). Sen drar ju GPS-funktionen lite extra ström, så där handlar det om hur ofta appen begär positionsdata, d.v.s. vilken upplösning man vill ha på spåret.

OruxMaps har så att man kan ställa in hur långt (både i tid och sträcka) det ska vara mellan spårpunkterna, men den har såvitt jag sett GPS-mottagaren i drift hela tiden så det sparar inte batteri, minskar bara storleken på spåret.
 
Jag kör sedan ganska lång tid tillbaka Locus men först förra sommaren insåg jag dess fördelar. Dessutom finns en widget för spårning vilken jag upplever drar relativt lite batteri, denna kräver dock den köpta versionen. Det finns också ett antal olika inställningar för hur tätt mellan punkter det ska vara osv. Jag är osäker på om det går stänga av GPSen mellan punkterna. Det finns en option för att stänga av GPSen när appen inte är aktiv, men osäker på om den stängs av under en loggning.

Som någon nämnt tidigare så är ju flightmode ett bra första-steg, det sparar mycket på batteriet.

Som bonus finns även ett tillägg till appen för fler kartor, bl.a. kan man då använda sjökort (och så klart en stor del andra kartor) offline.
 
Jag har använt Viewranger i min Sony Xperia för att logga olika vandringar. Den är smidig och lättanvänd app. Finns både gratiskartor och köpe-kartor.

Beträffande GPS/Pulsklocka har jag en Suunto Ambit som funkar bra i öppen terräng. Inne i skogen visar den tokigt.

Fördelen med app/smartphone är att jag ser momentant på kartan var jag befinner mig. Med Suunto-klockan får jag se min väg först när den är nerladdad i datorn där hemma.
 
Jag använder sedan några år tillbaka Galileo.
Själv har jag iphone och minns faktiskt inte om Galileo fungerar till andra "system".

Är mer än nöjd med Galileo, speciellt den funktionen att du kan ladda kartor för att sedan kunna använda i offlineläge (gpsläge), mycket användbart.
Jag har använt appen väldigt mycket i svensk skog och mark, både vid vandring och löpträning.

Sen kan jag starkt rekommendera denna app när man behöver karta på sin utlandsresa.
Jag och min sambo var till Nya Zeeland i februari 2015 och då använde vi Galileo hela resan.
Laddade först hem karta för NZ hemma och kunde sedan använda denna i offlineläge (gpsläge)när vi åkte bil genom hela NZ, fungerade perfekt hela tiden. Just i NZ så hade vi även Ipad med oss där vi hade en app som visar alla campingar i NZ, i offlineläge.
Så vi kollade på paddan efter campingar sen kunde vi ta oss dit genom att använda Galileo.
Vi åkte aldrig fel.

här kommer en länk till den sidan som fick mig att börja använda Galileo, hoppas ni blir lika nöjd som jag varit.

http://www.kiljano.se/2013/03/basta-svenska-offline-kartorna-for-ios-iphone/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cryfish Förslag på neck knife? Utrustning allmänt 12
Nitsson Förslag på pannlampa som också har rött nattljus Utrustning allmänt 12
Iggle Ny kockkniv, förslag önskas Utrustning allmänt 17
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.